ISTANBUL - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton předvedl dopoledne v Turecku nejlepší čas prvního tréninku, za ním se seřadili Max Verstappen s Charlesem Leclercem. Mercedes ráno ale Britovi nasadil nový spalovací motoru, proto bude v neděli na startovním roštu odsunut o 10 míst dozadu.
Úvodní trénink začal za jasného počasí, teplota vzduchu dosahovala 19 °C a slunce rozehřívalo trať na 30 °C. Ta je po loňsku upravena tryskem vody, aby poskytovala vyšší přilnavost než loni. K tomu pomůžou i o stupeň měkčí směsi pneumatik (C2 - C4), které sem přivezlo Pirelli. Víkend má být podle meteorologů ale deštivý.
Pětice pilotů dopoledne testovala nové prototypy nehořlavých rukavic překonávající standard FIA 8856-2018. Pro jejich schválení v pravidlech Světovou radou motorsportu je nutný řádný test, jemuž se podrobili Hamilton, Ricciardo, Russell, Sainz a Vettel.
Své mechaniky v 10:30 jako první opustili veteráni Alonso následovaný Räikkönenem. Ocon s druhým vozem Alpine zaznamenal na tvrdých pneumatikách čas 1:29,171, hned jej však přeskočil Leclerc (1:27,457) na měkké směsi.
We are GO! FP1 is under wayFernando Alonso is the first out on track#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/WDq0Ju9Q7k
— Formula 1 (@F1) October 8, 2021Po pěti minutách se na čele ocitl Hamilton na měkkých pneumatikách (1:27,439). U něj se Mercedes rozhodl pro nasazení pouze spalovacího motoru, za což přijde o 10 míst - nebude tedy muset v neděli putovat až na konec startovního roštu jako Sainz, kterému dá Ferrari kompletní novou pohonnou jednotku.
Za pilotem Stříbrných šípů se po 10 min seřadili Norris (1:26,516), jenž přišel o své první vítězství před 2 týdny v samotném deštivém závěru Velké ceny Ruska, a Verstappen (1:26,991).
Před Hamiltona se na chvíli dostal Ocon (1:25,698) s Norrisem (1:26,026), úřadující šampion se však dalším pokusem dostal pohodlně zpět na 1. místo - 1:24,511 min na měkkých pneumatikách. To je o 2 sekundy rychleji než v pátek minulý rok, přilnavost okruhu je evidentně lepší. Verstappen (1:25,414) s netradičně bílým Red Bullem (více zde) a Bottas (1:25,367) nabírali tempo pomaleji.
Yes 🥰 #PoweredByHonda pic.twitter.com/XXmiuWmmia
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) October 8, 2021Lewis se nadále zlepšoval (1:24,178) a čekalo se, jak na jeho časy zareaguje Verstappen, jenž na něj v šampionátu ztrácí pouhé 2 body. Dvacet minut před koncem se dostal jen na 1:24,603 a zdálo se, že se s vozem dostává na limit.
V závěru kroužili piloti s vyšším množstvím paliva, časy proto již dále neklesaly. Nejvyšších rychlostí dosáhl na rovince Stroll s Aston Martinem poháněným Mercedesem - 321 km/h. Na špici se s nejrychlejšími časy drží Mercedes s Red Bullem, nejblíže jim je zatím Ferrari. Více napoví 2. trénink, který začíná odpoledne ve 14:00 hodin našeho času.
We're lighting up Istanbul Park! ✨#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Wsub8qwUVb
— Formula 1 (@F1) October 8, 2021Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.