Mezinárodní automobilová federace (FIA) se rozhodla zareagovat na četné stížnosti jezdců, kteří trpí poskakování nové generace monopostů spoléhajících při tvorbě přítlaku zejména na přísavný efekt.
Piloti se pravidelně ozývají kvůli tomu, jak moc jejích páteř trpí v důsledku nepříjemných otřesů během jízdy. Poslední kapkou byly potíže Lewise Hamiltona v Baku, jenž velmi pomalu vystupoval z vozu a držel se přitom za záda. Poté přiznal, že zatím šlo pro něj o ten "nejbolestivější závod."
Řešení je poměrně snadné, týmy do něj však nepůjdou: stačí vůz trochu zvednout, aby ve vyšších rychlostech nedocházelo k cyklickému přisávání podlahy a odtrhávání proudění. Momentálně to postihuje všechny s výjimkou Red Bullu, který poskakování zvládl.
Mercedes ale po GP Ázerbájdžánu přiznal, že zašel v nastavení záměrně příliš daleko a že se bude snažit zajistit, aby se to u něj již neopakovalo: "Při této příležitost jsme zašli s naším balíkem a našimi jezdci příliš daleko, vystavujeme je velkému nepohodlí a to jednoduše už nemůžeme znovu udělat. Naši piloti nejsou jediní, kteří trpí... a máme teď zodpovědnost se postarat o to, aby to už nepokračovalo," uvedl šéf strategií James Vowles.
FIA nyní zareaguje vydáním technické směrnice a zavádí krátkodobá i dlouhodobá opatření: "Po osmém podniku letošního šampionátu Formule 1, kdy byl opět patrný fenomén aerodynamických oscilací (tzv. "porpoising") nové generace F1 vozů a jeho dopad viditelný, se FIA jakožto vrcholný orgán sportu rozhodla, že je nutné zakročit a požadovat po týmech nezbytné úpravy pro omezení tohoto fenoménu."
Úpravu pravidel vysvětluje bezpečností - zakročit se rozhodla po konzultacích s doktory v zájmu zdraví jezdců: "Jde o sport, v němž soupeři pravidelně jezdí v rychlostech přes 300 km/h. Všichni se na to přitom musí soustředit a nadměrná únava či bolest, kterou zažívají, by mohla mít významné dopady, pokud by došlo ke ztrátě koncentrace."
"FIA má navíc obavy o okamžitý fyzický dopad na zdraví jezdců, jelikož si několik z nich po posledních podnicích stěžovalo na bolesti páteře," vysvětluje dále ve své zprávě. Proto vydala technickou směrnici, která "má týmům poskytnout vedení v oblasti opatření, kterými chce FIA řešit problém."
Prvním z nich je "bližší kontrola desek a skluznic podlahy, ať už jde o jejich konstrukci nebo pozorované opotřebení." Druhým opatřením má být "definice metrik založených na vertikálním zrychlování vozů, což poskytne kvantitativní omezení pro akceptovatelnou úroveň vertikálních oscilací."
"Přesné matematické vzorečky pro tuto metriku budou analyzovány FIA a týmy jsou zvány, aby k tomuto procesu přispěly... kromě těchto technických opatření FIA svolá technickou schůzku s týmy, aby definovala opatření pro omezení náchylnosti aut k tomuto fenoménu ve střednědobém horizontu," dodává FIA.
Někteří se však obávají, že by se po tomto zásahu mohlo změnit pořadí týmů: "Některá auta na tom jsou opravdu špatně, ale řešení existuje: stačí zvýšit světlou výšku. Jenže pak jezdíte pomalu - a kdo chce být pomalý? Jenže podobně jako před mnoha lety, když došlo uprostřed sezóny ke změně pneumatik - když něco základního změníte, můžete změnit opět zcela změnit pořadí. Je to fér?" táže se šéf Haasu Günther Steiner.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.