Nová pravidla pro pohonné jednotky Formule 1 jsou jasně stanovena na rok 2026. Co se týče podvozků a některých dalších oblastí, šéfové celého šampionátu ještě hledají směr, kterými by se další vývoj měl ubírat. Důvodem jsou také jejich obavy, týkající se hmotnosti vozů.
Pro letošní sezónu byla minimální váha monopostu stanovena na 798 kg, což je o více než 200 kilogramů více, než kolik ukázala ručička hlídající hmotnost v roce 2008. Nutno podotknout, že se na tomto jevu podepsal nástup nových technologií a bezpečnostních systémů. Přeplňované hybridní motory (2014) znamenaly posun limitu na 691 kg, zavedení systému Halo a dalších bezpečnostních struktur posunulo hranici na 740 kg. Nové vozy s většími koly a inovovanou aerodynamikou způsobily následný, téměř padesátikilogramový skok.
Jen si dovolím maličký výlet do historie. Když v roce 1974 japonská značka Maki, pokoušející se prolomit magický kruh jménem F1, představovala v londýnském hotelu Carlton Tower svou novinku, novináři se pobaveně posmívali neforemnému vozu a hlavně kritizovali jeho "strašlivou nadváhu". Ta tehdy činila - kolem 600 kg...
Čeho se bojí šéfové
Další cyklus změn pravidel vztahujících se na agregáty vstoupí v platnost rokem 2026. To je podle FIA i držitele komerčních práv F1 příležitost, jak provést i další důležité změny. Shoduje se na tom více významných osobností, z jejichž výroků je jasné, že se bojí eskalace hmotnosti už tak nejtěžších monopostů v historii F1. Váha se začala poprvé "hlídat" v roce 1961 a tehdejší minimální limit může dnes připadat až směšný - 450 kg.
"Přivítal bych jednu věc - a tu opravdu potřebujeme - lehčí vůz. Věřím, že by to bylo lepší. Působil jsem v oblastech motoristického sportu (rallye), kde není nic horšího, než mít těžké auto. Lehčí vozy jsou rovněž bezpečnější a nespotřebují tolik paliva. Bude těžké toho dosáhnout, ale žádají to i ostatní. Proto hodlám vyvinout jistý tlak k prosazení jistých změn," nechal se exkluzivně pro Motorsport.com slyšet prezident FIA Mohammed Ben Sulajem.
"Jedním z bodů, kolem nichž se vždy točila silná debata, byla váha vozů. Jak víte, s hybridními motory a bateriemi se zvyšuje a to je něco, co nemá F1 v »povaze«. Proto zde vidím do budoucna téma pro diskuzi," přizvukuje generální ředitel F1 Stefano Domenicali s tím, že rozprava o hmotnosti monopostů musí být zařazena do programu nadcházejícího jednání o konkrétních pravidlech pro rok 2026.
Jezdci rovněž nejsou spokojeni
Ben Sulajem a Domenicali sice konkrétně nejmenovali nikoho z pilotů, ale i z jejich strany zaznívají varovné hlasy, z nichž lze jednoznačně vypozorovat obavy o bezpečnost - což je v F1 mantra posledních let.
"Váha monopostů je opravdu značná. Což působí značné problémy zejména v nízkých rychlostech. Stavíme bezpečnější a bezpečnější auta, ale čím těžší je děláme, dosáhneme efektu jako kdyby se »chytré auto« srazilo s autobusem. Je tu samozřejmě značný rozdíl, když pojedete stejnou rychlostí s vozem těžkým 800 nebo 900 kg na začátku závodu ve srovnání s autem před 15 lety, vážícím pouhých 650 kg. Navíc jsem si jistý, že pokud bychom provedli analýzu ohledně dosažení správného vyvážení, asi bychom nenašli relevantní hranici. Pokud budeme stavět těžší, těžší, těžší a výkonnější, výkonnější, výkonnější monoposty, dostaneme se ve skutečnosti do bodu, kdy tuto hranici překročíme. Zkrátka příliš těžké auto se ve skutečnosti nerovná bezpečnější," komentoval situaci ředitel GPDA a pilot Mercedesu George Russell.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.