Haas vyčíslil škody, kterou svou havárii v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie způsobil Mick Schumacher. Americkému týmu shánějícímu sponzory toho z ní k dalšímu využití moc nezůstalo.
Syn sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera v sobotu v Džiddě usiloval o postup do nejlepší desítky, když v zatáčce č. 10 při průjezdu agresivního obrubníku náhle ztratil kontrolu nad svým vozem VF-22 a ve smyku prudce narazil do zdi.
Pilot havárii naštěstí přestál bez zranění a byl večer po zdravotní prohlídce propuštěn z nemocnice, z jeho auta toho ale moc nezůstalo a Haas jej z nedělního závodu stáhl. Již ze záběru kamer bylo jasné, že škoda bude vysoká - Mick otloukl všechny čtyři rohy a při nakládání monopostu zůstala na zemi zadní náprava s převodovkou.
"Samotné šasi se zdá být nepoškozena. Boční infrastruktura ano, ale tu můžete vyměnit. Samozřejmě musíme provést ještě řádné kontroly šasi, ale nevypadá tak špatně, abych byl upřímný," popisuje šéf soukromé stáje Günther Steiner.
VIDEO: Schumacherova nehoda v kvalifikaci v Džiddě
S pohonnou jednotkou to rovněž nevypadá zle: "Ferrari mi řeklo, že se zdá být OK. Baterie rovněž. Ale pak, všechno ostatní je zničené," zoufá si Steiner nad velkou škodou, kterou vyčíslil až na 1 milion amerických dolarů, tj. v přepočtu přes 22 milionů Kč.
"Myslím, že škoda je hodně vysoká, protože odešlo celé zavěšení kromě levého předního. Tam, myslím, i přesto něco zbylo. Ze zbytku je jen karbonový prach. Z finančního hlediska nevím přesně, ale od převodovky je pryč celá karosérie, chladiče... řekl bych, že půjde o půl milionů až milion dolarů," odhaduje Steiner.
Situace Haasu je o to náročnější, že před sezónou se kvůli invazi na Ukrajinu rozloučil se svým hlavním ruským sponzorem Uralkali. Deficit financuje zakladatel týmu Gene Haas ze svého, usilovně hledá další sponzory.
Some brilliant racing between K-Mag and the 7x World Champion Lewis Hamilton on Sunday! 😮👏#HaasF1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/okaoOqPml0
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) March 29, 2022Video: Souboj Magnussena s Hamiltonem
S rozpočtovým stropem problémy nemají, jelikož na takové škody mají odloženou určitou sumu peněz: "Máme pro to vyhrazenou nominální částku, ale v závodním týmu se nikdy kvůli tomuto riziku nemůžete držet rozpočtu jako v normálním podnikání."
"Samozřejmě na to máte určitou rezervu. Ale dvě nebo tři takové nehody a máte po rezervě. Takže to je ztráta. Musíte to ukočírovat. Samozřejmě doufám, že takových moc nezažijeme," přeje si šéf americká stáje, za níž letos nastupuje kromě Schumachera také zkušený Kevin Magnussen, jenž na poslední chvíli nahradil Rusa Nikitu Mazepina.
Díky Dánovi Haasu patří po dvou závodech pátá příčka mezi konstruktéry - za sebou nechávají Alfu Romeo, AlphuTauri, McLaren, Aston Martin i Williams. Kevin v Bahrajnu skončil pátý, v Džiddě vyjel další 2 body. Vůz VF-22, který začali velmi brzy vyvíjet na úkor loňského vozu, si zatím velmi pochvaluje - v Saúdské Arábii s ním dojel i před vicemistrem světa Lewisem Hamiltonem a v celkovém hodnocení pilotů je osmý.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.