Piloti Formule 1 trpí, týmy však zamítly potřebnou úpravu technických pravidel, které by odstranily poskakování, k němuž dochází kvůli přísavnému efektu podlah při vyšších rychlostech. Lewise Hamiltona po GP Ázerbájdžánu bolí záda tak, že zvažuje vynechání příštího závodu v Montrealu.
Vozy včera na dlouhých rovinkách viditelně poskakovaly, na vině však nebyly pouze hrboly na trati, ale hlavně aerodynamika nové generace monopostů, které vytvářejí přítlak díky přísavnému efektu podlahy. Piloti kvůli tomu již oslovili Mezinárodní automobilovou federaci (FIA).
Russell varuje před velkou nehodou, týmy řešení odmítly"No, myslím si, že to je jen otázka času, než uvidíme nějakou velkou nehodu. Spousta z nás kvůli tomu poskakování dokáže sotva udržet auto v přímém směru," stěžuje si ředitel Asociace pilotů velkých cen (GPDA) George Russell.
I když s ním souhlasí spousta dalších jezdců, týmy to nechtějí řešit: nepřejí si žádný zásah do pravidel, byť diskuse o tom probíhaly. Jednalo se zejména o zavedení minimální světlé výšky do pravidel a sérii opatření, pomocí kterého by tento parametr byl hlídán.
Problém má snadné řešeníPodle šéfa McLarenu Andrease Seidla je jen dobře, že se kvůli "brutalitě" poskakování o záležitosti jednalo. Zároveň však dodává, že týmy by se hned mohly zbavit poskakování, kdyby zvedly své vozy, což ale vede ke snížení výkonnosti.
"Chápeme, že rozsah, který pozorujeme u některých vozů, je pro jezdce brutální, proto je fér tento bod předložit technickému poradnímu výboru, aby se na to podíval, zda to má smysl řešit. Zároveň ale nyní týmy vědí, jak to okamžitě zastavit," popisuje Seidl.
U někoho více, u někoho méněPodle šéfa Tota Wolffa Mercedesu současná situace navíc není tak jednoduchá, protože některé vozy poskakují více, některé méně: "Myslím, že vidíme auta, která tento problém nemají, a ta, u kterých to je horší."
"Můžu hovořit za dva naše jezdce: mají problém a zachází to do takové míry, že to někdy nedokáže napravit ani fyzioterapeut. Musíme si tedy počkat, jak se to vyvine. A také pochopit, proč to je v některých autech horší než v jiných," pokračuje Wolff.
Ferrari tolik bota netlačíŠéf Ferrari Mattia Binotto si nemyslí, že by současné monoposty byly tak náročné na ovládání: "Pokud bychom měli posuzovat Formuli 1, tak si nemyslím, že bychom měli ty nejméně pohodlná auta. Pro jezdce jsou výzvou, o tom není pochyb."
"Ale stále si myslím, že jsou celkem pohodlná. Jde o výzvu, o technickou výzvu. Když se podíváme na sebe, tak jsme už dosáhli určitého pokroku a myslím si, že můžeme dosáhnout ještě větších pokroků. Na hodnocení je tedy stále velmi brzy," domnívá se Binotto. I jeho Ferrari ale na dlouhé rovince v Baku dost poskakovalo - viz video.
Hamilton s rozbitou páteří nad dalším závodem váháSe šéfem Scuderie nesouhlasí Lewis Hamilton, který si během včerejšího závodu stěžoval na to, že jej bolesti zad kvůli poskakování "zabíjejí." Pomalu z vozu vystupoval, sedl si na jeho okraj a rovnal záda, poté těžkým krokem odešel.
Wolff se mu po dojezdu do cíle za auto omlouval, Lewis svůj tým požádal o brzkou nápravu. "Držel jsem se zuby nehty kvůli bolesti, pomohl adrenalin," komentoval.
"Je na tom fakt špatně. Musíme najít řešení. Myslím si, že momentálně je tím nejvíce postiženým ze všech pilotů. Ale v podstatě všichni jezdci říkají, že je třeba něco udělat," zastává se jej Wolff.
Hamilton by podle něj dokonce nemusel nastoupit v příští Velké ceně Kanady: "To rozhodně... Jak vidíte, nejde o svaly. Řádně dostává zabrat páteř, a to může mít určité následky."
"Nemyslím si, že to je problém pouze Lewise. Zřejmě je tím nejpostiženějším, ale dotýká se to i Georgea [Russella] a mnoha dalších. Řešením by mohlo být mít někoho v rezervě, což stejně máme každý závod, abychom zajistili, že naše auta nastoupí," dodává Wolff.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.