Odborného poradce Red Bullu Helmuta Marka těší zlepšení konkurenceschopnosti svého týmu. Když jsou podle něj Ferrari blíže a vyvíjejí na něj tlak, pak jeho piloti kupí chyby, jak jsme viděli naposledy ve Velké ceně Emilia Romagna.
Rakouská stáj si v Imole dojela pro double, za víkend včetně sobotního sprintu získala celkem 58 bodů a o náskok Scuderie tak stáhla o mohutných 38 bodů. Rozdíl v šampionátu konstruktérů čtyřech podnicích činí 11 bodů. Red Bullu se podařilo vyřešit potíže se spolehlivost a nyní těžil také ze smůlu a chyb pilotů rudého týmu.
"Výsledek byl velmi důležitý po našich problémech ze strany motoru v Bahrajnu a v Austrálii. Další první a druhé místo, naposledy se nám to povedlo v Malajsii 2016, takže bylo na čase. Pro morálku a všechno ostatní to je více než důležité," popisuje Marko.
"Dokládá to, že jsme konkurenceschopní. Jen musíme dát balík dohromady, pak na to máme. Verstappen přišel dvakrát o 18 bodů. Snadno by byl jinak vpředu. Ale zbývá ještě tolik závodů a důležité je, že víme, jak silný máme balík," pokračuje 79letý Rakušan.
Pro Red Bull bylo klíčové, že dokázali své auto nastavit tak, aby dokázalo lépe zahřívat pneumatiky a být k nim šetrnější, což byla oblast, v níž za Ferrari zaostávali.
"Jak jsme viděli u pneumatik v Melbourne, mají určitý provozní rámec. Myslím, že se nám tento víkend podařilo trefit nastavení. U Charlese šlo vidět, že se s předními pneumatikami trápí trochu více než my, jak v sobotním, tak i v nedělním závodě," všímá si šéf týmu Christian Horner.
"To nám poskytlo výhodu a Max podle mě závod zvládl perfektně a Checo [Pérez] si dokázal vytvořit na Charlese [Leclerca] náskok a hlídat si ho. V žádnou chvíli, kromě jednoho výletu do trávy u Checa, jsme se opravdu nedostali pod výraznější tlak," těší Hornera.
Red Bull přivezl také nové brzdové kanálky a podlahu, zvýšil přítlak a pět kilogramů shodil, což se podepsalo na lepší ovladatelnosti, rychlosti i na zmiňované práci s pneumatikami. Do minimální hmotnosti (798 kg) mu však stále něco chybí, na dalších novinkách pracuje.
"Pro nás to bylo důležité ukázat odvahu a nasadit naše vylepšení, i když byl k dispozici jen jeden volný trénink. Proto šel nakonec na pódium aerodynamik. Byla to ta správná odpověď na Melbourne," těší odborného poradce Red Bullu.
Dokáže s nimi Ferrari držet ve vývoji tempo? "Myslím, že ne," odpovídá dále. "Navíc jsme viděli, že když je dostaneme pod skutečný tlak, tak dělají chyby. Pozorovali jsme to u Leclerca, který dostal v pátek dvakrát smyk. V závodě dostal smyk Sainz, a pak znovu Leclerc - a měl velké štěstí, že poté pokračoval. Takto na ně musíme útočit."
"Mezi námi a Ferrari je to docela roztomilé, velmi sportovní a přátelské soupeření, řekl bych. Šampionát bude vzrušující a snad se to nepotáhne až do posledního závodu jako minulý rok," přeje si Helmut Marko dřívější rozhodnutí o titulu.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.