Ferrari upřednostňuje rychlé a nespolehlivé auto před spolehlivým a pomalým. Řešení problémů s motory teprve hledá

Charles Leclerc s poruchou motoru
Charles Leclerc s poruchou motoru, foto: motorsport.com
Petr Hlawiczka 14. června 2022 06:00
Sdílej:

Šéf závodní stáje Ferrari po fiasku v Ázerbájdžánu promluvil o svém letošním monopostu F1-75. Raději se bude věnovat nápravě nespolehlivosti, spíše než aby se svými inženýry hledal způsoby, jak celý balík zrychlit. Jenže to nejlepší řešení stále hledá.

Katastrofální spolehlivostMinulou neděli v Baku ani jeden z rudých vozů nedojel do cíle: Carlos Sainz zastavil již v 8. kole kvůli problému s hydraulikou, vedoucí muž závodu Charles Leclerc odstoupil ve 21. kole po závadě pohonné jednotky. Jejich největší soupeř Red Bull si tak v pohodě dojel pro první a druhé místo a citelně zvýšil svůj náskok v šampionátu.

Potíže s motory se objevily také u zákaznických týmů - Guanyu Zhou s Alfou Romeo musel neplánovaně do boxů už v 23. kole a Kevin Magnussen s Haasem zůstal stát na trati v 31. kole Velké ceny Ázerbájdžánu. Spolehlivost Ferrari tak vzbuzuje rozpaky a není divu, že se stížnosti objevují ze však stran. Po skvělém vstupu do sezóny jsou zklamaní nejen fanoušci Scuderie, jelikož šampionát přichází o zápletku a dramatický náboj.

"Nejsem překvapený, rozhodně mám obavy a jsem trochu zklamaný, protože to musíme napravit a zatím se nám to nepodařilo," uvádí Binotto po sérii technických selhání. Již v Barceloně musel přitom Leclerc předčasně odstoupit po závadě turba a MGU-H.

V Monaku si na nespolehlivost pohonných jednotek nahlas postěžoval šéf Haasu Günther Steiner poté, co Magnussena vyřadila závada ERS: "V Monte Carlu jsme my a Alfa Romeo měli problémy, snad to skončí... je to zklamání, když musíte zastavit. Máme obavy - ty máte vždy, ale po Monte Carlu jsou ještě o něco větší."

Binotto: Raději rychlé než spolehlivé autoBinotto se však hájí slovy: "Nemůžu vinit tým, protože vím, jak velké úsilí vložil do navyšování výkonnosti proti minulosti. Vím, že jde o dlouhou cestu a že jsme na počátku sezóny nebyli nadšení. Vydali jsme se na ní a stále potřebujeme udělat další krok."

"Myslím, že jako tým zůstáváme jednotní a tvrdě pracujeme. Zatím dokážeme odvádět řádnou práci. Víme, že není hotová, ale zvládneme to. Raději bych dal přednost dobré výkonnosti a snažil se řešit spolehlivost než naopak," podotýká šéf Ferrari.

Ferrari s řešením zatím tápeNejhorší je podle něj to, že zatím nemají řešení příčin přetrvávající nespolehlivosti pohonných jednotek: "Dělá nám to starosti. Jsou o to větší, jelikož nemáme odpovědi. A jednu bych teď rád měl. Vím v čem byl problém. Budeme muset nasadit nový motor, to je fakt. Přitom jde o velmi ranou část sezóny."

"Někdy nemáte rychlé řešení pro potíže, s nimiž se potýkáte. Nevím tedy, jak bude vypadat strategie, kterou budeme muset přijmout: jestli půjde jednoduše o kratší vzdálenost, jiný styl využívání nebo rychlé řešení... v příštích dnech to podle mě pochopíme a snad budeme mít v Kanadě jasnou odpověď," popisuje Binotto.

Win or lose. We’re in this together ❤️#essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/U30J4pP6dO

— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) June 13, 2022

"Vyhrávat zatím nemusíme"Nesouhlasí s tím, že v Montrealu teď budou muset vyhrát, aby se dostali zpět do hry o titul: "Vůbec si nemyslím si, že musíme vyhrát. Budeme se soustředit na závod po závodě, snažit se optimalizovat během víkendů náš potenciál. Něco se pokazilo a není to jen spolehlivost, musíme se podívat na spoustu detailů."

"Až budeme zpět v továrně, tak se jako obvykle naučíme nějakou lekci, budeme se to snažit pochopit, posunout se co nejdříve dopředu a zajistit, že budeme mít lepší produkt, ať už uděláme cokoliv," dodává šéf Ferrari, které po osmi podnicích ztrácí na Red Bull už 80 bodů.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.