ISTANBUL - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton předvedl dopoledne v Turecku nejlepší čas prvního tréninku, za ním se seřadili Max Verstappen s Charlesem Leclercem. Mercedes ráno ale Britovi nasadil nový spalovací motoru, proto bude v neděli na startovním roštu odsunut o 10 míst dozadu.
Úvodní trénink začal za jasného počasí, teplota vzduchu dosahovala 19 °C a slunce rozehřívalo trať na 30 °C. Ta je po loňsku upravena tryskem vody, aby poskytovala vyšší přilnavost než loni. K tomu pomůžou i o stupeň měkčí směsi pneumatik (C2 - C4), které sem přivezlo Pirelli. Víkend má být podle meteorologů ale deštivý.
Pětice pilotů dopoledne testovala nové prototypy nehořlavých rukavic překonávající standard FIA 8856-2018. Pro jejich schválení v pravidlech Světovou radou motorsportu je nutný řádný test, jemuž se podrobili Hamilton, Ricciardo, Russell, Sainz a Vettel.
Své mechaniky v 10:30 jako první opustili veteráni Alonso následovaný Räikkönenem. Ocon s druhým vozem Alpine zaznamenal na tvrdých pneumatikách čas 1:29,171, hned jej však přeskočil Leclerc (1:27,457) na měkké směsi.
We are GO! FP1 is under wayFernando Alonso is the first out on track#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/WDq0Ju9Q7k
— Formula 1 (@F1) October 8, 2021Po pěti minutách se na čele ocitl Hamilton na měkkých pneumatikách (1:27,439). U něj se Mercedes rozhodl pro nasazení pouze spalovacího motoru, za což přijde o 10 míst - nebude tedy muset v neděli putovat až na konec startovního roštu jako Sainz, kterému dá Ferrari kompletní novou pohonnou jednotku.
Za pilotem Stříbrných šípů se po 10 min seřadili Norris (1:26,516), jenž přišel o své první vítězství před 2 týdny v samotném deštivém závěru Velké ceny Ruska, a Verstappen (1:26,991).
Před Hamiltona se na chvíli dostal Ocon (1:25,698) s Norrisem (1:26,026), úřadující šampion se však dalším pokusem dostal pohodlně zpět na 1. místo - 1:24,511 min na měkkých pneumatikách. To je o 2 sekundy rychleji než v pátek minulý rok, přilnavost okruhu je evidentně lepší. Verstappen (1:25,414) s netradičně bílým Red Bullem (více zde) a Bottas (1:25,367) nabírali tempo pomaleji.
Yes 🥰 #PoweredByHonda pic.twitter.com/XXmiuWmmia
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) October 8, 2021Lewis se nadále zlepšoval (1:24,178) a čekalo se, jak na jeho časy zareaguje Verstappen, jenž na něj v šampionátu ztrácí pouhé 2 body. Dvacet minut před koncem se dostal jen na 1:24,603 a zdálo se, že se s vozem dostává na limit.
V závěru kroužili piloti s vyšším množstvím paliva, časy proto již dále neklesaly. Nejvyšších rychlostí dosáhl na rovince Stroll s Aston Martinem poháněným Mercedesem - 321 km/h. Na špici se s nejrychlejšími časy drží Mercedes s Red Bullem, nejblíže jim je zatím Ferrari. Více napoví 2. trénink, který začíná odpoledne ve 14:00 hodin našeho času.
We're lighting up Istanbul Park! ✨#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Wsub8qwUVb
— Formula 1 (@F1) October 8, 2021Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.