Mezinárodní automobilová federace (FIA) se rozhodla zareagovat na četné stížnosti jezdců, kteří trpí poskakování nové generace monopostů spoléhajících při tvorbě přítlaku zejména na přísavný efekt.
Piloti se pravidelně ozývají kvůli tomu, jak moc jejích páteř trpí v důsledku nepříjemných otřesů během jízdy. Poslední kapkou byly potíže Lewise Hamiltona v Baku, jenž velmi pomalu vystupoval z vozu a držel se přitom za záda. Poté přiznal, že zatím šlo pro něj o ten "nejbolestivější závod."
Řešení je poměrně snadné, týmy do něj však nepůjdou: stačí vůz trochu zvednout, aby ve vyšších rychlostech nedocházelo k cyklickému přisávání podlahy a odtrhávání proudění. Momentálně to postihuje všechny s výjimkou Red Bullu, který poskakování zvládl.
Mercedes ale po GP Ázerbájdžánu přiznal, že zašel v nastavení záměrně příliš daleko a že se bude snažit zajistit, aby se to u něj již neopakovalo: "Při této příležitost jsme zašli s naším balíkem a našimi jezdci příliš daleko, vystavujeme je velkému nepohodlí a to jednoduše už nemůžeme znovu udělat. Naši piloti nejsou jediní, kteří trpí... a máme teď zodpovědnost se postarat o to, aby to už nepokračovalo," uvedl šéf strategií James Vowles.
FIA nyní zareaguje vydáním technické směrnice a zavádí krátkodobá i dlouhodobá opatření: "Po osmém podniku letošního šampionátu Formule 1, kdy byl opět patrný fenomén aerodynamických oscilací (tzv. "porpoising") nové generace F1 vozů a jeho dopad viditelný, se FIA jakožto vrcholný orgán sportu rozhodla, že je nutné zakročit a požadovat po týmech nezbytné úpravy pro omezení tohoto fenoménu."
Úpravu pravidel vysvětluje bezpečností - zakročit se rozhodla po konzultacích s doktory v zájmu zdraví jezdců: "Jde o sport, v němž soupeři pravidelně jezdí v rychlostech přes 300 km/h. Všichni se na to přitom musí soustředit a nadměrná únava či bolest, kterou zažívají, by mohla mít významné dopady, pokud by došlo ke ztrátě koncentrace."
"FIA má navíc obavy o okamžitý fyzický dopad na zdraví jezdců, jelikož si několik z nich po posledních podnicích stěžovalo na bolesti páteře," vysvětluje dále ve své zprávě. Proto vydala technickou směrnici, která "má týmům poskytnout vedení v oblasti opatření, kterými chce FIA řešit problém."
Prvním z nich je "bližší kontrola desek a skluznic podlahy, ať už jde o jejich konstrukci nebo pozorované opotřebení." Druhým opatřením má být "definice metrik založených na vertikálním zrychlování vozů, což poskytne kvantitativní omezení pro akceptovatelnou úroveň vertikálních oscilací."
"Přesné matematické vzorečky pro tuto metriku budou analyzovány FIA a týmy jsou zvány, aby k tomuto procesu přispěly... kromě těchto technických opatření FIA svolá technickou schůzku s týmy, aby definovala opatření pro omezení náchylnosti aut k tomuto fenoménu ve střednědobém horizontu," dodává FIA.
Někteří se však obávají, že by se po tomto zásahu mohlo změnit pořadí týmů: "Některá auta na tom jsou opravdu špatně, ale řešení existuje: stačí zvýšit světlou výšku. Jenže pak jezdíte pomalu - a kdo chce být pomalý? Jenže podobně jako před mnoha lety, když došlo uprostřed sezóny ke změně pneumatik - když něco základního změníte, můžete změnit opět zcela změnit pořadí. Je to fér?" táže se šéf Haasu Günther Steiner.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.