V kvalifikaci, ve které bylo počasí 21. jezdcem na trati, zvítězil Max Verstappen. Hned za ním skončil Lando Norris a Oscar Piastri.
Počasí nad Silverstone bylo navzdory kalendáři tak trochu aprílové. Hrozil déšť, teplota byla nízká (vzduch 21°C, trať jen o stupeň vyšší, vlhkost vzduchu 80 % a poměrně silný vítr 17,2 km/h). Proto piloti váhali, co nazout, na přechodných pneumatikách vyjeli oba piloti Ferrari, Haasu a Logan Sargeant. Zmíněná pětice jezdců již v out lapu zjistila, že přechodné pneumatiky nejsou nejlepší a vydali se zpět do boxů. Mezitím v oslizlé zatáčce Stowe chyboval Lewis Hamilton a vykroužil parádní hodiny. Trať začala zrychlovat, ale zároveň se blížil dešťový mrak, takže se všichni vydali zlepšit svá rychlá kola. O dramatické okamžiky nebyla nouze - v boxech mechanici vypustili de Vriese do cesty Norrisovi, ve stejném místě jako Hamilton měli problémy Hülkenberg a Albon, v Beckett Corner vyjel z trati Sargeant a Ocon málem najel do pomalu jedoucího Zhoua. O desetinky se přetahoval Verstappen s Alonsem, ale přidat musel Pérez, který se pohyboval okolo nepostupující pětice. Celý víkend se cítil Williams konkurenceschopným, ale Sargeant chyboval v již zmíněné zatáčce Beckett a Albonovi byl za traťové limity čas škrtnut. Zatrnulo jim, když byl Magnussen nucen ve 3. sektoru odstavit svůj vůz a zastavil prakticky naproti vjezdu do depa. Byly vyvěšeny červené vlajky, do konce kvalifikace v tu chvíli zbývalo 3:11 a vše se chystalo k finální bitvě.
🚩 RED FLAG 🚩Kevin Magnussen has stopped out on track with just three minutes remaining in Q1#BritishGP #F1 pic.twitter.com/BWbYSFxsyv
— Formula 1 (@F1) July 8, 2023Po zprávě o restartu Q1 se trať rychle zaplnila, o dramatickou vložku se postaral Verstappen, který dle vlastních slov neměl přítlak, trefil obrubník a ulomil si pravou část předního křídla. V nejhorší pozici byl čtrnáctý Pérez, který zahajoval poslední pokusy. U Ferrari byl Sainz jr. vyzván, aby před sebe pustil Leclerca, ale v závěru kola se před nájezdem na rovinku předjíždělo, takže Sainz jr. si vzal pozici zpět, za což se mu dostalo ironické pochvaly od kolegy, jaký skvělý předjížděcí manévr udělal. Pérez sice zajel nejrychlejší čas, ale mezitím zrychlila i trať a mexickému jezdci se opět nepovedlo postoupit do Q2, přehnalo se přes něj patnáct soupeřů! Společně s ním nepostoupil Cunoda, Zhou, de Vries a Magnussen.
Q2Debaty o blížícím se dešti odstartovaly druhou část kvalifikace. Benchmark o hodnotě 1:30,660 stanovil Alonso, ale postupové kolo to zrovna nebylo. Po prvních pokusech by společně se Strollem, oběma Williamsy a Bottasem nepostoupil. Finský jezdec ale ani nevyjel, protože ho zastavily technické problémy z Q1. Albon s Alonsem ale zůstali na trati a zajeli dva nejrychlejší časy s rozdílem pouhé desetiny vteřiny. Čas v TOP10 zajel i Sargeant, ale pro překročení traťových limitů v 9. zatáčce mu byl odebrán, totéž postihlo Strolla, jen se prohřešil v zatáčce 15. Trať začala neuvěřitelným tempem zrychlovat a prozatímní nejrychlejší časy byly minulostí. Fantastické kolo zajel Verstappen (1:27,702), ke kterému se nejblíže dostal Piastri s Norrisem a Albonem. V závěru měl Leclerc namále, protože v posledních třech zatáčkách se předjížděli Ocon a Stroll - Francouz dokonce vyjel mimo trať, ale Monačan kritický úsek projel bez úhony. Do Q3 už ale nepostoupil Hülkenberg, Stroll, Ocon, Sargeant a Bottas.
Q3Jelikož byla trať suchá, se začátkem Q3 bylo povoleno použití systému DRS. První čas přidal Hamilton (1:27,717) s Russellem (1:28,317) a Albonem (1:27,911) za zády. Téměř totožný čas s Hamiltonem zajel Piastri a Leclerc. Nejrychlejším byl ale Verstappen, který svým časem odskočil všem o 6 desetin. S ohledem na osychající trať ale bylo jasné, že rozhodnou druhé pokusy. Chvíli tonul Silverstone v nadšení, protože do čela se vyšvihl Norris, doprovázený Piastrim (a ten měl k dispozici ještě starší model vozu), ale Holanďan poté opět zabral naplno, což mu přineslo pole position, už 27. v jeho kariéře. Zajímavé bezesporu je, že se všichni piloti TOP 10 vešli do rozdílu jedné vteřiny. Zmrtvýchvstání McLarenu je úžasné a divákům určitě nahradili neúspěch Hamiltona s Russellem.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.