Kolem možného vstupu jedenáctého týmu do arény F1 se už napsalo opravdu hodně. Zvláště když za ním stojí ikonická motoristická rodina reprezentovaná piloty F1 Mariem a Michaelem Andrettiovými. Jenže někdy ani zvučné jméno není zárukou.
Mnozí fanoušci královny motoristického sportu ještě pamatují rozpačité účasti týmu jako Aguri Suzuki, HRT, Spyker, Virgin, Marussja či Manor (bez ohledu na to, jak jsou propletené či navazující), jejichž osudy zachycuje publikace Formule 1 bez šance (díl 3). Američané si na tomto poli také uřízli pořádnou ostudu projektem USF1 - tu alespoň částečně nahradil Gene Haas.
Třiaosmdesátiletý Mario Gabriele Andretti a jeho jedenašedesátiletý syn Michael Mario v motoristickém sportu leccos dokázali. Prvně jmenovaný se pyšní jako poslední Američan mistrovským titulem F1 (1978). Dalo by se tedy předpokládat, že jejich jména jsou dostatečnou zárukou pro desítku současných týmů. Případný nováček totiž poníží jejich příjmy, proto jasně dávají najevo, že musí přinést něco cenného pro arénu F1, což je také názor šéfa F1 Stefana Domenicaliho. Na city se tu zkrátka nehraje.
Andretti se hodlá spojit s Cadillacem, což by měl být krok k prezentaci čistě americké stáje, ale nový boss Ferrari Frédéric Vasseur je toho názoru, že to není dostatečné: "Můj postoj je takový, že deset týmů vynaložilo obrovské úsilí, aby se dostaly na startovní rošt, což rozhodně nebylo lehké. Pro některé může nastat i obtíže s existencí, když přijde nový účastník, takže důvody musí být opravdu »mega«. Tím pravým důvodem není americký tým. Tuto zemi už tu zastupuje Haas. Pokud se chce země dostat do popředí, je to věci pilotů. Podívejte se na Holandsko. Jsou momentálně nejúspěšnější, ale nemají tým, mají Maxe. Domnívám se, že úspěch v USA už máme. Pokud ho chceme navýšit, měl bych najít špičkového amerického jezdce. Tým není na pořadu dne."
Další otázka pro šéfa Ferrari byla nasnadě - co kdyby se jako potenciální zájemce ukázal velký tovární tým, uvažoval by podobným způsobem? I na to měl pětapadesátiletý Francouz odpověď: "Budu se opakovat, ale kolektivně jsme vyvinuli obrovské úsilí. Pokud se k nám chce teď někdo přidat, musí z toho mít prospěch kompletně celý paddock. Je třeba, aby Formuli 1 něco přinesl - a nemyslím, že to je jenom národnost."
Své k celé věci řekl i Christian Horner (Red Bull). Ten je ohledne propojení Andretti - Cadillac značně skeptický: "General Motors je skvělá značka, ale to, co mě zajímá, jaký bude jejich model. Nepředpokládám, že postaví zařízení jako je naše. Podle mne jde o pouhé cvičení ohledně změny značky." Horner se také zmínil o podobné dohodě Ford/Red Bull Powertrains: "Ano, ale Ford nikdy nepředstíral, že je účastníkem F1. GM je v současnosti propojeno s Andrettim, ale ještě nemá nic jistého. FIA teď rozeběhne obvyklý proces. Osobně se domnívám, že je třeba myslet také na logistické problémy, jak začlenit do běhu šampionátu jedenáctý tým. Je třeba si ale přiznat, že hlavní problém se soustředí na jediné téma: kdo to všechno zaplatí? Pokud se prize money deseti týmů sníží, mohou jim nastat problémy. Ani Liberty nebude jásat nad rozmělněním příjmů. Takže nejspíš situace dospěje do mrtvého bodu," domnívá se Horner.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.