Haas vyčíslil škody, kterou svou havárii v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie způsobil Mick Schumacher. Americkému týmu shánějícímu sponzory toho z ní k dalšímu využití moc nezůstalo.
Syn sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera v sobotu v Džiddě usiloval o postup do nejlepší desítky, když v zatáčce č. 10 při průjezdu agresivního obrubníku náhle ztratil kontrolu nad svým vozem VF-22 a ve smyku prudce narazil do zdi.
Pilot havárii naštěstí přestál bez zranění a byl večer po zdravotní prohlídce propuštěn z nemocnice, z jeho auta toho ale moc nezůstalo a Haas jej z nedělního závodu stáhl. Již ze záběru kamer bylo jasné, že škoda bude vysoká - Mick otloukl všechny čtyři rohy a při nakládání monopostu zůstala na zemi zadní náprava s převodovkou.
"Samotné šasi se zdá být nepoškozena. Boční infrastruktura ano, ale tu můžete vyměnit. Samozřejmě musíme provést ještě řádné kontroly šasi, ale nevypadá tak špatně, abych byl upřímný," popisuje šéf soukromé stáje Günther Steiner.
VIDEO: Schumacherova nehoda v kvalifikaci v Džiddě
S pohonnou jednotkou to rovněž nevypadá zle: "Ferrari mi řeklo, že se zdá být OK. Baterie rovněž. Ale pak, všechno ostatní je zničené," zoufá si Steiner nad velkou škodou, kterou vyčíslil až na 1 milion amerických dolarů, tj. v přepočtu přes 22 milionů Kč.
"Myslím, že škoda je hodně vysoká, protože odešlo celé zavěšení kromě levého předního. Tam, myslím, i přesto něco zbylo. Ze zbytku je jen karbonový prach. Z finančního hlediska nevím přesně, ale od převodovky je pryč celá karosérie, chladiče... řekl bych, že půjde o půl milionů až milion dolarů," odhaduje Steiner.
Situace Haasu je o to náročnější, že před sezónou se kvůli invazi na Ukrajinu rozloučil se svým hlavním ruským sponzorem Uralkali. Deficit financuje zakladatel týmu Gene Haas ze svého, usilovně hledá další sponzory.
Some brilliant racing between K-Mag and the 7x World Champion Lewis Hamilton on Sunday! 😮👏#HaasF1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/okaoOqPml0
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) March 29, 2022Video: Souboj Magnussena s Hamiltonem
S rozpočtovým stropem problémy nemají, jelikož na takové škody mají odloženou určitou sumu peněz: "Máme pro to vyhrazenou nominální částku, ale v závodním týmu se nikdy kvůli tomuto riziku nemůžete držet rozpočtu jako v normálním podnikání."
"Samozřejmě na to máte určitou rezervu. Ale dvě nebo tři takové nehody a máte po rezervě. Takže to je ztráta. Musíte to ukočírovat. Samozřejmě doufám, že takových moc nezažijeme," přeje si šéf americká stáje, za níž letos nastupuje kromě Schumachera také zkušený Kevin Magnussen, jenž na poslední chvíli nahradil Rusa Nikitu Mazepina.
Díky Dánovi Haasu patří po dvou závodech pátá příčka mezi konstruktéry - za sebou nechávají Alfu Romeo, AlphuTauri, McLaren, Aston Martin i Williams. Kevin v Bahrajnu skončil pátý, v Džiddě vyjel další 2 body. Vůz VF-22, který začali velmi brzy vyvíjet na úkor loňského vozu, si zatím velmi pochvaluje - v Saúdské Arábii s ním dojel i před vicemistrem světa Lewisem Hamiltonem a v celkovém hodnocení pilotů je osmý.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.