Francouzská stáj Alpine se v neděli nestačila divit, když v závodě nebyla tak konkurenceschopná, jak očekávala. I když její jízdy v pátek s plnou nádrží byly výborné, v neděli zaostávala i za McLarenem.
Sportovní ředitel Alan Permane připustil, že si závodní ztrátu na svého největšího rivala nedokážou vysvětlit. Oba spolu bojují o čtvrté místo v šampionátu konstruktérů, v posledních závodech však mělo jasně navrch Alpine, jež má na kontě stále o 18 bodů více.
Přitom ještě v pátek šlo všechno výborně a vypadalo to na další povedený víkend: "Fernando jezdil na středně-tvrdých pneumatikách a myslel si, že to bylo fantastické. Byl rychlý - myslím, že zajížděl časy kolem 1:26,5 s plnou nádrží," vzpomíná Permane.
Tým se ale k takovým časům v závodě "ani zdaleka nedokázal přiblížit. Čeká nás tedy práce na tom, abychom se pokusili pochopit, co se vlastně pokazilo. Skutečně jsme se s rychlostí trápili," připouští sportovní ředitel Alpine.
"Trápili jsme se v kvalifikaci. Oba piloti řekli, že se dopustili chyb, což pro ně není obvyklé, auto se tedy očividně špatně ovládalo. V závodě jsme neměli rychlost - neměli jsme takovou rychlost jako v pátek odpoledne," pokračuje 55letý britský inženýr.
Žádná jednotlivá část vozu ztrátu rychlosti podle něj nevysvětluje. Alonso podle něj během Velké ceny Itálie hlásil "v některých kolech trochu nedotáčivosti, v některých trochu přetáčivosti. Nic neobyčejného, vůbec žádná dramata."
Španělský pilot však nestíhal tempo McLarenu Landa Norrise a nakonec musel odstoupit kvůli problému s tlakem vody. "Nedokázali jsme se držet Norrise, jakmile se dostal na čistý vzduch. Trochu se to mlelo, předjeli jsme je, oni předjeli nás a tak. A kdyby Alonso nezastavil, tak jsme předpokládali, že by skončil hned za ním. Takže závod se pro nás nevyvíjel moc dobře, byli bychom ti druzí," uznává Permane.
The battle for P4 in the Constructors fight continues 🥊Who's your pick to come out on top, McLaren or Alpine? 👀#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/kIXJFp0CM9
— Formula 1 (@F1) September 12, 2022"Nečekali jsme, že se budeme trápit. Mysleli jsme, že budeme OK. V pátek jsme byli velmi rychlí a vše bylo absolutně v pořádku. A to je na tom to náročné, nechápeme to," kroutí hlavou sportovní ředitel francouzského týmu.
"Dlouhé jízdy bez DRS, takže s plným odporem, vypadaly dobře a byli jsme během nich rychlejší než McLaren a všichni ostatní, s nimiž závodíme. Ne tak rychlí jako nejlepší tři auta, ale nevypadalo to na žádné větší potíže. Určitě jsme jeli spíše s vyšším odporem, podle nás ale šlo o nejrychlejší způsob, jak tady jezdit a závodit," dodává zamyšleně Permane.
10 races in the points for Fernando Alonso, but his luck ran out on Sunday 😞#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/l57avmVJVi
— Formula 1 (@F1) September 12, 2022Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.