Mezinárodní automobilová federace (FIA) se rozhodla zareagovat na četné stížnosti jezdců, kteří trpí poskakování nové generace monopostů spoléhajících při tvorbě přítlaku zejména na přísavný efekt.
Piloti se pravidelně ozývají kvůli tomu, jak moc jejích páteř trpí v důsledku nepříjemných otřesů během jízdy. Poslední kapkou byly potíže Lewise Hamiltona v Baku, jenž velmi pomalu vystupoval z vozu a držel se přitom za záda. Poté přiznal, že zatím šlo pro něj o ten "nejbolestivější závod."
Řešení je poměrně snadné, týmy do něj však nepůjdou: stačí vůz trochu zvednout, aby ve vyšších rychlostech nedocházelo k cyklickému přisávání podlahy a odtrhávání proudění. Momentálně to postihuje všechny s výjimkou Red Bullu, který poskakování zvládl.
Mercedes ale po GP Ázerbájdžánu přiznal, že zašel v nastavení záměrně příliš daleko a že se bude snažit zajistit, aby se to u něj již neopakovalo: "Při této příležitost jsme zašli s naším balíkem a našimi jezdci příliš daleko, vystavujeme je velkému nepohodlí a to jednoduše už nemůžeme znovu udělat. Naši piloti nejsou jediní, kteří trpí... a máme teď zodpovědnost se postarat o to, aby to už nepokračovalo," uvedl šéf strategií James Vowles.
FIA nyní zareaguje vydáním technické směrnice a zavádí krátkodobá i dlouhodobá opatření: "Po osmém podniku letošního šampionátu Formule 1, kdy byl opět patrný fenomén aerodynamických oscilací (tzv. "porpoising") nové generace F1 vozů a jeho dopad viditelný, se FIA jakožto vrcholný orgán sportu rozhodla, že je nutné zakročit a požadovat po týmech nezbytné úpravy pro omezení tohoto fenoménu."
Úpravu pravidel vysvětluje bezpečností - zakročit se rozhodla po konzultacích s doktory v zájmu zdraví jezdců: "Jde o sport, v němž soupeři pravidelně jezdí v rychlostech přes 300 km/h. Všichni se na to přitom musí soustředit a nadměrná únava či bolest, kterou zažívají, by mohla mít významné dopady, pokud by došlo ke ztrátě koncentrace."
"FIA má navíc obavy o okamžitý fyzický dopad na zdraví jezdců, jelikož si několik z nich po posledních podnicích stěžovalo na bolesti páteře," vysvětluje dále ve své zprávě. Proto vydala technickou směrnici, která "má týmům poskytnout vedení v oblasti opatření, kterými chce FIA řešit problém."
Prvním z nich je "bližší kontrola desek a skluznic podlahy, ať už jde o jejich konstrukci nebo pozorované opotřebení." Druhým opatřením má být "definice metrik založených na vertikálním zrychlování vozů, což poskytne kvantitativní omezení pro akceptovatelnou úroveň vertikálních oscilací."
"Přesné matematické vzorečky pro tuto metriku budou analyzovány FIA a týmy jsou zvány, aby k tomuto procesu přispěly... kromě těchto technických opatření FIA svolá technickou schůzku s týmy, aby definovala opatření pro omezení náchylnosti aut k tomuto fenoménu ve střednědobém horizontu," dodává FIA.
Někteří se však obávají, že by se po tomto zásahu mohlo změnit pořadí týmů: "Některá auta na tom jsou opravdu špatně, ale řešení existuje: stačí zvýšit světlou výšku. Jenže pak jezdíte pomalu - a kdo chce být pomalý? Jenže podobně jako před mnoha lety, když došlo uprostřed sezóny ke změně pneumatik - když něco základního změníte, můžete změnit opět zcela změnit pořadí. Je to fér?" táže se šéf Haasu Günther Steiner.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.