Mnoho diváků, ale už méně profesionálních komentátorů, si všimlo nečekaného působení vozu AlphaTauri se startovním číslem 22 mezi špičkou v režimu safety caru. Co tam pohledával a proč nepředjel jako pilot se ztrátou jednoho kola jako ostatní?
Většina lidí je přesvědčena, že F1 je po technické stránce absolutním vrcholem v motorsportu. Nedělní události v závěru závodu však ukázaly něco docela jiného. V sousedství známých výdajů a neustálého velebení sofistikovaných programů pak působí následná záležitost jako velmi nepovedená kratochvíle.
Komedie I.
Co se stalo? V 52. kole odstavil svůj vůz za zatáčkou 10 Lando Norris. Byl vyhlášen režim virtuálního safety caru, ovšem po nějaké době se ukázalo, že si traťoví komisaři s danou situací neporadí, proto na trať podruhé v závodě vyjel safety car (55. kolo). V té chvíli byli na trati tři piloti se ztrátou jednoho kola: Alex Albon, Nicholas Latifi a Juki Cunoda. Japonec se nacházel za vedoucím George Russellem a v boxu usoudili, že by mohl "zadarmo" přezout na nové pneumatiky. A tím to všechno začalo.
Když Cunoda zamířil do boxů, překročil takzvanou safety car line a posléze i cílovou čáru, pokračující i do boxů - s ohledem na specifiku depa se vlastně posunul na kratičký moment zpět do aktuálního kola. Vzápětí samozřejmě opět dostal ono kolo navíc, na trať vyjel za Russellem, Albonem, Hamiltonem, Pérezem a Sainzem. Latifi byl v jeho závěsu - oba piloti Williamsu byli také o kolo zpět.
Jukimu se zastávkou podařilo zmást automatizovaný systém: třebaže mu kolo ztráty zase přičetl, nebyl schopen ho správně začlenit do režimu startovního pole. Proto když se na obrazovce objevil pokyn pro Latifiho a Albona, aby předjeli safety car, Cunodovo číslo chybělo. Zmatený Jukiho inženýr mu do vysílačky oznámil: "Vozy o kolo zpět mohou předjet... pohotovostní režim, pohotovostní režim!" Juki se mezitím posunul před Sainze, ale pak zpomalil a před něj se dostal Latifi. Japonec se ptal, zda má také jet dopředu, na to mu inženýr odpověděl: "Nepředjíždět, negativní." Rozčilený Juki se neudržel: "Co se to, ku*va, děje?" Přišla jen lakonická odpověď: "Drž pozici, Juki, nepředjížděj."
Cunoda tedy pustil před sebe Sainze a zůstal na "pátém" místě; jenom naštvaně sledoval, jak se mu vzdalují jeho oba soupeři. Inženýr mu při restartu na začátku 60. kola nařídil, aby nechal projet vozy za ním, ovšem kolem AlphaTauri se prohnalo celé startovní pole. Systém pak vyhodnotil Cunodovu pozici a nešťastný pilot AlphaTauri viděl modré vlajky, dokud ho nepředjeli i Albon a Latifi. "Bylo mi řečeno, ať zůstanu kde jsem. Nevím proč. FIA se asi domnívala, že bojuji o páté místo nebo tak nějak," hořce komentoval pro Motorsport.com závodní výsledek Cunoda.
Komedie II.
Cunodův šéf Franz Tost odmítl tuto frašku komentovat. Všichni se tázali, jak mohl systém, mající za úkol neponechat vůz jedoucí o kolo zpět uprostřed vozů, nechat AlphuTauri v aktuálním okruhu. FIA vlastně nijak nepřekvapila, když prohlásila, že všechno bylo v naprostém pořádku a k žádnému pochybení nedošlo.
"Všechny systému fungovaly správně a podle předpisů. Neobvyklá situace nastala z důvodu výstřednosti konkrétního okruhu a nečekaného scénáře:
Vůz startovní číslo 22 v okamžiku povolání safety caru jako první přejel safety car line. V následujícím kole se tak stal prvním vozem, který SCL přejel podruhé, což spustilo systém signalizující, že může dohnat ztrátu předjetím SC. V té době však vjel do boxové uličky a mohl se pohybovat rychleji než vozy jedoucí za SC. Když se pak vrátil na okruh, systémy sice registrovaly, že má opět kolo ztrátu, ale protože už jednou předstihl vedoucího pilota, nemohl to udělat podruhé v době, kdy byl dán pokyn vozům 6 a 23. Kontrola potvrdila, že se jednalo o správný postup a rovněž ve shodě s pravidly umožnila předjetí pouze vozům 6 a 23."
Jinými slovy - FIA prostě nastavila nějaký program a nedělala si hlavu se zjištěným možných anomálií, zvláště když šlo dle jejich slov o specifický okruh. I proto se zoufale snažila vysvětlit, že nejde o chybu: "Jedná se o neobvyklý scénář, k žádným systémovým nebo procedurálním chybám nedošlo - je to jedna z těch nepředvídatelných situaci, k nimž může dojít a není možné udělat jakoukoli změnu, kterou by bylo možné implementovat. Vše ale bude projednáno při budoucích poradách komisí v rámci běžných přezkumných řízení."
Kdybychom měli k dispozici jenom kuličková počítadla, tak by celá záležitost dopadla jednoduše. Někdo by si určitě všiml, že Cunoda se pohybuje v prostoru, kde nemá co dělat a jeho přítomnost by mohla mít určitý dopad na vývoj závodu. Protože tam kroužil minimálně dvě kola, nebylo by nic jednoduššího, než mu přes vysílačku dát pokyn. Místo toho máme supermoderní počítače a superskvělé programy, jimiž se slepě řídím a jejichž činnost vyvolává v mnoha případech pobavené úsměvy. Že si FIA uřízla další pořádnou ostudu už ani není třeba podotýkat.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.