Piloti Formule 1 trpí, týmy však zamítly potřebnou úpravu technických pravidel, které by odstranily poskakování, k němuž dochází kvůli přísavnému efektu podlah při vyšších rychlostech. Lewise Hamiltona po GP Ázerbájdžánu bolí záda tak, že zvažuje vynechání příštího závodu v Montrealu.
Vozy včera na dlouhých rovinkách viditelně poskakovaly, na vině však nebyly pouze hrboly na trati, ale hlavně aerodynamika nové generace monopostů, které vytvářejí přítlak díky přísavnému efektu podlahy. Piloti kvůli tomu již oslovili Mezinárodní automobilovou federaci (FIA).
Russell varuje před velkou nehodou, týmy řešení odmítly"No, myslím si, že to je jen otázka času, než uvidíme nějakou velkou nehodu. Spousta z nás kvůli tomu poskakování dokáže sotva udržet auto v přímém směru," stěžuje si ředitel Asociace pilotů velkých cen (GPDA) George Russell.
I když s ním souhlasí spousta dalších jezdců, týmy to nechtějí řešit: nepřejí si žádný zásah do pravidel, byť diskuse o tom probíhaly. Jednalo se zejména o zavedení minimální světlé výšky do pravidel a sérii opatření, pomocí kterého by tento parametr byl hlídán.
Problém má snadné řešeníPodle šéfa McLarenu Andrease Seidla je jen dobře, že se kvůli "brutalitě" poskakování o záležitosti jednalo. Zároveň však dodává, že týmy by se hned mohly zbavit poskakování, kdyby zvedly své vozy, což ale vede ke snížení výkonnosti.
"Chápeme, že rozsah, který pozorujeme u některých vozů, je pro jezdce brutální, proto je fér tento bod předložit technickému poradnímu výboru, aby se na to podíval, zda to má smysl řešit. Zároveň ale nyní týmy vědí, jak to okamžitě zastavit," popisuje Seidl.
U někoho více, u někoho méněPodle šéfa Tota Wolffa Mercedesu současná situace navíc není tak jednoduchá, protože některé vozy poskakují více, některé méně: "Myslím, že vidíme auta, která tento problém nemají, a ta, u kterých to je horší."
"Můžu hovořit za dva naše jezdce: mají problém a zachází to do takové míry, že to někdy nedokáže napravit ani fyzioterapeut. Musíme si tedy počkat, jak se to vyvine. A také pochopit, proč to je v některých autech horší než v jiných," pokračuje Wolff.
Ferrari tolik bota netlačíŠéf Ferrari Mattia Binotto si nemyslí, že by současné monoposty byly tak náročné na ovládání: "Pokud bychom měli posuzovat Formuli 1, tak si nemyslím, že bychom měli ty nejméně pohodlná auta. Pro jezdce jsou výzvou, o tom není pochyb."
"Ale stále si myslím, že jsou celkem pohodlná. Jde o výzvu, o technickou výzvu. Když se podíváme na sebe, tak jsme už dosáhli určitého pokroku a myslím si, že můžeme dosáhnout ještě větších pokroků. Na hodnocení je tedy stále velmi brzy," domnívá se Binotto. I jeho Ferrari ale na dlouhé rovince v Baku dost poskakovalo - viz video.
Hamilton s rozbitou páteří nad dalším závodem váháSe šéfem Scuderie nesouhlasí Lewis Hamilton, který si během včerejšího závodu stěžoval na to, že jej bolesti zad kvůli poskakování "zabíjejí." Pomalu z vozu vystupoval, sedl si na jeho okraj a rovnal záda, poté těžkým krokem odešel.
Wolff se mu po dojezdu do cíle za auto omlouval, Lewis svůj tým požádal o brzkou nápravu. "Držel jsem se zuby nehty kvůli bolesti, pomohl adrenalin," komentoval.
"Je na tom fakt špatně. Musíme najít řešení. Myslím si, že momentálně je tím nejvíce postiženým ze všech pilotů. Ale v podstatě všichni jezdci říkají, že je třeba něco udělat," zastává se jej Wolff.
Hamilton by podle něj dokonce nemusel nastoupit v příští Velké ceně Kanady: "To rozhodně... Jak vidíte, nejde o svaly. Řádně dostává zabrat páteř, a to může mít určité následky."
"Nemyslím si, že to je problém pouze Lewise. Zřejmě je tím nejpostiženějším, ale dotýká se to i Georgea [Russella] a mnoha dalších. Řešením by mohlo být mít někoho v rezervě, což stejně máme každý závod, abychom zajistili, že naše auta nastoupí," dodává Wolff.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.