Nová pravidla pro pohonné jednotky Formule 1 jsou jasně stanovena na rok 2026. Co se týče podvozků a některých dalších oblastí, šéfové celého šampionátu ještě hledají směr, kterými by se další vývoj měl ubírat. Důvodem jsou také jejich obavy, týkající se hmotnosti vozů.
Pro letošní sezónu byla minimální váha monopostu stanovena na 798 kg, což je o více než 200 kilogramů více, než kolik ukázala ručička hlídající hmotnost v roce 2008. Nutno podotknout, že se na tomto jevu podepsal nástup nových technologií a bezpečnostních systémů. Přeplňované hybridní motory (2014) znamenaly posun limitu na 691 kg, zavedení systému Halo a dalších bezpečnostních struktur posunulo hranici na 740 kg. Nové vozy s většími koly a inovovanou aerodynamikou způsobily následný, téměř padesátikilogramový skok.
Jen si dovolím maličký výlet do historie. Když v roce 1974 japonská značka Maki, pokoušející se prolomit magický kruh jménem F1, představovala v londýnském hotelu Carlton Tower svou novinku, novináři se pobaveně posmívali neforemnému vozu a hlavně kritizovali jeho "strašlivou nadváhu". Ta tehdy činila - kolem 600 kg...
Čeho se bojí šéfové
Další cyklus změn pravidel vztahujících se na agregáty vstoupí v platnost rokem 2026. To je podle FIA i držitele komerčních práv F1 příležitost, jak provést i další důležité změny. Shoduje se na tom více významných osobností, z jejichž výroků je jasné, že se bojí eskalace hmotnosti už tak nejtěžších monopostů v historii F1. Váha se začala poprvé "hlídat" v roce 1961 a tehdejší minimální limit může dnes připadat až směšný - 450 kg.
"Přivítal bych jednu věc - a tu opravdu potřebujeme - lehčí vůz. Věřím, že by to bylo lepší. Působil jsem v oblastech motoristického sportu (rallye), kde není nic horšího, než mít těžké auto. Lehčí vozy jsou rovněž bezpečnější a nespotřebují tolik paliva. Bude těžké toho dosáhnout, ale žádají to i ostatní. Proto hodlám vyvinout jistý tlak k prosazení jistých změn," nechal se exkluzivně pro Motorsport.com slyšet prezident FIA Mohammed Ben Sulajem.
"Jedním z bodů, kolem nichž se vždy točila silná debata, byla váha vozů. Jak víte, s hybridními motory a bateriemi se zvyšuje a to je něco, co nemá F1 v »povaze«. Proto zde vidím do budoucna téma pro diskuzi," přizvukuje generální ředitel F1 Stefano Domenicali s tím, že rozprava o hmotnosti monopostů musí být zařazena do programu nadcházejícího jednání o konkrétních pravidlech pro rok 2026.
Jezdci rovněž nejsou spokojeni
Ben Sulajem a Domenicali sice konkrétně nejmenovali nikoho z pilotů, ale i z jejich strany zaznívají varovné hlasy, z nichž lze jednoznačně vypozorovat obavy o bezpečnost - což je v F1 mantra posledních let.
"Váha monopostů je opravdu značná. Což působí značné problémy zejména v nízkých rychlostech. Stavíme bezpečnější a bezpečnější auta, ale čím těžší je děláme, dosáhneme efektu jako kdyby se »chytré auto« srazilo s autobusem. Je tu samozřejmě značný rozdíl, když pojedete stejnou rychlostí s vozem těžkým 800 nebo 900 kg na začátku závodu ve srovnání s autem před 15 lety, vážícím pouhých 650 kg. Navíc jsem si jistý, že pokud bychom provedli analýzu ohledně dosažení správného vyvážení, asi bychom nenašli relevantní hranici. Pokud budeme stavět těžší, těžší, těžší a výkonnější, výkonnější, výkonnější monoposty, dostaneme se ve skutečnosti do bodu, kdy tuto hranici překročíme. Zkrátka příliš těžké auto se ve skutečnosti nerovná bezpečnější," komentoval situaci ředitel GPDA a pilot Mercedesu George Russell.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.