V kvalifikaci, ve které bylo počasí 21. jezdcem na trati, zvítězil Max Verstappen. Hned za ním skončil Lando Norris a Oscar Piastri.
Počasí nad Silverstone bylo navzdory kalendáři tak trochu aprílové. Hrozil déšť, teplota byla nízká (vzduch 21°C, trať jen o stupeň vyšší, vlhkost vzduchu 80 % a poměrně silný vítr 17,2 km/h). Proto piloti váhali, co nazout, na přechodných pneumatikách vyjeli oba piloti Ferrari, Haasu a Logan Sargeant. Zmíněná pětice jezdců již v out lapu zjistila, že přechodné pneumatiky nejsou nejlepší a vydali se zpět do boxů. Mezitím v oslizlé zatáčce Stowe chyboval Lewis Hamilton a vykroužil parádní hodiny. Trať začala zrychlovat, ale zároveň se blížil dešťový mrak, takže se všichni vydali zlepšit svá rychlá kola. O dramatické okamžiky nebyla nouze - v boxech mechanici vypustili de Vriese do cesty Norrisovi, ve stejném místě jako Hamilton měli problémy Hülkenberg a Albon, v Beckett Corner vyjel z trati Sargeant a Ocon málem najel do pomalu jedoucího Zhoua. O desetinky se přetahoval Verstappen s Alonsem, ale přidat musel Pérez, který se pohyboval okolo nepostupující pětice. Celý víkend se cítil Williams konkurenceschopným, ale Sargeant chyboval v již zmíněné zatáčce Beckett a Albonovi byl za traťové limity čas škrtnut. Zatrnulo jim, když byl Magnussen nucen ve 3. sektoru odstavit svůj vůz a zastavil prakticky naproti vjezdu do depa. Byly vyvěšeny červené vlajky, do konce kvalifikace v tu chvíli zbývalo 3:11 a vše se chystalo k finální bitvě.
🚩 RED FLAG 🚩Kevin Magnussen has stopped out on track with just three minutes remaining in Q1#BritishGP #F1 pic.twitter.com/BWbYSFxsyv
— Formula 1 (@F1) July 8, 2023Po zprávě o restartu Q1 se trať rychle zaplnila, o dramatickou vložku se postaral Verstappen, který dle vlastních slov neměl přítlak, trefil obrubník a ulomil si pravou část předního křídla. V nejhorší pozici byl čtrnáctý Pérez, který zahajoval poslední pokusy. U Ferrari byl Sainz jr. vyzván, aby před sebe pustil Leclerca, ale v závěru kola se před nájezdem na rovinku předjíždělo, takže Sainz jr. si vzal pozici zpět, za což se mu dostalo ironické pochvaly od kolegy, jaký skvělý předjížděcí manévr udělal. Pérez sice zajel nejrychlejší čas, ale mezitím zrychlila i trať a mexickému jezdci se opět nepovedlo postoupit do Q2, přehnalo se přes něj patnáct soupeřů! Společně s ním nepostoupil Cunoda, Zhou, de Vries a Magnussen.
Q2Debaty o blížícím se dešti odstartovaly druhou část kvalifikace. Benchmark o hodnotě 1:30,660 stanovil Alonso, ale postupové kolo to zrovna nebylo. Po prvních pokusech by společně se Strollem, oběma Williamsy a Bottasem nepostoupil. Finský jezdec ale ani nevyjel, protože ho zastavily technické problémy z Q1. Albon s Alonsem ale zůstali na trati a zajeli dva nejrychlejší časy s rozdílem pouhé desetiny vteřiny. Čas v TOP10 zajel i Sargeant, ale pro překročení traťových limitů v 9. zatáčce mu byl odebrán, totéž postihlo Strolla, jen se prohřešil v zatáčce 15. Trať začala neuvěřitelným tempem zrychlovat a prozatímní nejrychlejší časy byly minulostí. Fantastické kolo zajel Verstappen (1:27,702), ke kterému se nejblíže dostal Piastri s Norrisem a Albonem. V závěru měl Leclerc namále, protože v posledních třech zatáčkách se předjížděli Ocon a Stroll - Francouz dokonce vyjel mimo trať, ale Monačan kritický úsek projel bez úhony. Do Q3 už ale nepostoupil Hülkenberg, Stroll, Ocon, Sargeant a Bottas.
Q3Jelikož byla trať suchá, se začátkem Q3 bylo povoleno použití systému DRS. První čas přidal Hamilton (1:27,717) s Russellem (1:28,317) a Albonem (1:27,911) za zády. Téměř totožný čas s Hamiltonem zajel Piastri a Leclerc. Nejrychlejším byl ale Verstappen, který svým časem odskočil všem o 6 desetin. S ohledem na osychající trať ale bylo jasné, že rozhodnou druhé pokusy. Chvíli tonul Silverstone v nadšení, protože do čela se vyšvihl Norris, doprovázený Piastrim (a ten měl k dispozici ještě starší model vozu), ale Holanďan poté opět zabral naplno, což mu přineslo pole position, už 27. v jeho kariéře. Zajímavé bezesporu je, že se všichni piloti TOP 10 vešli do rozdílu jedné vteřiny. Zmrtvýchvstání McLarenu je úžasné a divákům určitě nahradili neúspěch Hamiltona s Russellem.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.