Kolem možného vstupu jedenáctého týmu do arény F1 se už napsalo opravdu hodně. Zvláště když za ním stojí ikonická motoristická rodina reprezentovaná piloty F1 Mariem a Michaelem Andrettiovými. Jenže někdy ani zvučné jméno není zárukou.
Mnozí fanoušci královny motoristického sportu ještě pamatují rozpačité účasti týmu jako Aguri Suzuki, HRT, Spyker, Virgin, Marussja či Manor (bez ohledu na to, jak jsou propletené či navazující), jejichž osudy zachycuje publikace Formule 1 bez šance (díl 3). Američané si na tomto poli také uřízli pořádnou ostudu projektem USF1 - tu alespoň částečně nahradil Gene Haas.
Třiaosmdesátiletý Mario Gabriele Andretti a jeho jedenašedesátiletý syn Michael Mario v motoristickém sportu leccos dokázali. Prvně jmenovaný se pyšní jako poslední Američan mistrovským titulem F1 (1978). Dalo by se tedy předpokládat, že jejich jména jsou dostatečnou zárukou pro desítku současných týmů. Případný nováček totiž poníží jejich příjmy, proto jasně dávají najevo, že musí přinést něco cenného pro arénu F1, což je také názor šéfa F1 Stefana Domenicaliho. Na city se tu zkrátka nehraje.
Andretti se hodlá spojit s Cadillacem, což by měl být krok k prezentaci čistě americké stáje, ale nový boss Ferrari Frédéric Vasseur je toho názoru, že to není dostatečné: "Můj postoj je takový, že deset týmů vynaložilo obrovské úsilí, aby se dostaly na startovní rošt, což rozhodně nebylo lehké. Pro některé může nastat i obtíže s existencí, když přijde nový účastník, takže důvody musí být opravdu »mega«. Tím pravým důvodem není americký tým. Tuto zemi už tu zastupuje Haas. Pokud se chce země dostat do popředí, je to věci pilotů. Podívejte se na Holandsko. Jsou momentálně nejúspěšnější, ale nemají tým, mají Maxe. Domnívám se, že úspěch v USA už máme. Pokud ho chceme navýšit, měl bych najít špičkového amerického jezdce. Tým není na pořadu dne."
Další otázka pro šéfa Ferrari byla nasnadě - co kdyby se jako potenciální zájemce ukázal velký tovární tým, uvažoval by podobným způsobem? I na to měl pětapadesátiletý Francouz odpověď: "Budu se opakovat, ale kolektivně jsme vyvinuli obrovské úsilí. Pokud se k nám chce teď někdo přidat, musí z toho mít prospěch kompletně celý paddock. Je třeba, aby Formuli 1 něco přinesl - a nemyslím, že to je jenom národnost."
Své k celé věci řekl i Christian Horner (Red Bull). Ten je ohledne propojení Andretti - Cadillac značně skeptický: "General Motors je skvělá značka, ale to, co mě zajímá, jaký bude jejich model. Nepředpokládám, že postaví zařízení jako je naše. Podle mne jde o pouhé cvičení ohledně změny značky." Horner se také zmínil o podobné dohodě Ford/Red Bull Powertrains: "Ano, ale Ford nikdy nepředstíral, že je účastníkem F1. GM je v současnosti propojeno s Andrettim, ale ještě nemá nic jistého. FIA teď rozeběhne obvyklý proces. Osobně se domnívám, že je třeba myslet také na logistické problémy, jak začlenit do běhu šampionátu jedenáctý tým. Je třeba si ale přiznat, že hlavní problém se soustředí na jediné téma: kdo to všechno zaplatí? Pokud se prize money deseti týmů sníží, mohou jim nastat problémy. Ani Liberty nebude jásat nad rozmělněním příjmů. Takže nejspíš situace dospěje do mrtvého bodu," domnívá se Horner.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.