I když se vzhled bočnic monopostu W13 v průběhu letošní sezóny nezměnil, přesto pod kapotou došlo podle šéfa Mercedes Tota Wolffa k obrovské změně. A podle něj se již nikdy nikomu nepodaří ve Formuli 1 dominovat tak dlouho jako právě jeho týmu.
Ve snaze vyřešit poskakování a zvýšit výkonnost vozu podle se vůz hodně změnil, byť to z vnějšku nebylo vůbec patrné. Udržel si své ultra-úzké bočnice, s kterými tolik překvapil v předsezónních testech.
"Šel jsem do aerodynamického tunelu a řekl: 'Tahle věc vypadá úplně stejně jako tohle letošní auto.' Oni mi ale řekli, že je pod kapotou hodně odlišné. Je to o toku vzduchu, o rozložení hmotnosti, aerodynamické mapě," přibližuje šéf Mercedesu.
"Naše auto se uprostřed roku fundamentálně změnilo. Změnili jsme koncept, ale na karosérii jste nemohli nic poznat. Myslím, že koncept úzkých bočnic je trochu zavádějící. Když jsem jej naposledy viděl v aerodynamickém tunelu, byl plný překvapení, ale řekli mi, že není stejný," odhaluje Wolff.
Mercedes se s inovovaným vozem nakonec dočkal vítězství zásluhou Georgea Russella v Brazílii, mezi konstruktéry skončil ale až třetí. Red Bull letos ukončil jeho dominantní éru, kdy od sezóny 2014 získal osm mistrovských titulů v řadě za sebou.
To se podle šéfa už nikomu nikdy nepodaří: "Víme, kdo jsou dnes naši soupeřili, zítra a v pozítří mezi nimi budou další díky omezení rozpočtů. A takový by sport měl být, aby o titul nebojoval jeden tým nebo tři týmy, ale třeba i pět týmů. Podmínky se mění. Podle mě nikdo neuteče s osmi tituly v řadě, takto byla navržena pravidla."
"Způsob, jakým jsou stanovena pravidla s omezením pro aerodynamické tunely a testování aerodynamiky, umožňuje týmům vzadu opravdu udělat velký pokrok ve srovnání s těmi vpředu. To je také důvod, proč bude šampionát v budoucnu vyrovnanější, protože když jste poslední, máte 50 či 40 % více času," dodává Wolff.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.