ABÚ ZABÍ - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA A STRATEGIE ZÁVODU; Nejrychlejší kolo Velké ceny Abú Zabí zajel Lando Norris s McLarenem, konkurenci včetně Ferrari, Mercedesu a Red Bullu naložil zhruba půl sekundy. S jakými strategiemi piloti odjeli poslední závod sezóny 2022?
Norris s McLarenem okruh zvládl za 1:28,391 min, Russell s Mercedesem na něj ztratil o 4 kola později projel o 0,445 sekundy později, Sainz byl s Ferrari o 0,488 s pomalejší, Pérez s Red Bullem v 52. kole, kdy stíhal druhého Leclerca, zaostal o 0,581 s.
Pátý Ocon se vlezl pod 1 sekundu, zbylí piloti počínaje vítězným Verstappenem již ztráceli více. McLaren díky výkonu svého pilota vybojoval o jeden mistrovský bod více, na jeho souboj s Alpine o čtvrtou příčku mezi konstruktéry to už ale nemělo žádný vliv - prohrál jej o 14 bodů.
StrategieBěhem Velké ceny Abú Zabí piloti sázeli na jedno- a dvouzastávkové strategie. Degradace pneumatik byla nižší než během pátečních tréninků, což jim umožnilo odjíždět delší stinty. Tvrdá směs byla směsí závodu, na vozech strávila nejvíce času.
Nejměkčí směs (C5) byla o 0,3 sekundy na kolo rychlejší než středně-tvrdá, která tu tvrdou předčila také o 0,3 s/kolo. Jedenáct pilotů se rozhodlo pro dvě zastávky, osm jich odjelo závod s konzervativnější jednozastávkovou strategií.
Většina týmů strategie mezi své jezdce rozdělila: Verstappen, Leclerc či Hamilton byli v boxech jednou, zatímco jejich kolegové Pérez, Sainz a Russell dvakrát - více vyčtete z grafu níže. Do závodu startovali téměř všichni na středně-tvrdých pneumatikách, pouze Gasly nazul měkkou směs a Bottas s Magnussenem tvrdou.
Pirelli v úterý pokračuje testem prvním testem pneumatik pro rok 2023. I když auta nebudou stejná jako ta budoucí a jejich nastavení nebudou optimalizována pro nové specifikace, přesto týmy získají důležitou zpětnou vazbu o třech nejměkčích směsích a o té nejtvrdší (C1).
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.