Jestli někdo očekával, že závod na trati v Džiddě bude mít explozivní náboj, vůbec se nemýlil. Trosky, souboje, stížnosti, penalizace, dvojí přerušení a tři virtiální safety cary, to bylo koření předposledního závodu letošního šampionátu, jenž nadále zůstává nerozhodnutý.
Do závodu, jemuž dominovalo sucho a vyšší teploty (vzduch 29°C, trať 32°C), nastoupilo startovní pole s převahou pilotů na středně tvrdé směsi. Sám voják v poli Norris to zkusil na nejměkčí, trio Ricciardo, Sainz jr. a Vettel vyrazili na nejtvrdší směsi. Ke startu, kdy do první zatáčky musí piloti urazit nějakých 200 metrů, se upírala maximální pozornost a tentokrát ho Mercedesy zvládly na jedničku - Hamilton v čele, za ním Bottas a Verstappen si držel třetí příčku.
As we wait for the race to resume, relive the opening stages➡️ https://t.co/FV8VDUGI77 #SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/Oc2BQuiufh
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021Hamilton na to ale netlačil, což šlo vidět z dotazu na Bottase: "Jsi spokojený s tempem Lewise?" Fin říkal, že si klidně bude udržovat o něco větší odstup.
Fernando Alonso se postupně propadal kvůli závadě hybridního systému své pohonné jednotky, navíc v 6. kole udělal chybu a následně si ho "podal" Giovinazzi. K prvnímu zvratu došlo v 10. kole, kdy Mick Schumacher okopíroval tréninkovou nehodu Leclerca v zatáčce 22 a narazil do bariéry. Na trať byl vyslán safety car, oba Mercedesy na rozdíl od Verstappena zajely do boxů pro nové tvrdé pneumatiky, které jim měly vystačit až do cíle. Kromě nich tuto variantu zvolili ještě Stroll, Pérez, Gasly, Norris, Alonso a Leclerc.
SAFETY CAR (LAP 10/50)Mick Schumacher crashes heavily and the Safety Car comes outHe reports he is okay over the radio 👍#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/H4mZXyZjMs
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021Holanďan získal pozici na dráze, ostatně neměl ani jinou možnost - pokud by zajel k mechanikům, vyjel by opět jako třetí. Jenže ředitelství závodu po debatách ve 13. kole vyvěsilo červené vlajky a závod byl přerušen. Vozy již kroužily seřazeny za sebou na dráze. Verstappen a někteří další piloti tak mohli "zdarma" vyměnit pneumatiky, jelikož všichni byli mimo režim Parc Fermé, tudíž práce na vozech byly povoleny.
Pořadí GP Saúdské Arábie, která je přerušena po 13 kolech:
Verstappen, Hamilton, Bottas, Ocon, Ricciardo, Leclerc, Gasly, Pérez, Sainz jr., Giovinazzi, Cunoda, Räikkönen, Vettel, Norris, Alonso, Mazepin, Russell, Stroll a Latifi.
Závod byl restartován v 19:15 hod našeho času. Verstappenovi se start vůbec nepovedl, ale pokusil se Hamiltona "utáhnout" na brzdy. Jeho záměr nevyšel, takže v úvodní vlásence musel mimo trať a tím se dostal před svého soka, na nějž si kvůli opatrnosti vyšlápl i Ocon. Namále měl i Bottas, jenž probrzdil a volil stejnou cestu jako Verstappen, ovšem způsobně pustil před sebe Ricciarda a klesl na pátou příčku. Než však mohl další souboj pokračovat, opět na trati létaly trosky. Pérez přitiskl na levou bariéru Leclerca, po kontaktu se postavil napříč a přišel o přední spoiler. Pole se snažilo jeho Red Bullu vyhnout a Russell v obavách hodně zpomalil, s čímž nepočítal Mazepin a najel v hodně vysoké rychlosti do zádě Williamsu. Závodilo se pouhých 20 vteřin...
Checo awaits the restart ⏱#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/jBHOucB7n0
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021Hamilton si okamžitě stěžoval: "Byl jsem před ním, ale musel jsem mu uhnout." Debaty v boxech nabíraly na obrátkách, nakonec byl "dohodnut" kompromis - druhý restart si Verstappen odbyde opět na třetí pozici, protože zjevně první vlásence získal nedovolenou výhodu.
Startovní pole se tedy potřetí před 16. kolem seřadilo na roštu ve složení Ocon, Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Bottas, Gasly, Leclerc, Giovinazzi, Sainz jr., Vettel, Räikkönen, Cunoda, Alonso, Stroll, Latifi a Norris. V 19:40 se potřetí rozsvítilo startovní zařízení, ale hlavní rivalové volili odlišné řešení: Verstappen nasadil novou žlutou směs, Hamiltonovi tým ponechal tvrdé pneumatiky, jenž měl na voze od zastávky pod režimem safety caru.
Start Verstappenovi vyšel skvěle: z třetího místa zvolil nájezd po vnitřní straně, brzdil později a dostal se pod Hamiltona, jehož z druhé strany zmáčkl Ocon a lehce poškodil pravý winglet Lewisova předního křídla. Mercedes však šlapal bez potíží a Hamilton v 18. kole posunul svůj vůz před modrou Alpine. Poté začal stahovat Verstappena, ale vedení neuvěřitelně dlouho otálelo s povolením užití DRS, tentokrát musel Hamilton čekat pět kol, než měl možnost ho využít, ovšem vzápětí se poprvé rozsvítil režim VSC, protože v první zatáčce po vzájemném souboji kolidovali Cunoda a Vettel - exmistr světa jenom lehce kontaktoval bariéru, ale z Japoncova vozu odpadlo množství trosek, takže piloti museli zpomalit. Navíc Juki na svůj ulomený přední spoiler nejdřív najel a až po couvnutí mohl odjet. Ihned byl vyšetřován a odnesl si záhy penalizaci 5 vteřin.
VIRTUAL SAFETY CAR (LAP 23/50)Tsunoda brings out the VSC after colliding with VettelHe pits for repairs a the end of the lap#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/9wrUAquHLN
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021O kolo později už se zase mohlo závodit, ale Verstappen chvilkového klidu využil a vzdálil se po restartu Hamiltonovi na 1,7 vteřiny. Chvíli hrůzy prožil v 25. kole Alonso, jehož hodin využilo k posunu vpřed duo Norris-Latifi. Opět chvilkově probleskl VSC ve 28. kole po kolizi Räikkönena a Vettela v zatáčce 6, ale ve 30. kole už byla situace vážnější a například Alonso si hodně stěžoval, že jednání komisařů je nekonzistentní a trosky na trati ohrožují celé startovní pole. "Potřebujeme skutečný safety car. Okruh je v nejhorším stavu za celý víkend, úlomky jsou všude!" upozorňoval Fernando do vysílačky a zmínil zatáčky 6 a 10.
LAP VIRTUAL SAFETY CAR (LAP 30/50)Raikkonen collides with his former team mate Vettel, and the VSC is called to retrieve the debris#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/G4CusdZzFX
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021Pirelli mezitím potvrdilo Red Bullu, že žlutá směs na Verstappenově voze do cíle vydrží. Poslední VSC byl ukončen ve 33. kole a Hamilton nasadil k finálnímu útoku. Poprvé to zkusil v první zatáčce ve 37. kole a oba rivalové se i lehce dotkli, ovšem Max si opět musel vypomoci pobytem za hranou trati.
O kolo později před závěrečnou pasáží Verstappen dostal pokyn, aby pustil Hamiltona před sebe, ale jel umíněně prostředkem trati. Lewis však tušil, že Max provede nějakou kulišárnu a setrvával za ním. Verstappen pak přibrzdil a Lewis do něj zezadu najel. I přes hrozivě vypadající incident oba vozy střet přežily, jen Hamiltonův winglet byl ještě více očesán.
LAP 38/50MAX AND LEWIS COLLIDE!Verstappen is instructed to give the place to Hamilton, but they make contact 😱#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/QnRaWoaYzP
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021"Zkoušel moje brzdy. Ten kluk je absolutně šílený!" zuřil britský pilot. Jak vyplynulo z další konverzace, Michael Masi předal informaci, že Verstappen má pustit Hamiltona před sebe stáji Mercedesu právě ve chvíli, kdy došlo ke kolizi.
Podruhé už výměna pozic proběhla bez potíží - až na to, že Hamilton se z vedení těšil ani ne dvě vteřiny - Max okamžitě využil závětří, Lewise opět předjel a ještě díky onomu chvilkovému poklesu na druhou pozici využil k aktivaci DRS. Hamilton však prověřil funkce vozu a kromě několika nejrychlejších kol ve 43. okruhu v poslední vracečce Verstappena předjel a nádavkem ho vyvezl za obrubník. Maxovy stížnosti zůstaly ve stínu penalizace pěti vteřin za nedovolenou výhodu - otázkou je, o kterou vlastně šlo.
Verstappen ani nemohl použít obvyklou strategii a zajet do boxů pro čerstvé pneumatiky, aby zkusil uzmout bod za nejrychlejší kolo, protože Ocon a Bottas by ho během pit-stopu předjeli.
Bottas gets Ocon for third ON THE LINE! 🤯#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/308x8PD3Lj
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021Ve stínu těchto událostí byly i ostatní souboje. O kolizích byla řeč, duel spolu sváděli oba piloti Ferrari a ve 38. kole se přehnali přes dobře jedoucího Giovinazziho. Nakonec si v posledním kole vyměnili pozice ve prospěch lépe postaveného Leclerca v průběžné klasifikaci, ale také kvůli nutnosti Sainze jr. po výměně jet na středně tvrdé pneumatice, zatímco Charles měl k dispozici tvrdou směs. Dalším hrdinou se konečně po několika nepovedených závodech stal Bottas, ve 40. kole si poradil s Ricciardem a závěrečná tři kola sváděl urputný duel s Oconem. Nakonec ho dokázal zdolat doslova v posledních metrech závodu na cílové rovince.
V podstatě můžeme říci, že piloti odkroužili na trati o dvě kola méně, protože formation laps před restartem byly započítány do celkové délky. I tak jsme byli svědky vyhrocené podívané, po níž do posledního závodu půjdou Hamilton i Verstappen s téměř stejnými kartami. Ono téměř znamená, že pokud by rovnost bodů, k níž po Saudské Arábii došlo, vydržela i po Abú Dhabí, stal by se šampionem Verstappen díky vyššímu počtu vítězství.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.