V minulém závodě v Monze si užíval stupně vítězů, dnes v Rusku se Lando Norris raduje z pole position! Získal ji před Sainzem a Russelem poté, co Hamilton narazil do zdi při nájezdu do boxů v závěru kvalifikace a svůj čas už nezlepšil a odstartuje tak čtvrtý.
V Soči přestalo pršet a mezi mraky vykouklo i slunce, takže se počasí výrazně zlepšilo. Teplota vzduchu je 14 ° C a trať má 17,3 ° C. Zatím není dost sucho na hladké pneumatiky a piloti obuli přechodné.
Q1
Jako první na trať vyrazili Gasly and Cunoda následovaní všemi ostatními. Hned v první minutě vyjeli všichni piloti. Jediným na mokrých pneumatikách je Fernando Alonso. Prvním měřeným časem je 1:51,519 min, který zajel Gasly s Torro Rosso. Brzy jej však o 1,3 sek překonává Charles Leclerc s Ferrari. Ale postupně se zlepšují i další piloti a pořadí se rychle mění. Jednou je to Norris, podruhé Sainz... Giovinazzi dostal hodiny a Leclerc se mu musel vyhýbat.
Heading out for Q1 at Sochi. And the boys are on the green Inters. 💚 pic.twitter.com/92erNpvZ0Q
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) September 25, 2021
Po deseti minutách nastoupil Mercedes. Hamilton zajel čas 1:46,937 min, Bottas ztratil více než sekundu. Za nimi se seřadili Leclerc, Stroll, Gasly a Sainz. Verstappen, kterého čeká kvůli motoru penalizace, vyjel sice na trať, ale po dvou kolech a žádném měřeném čase se vydal do garáže.
Alonso přezul na přechodné pneumatiky a do čela se dostává Pérez s časem 1,46:455 min a skvělé kolo předvedl Latifi, který se dostal na čtvrté místo. Ostatní se však brzy také zlepšují. Dvě minuty do konce jde do čela Bottas s časem 1:46,396 min.
Ani jeden jezdec Alfy Romeo se nedokázal zlepšit a jsou tak oba vyřazeni stejně jako oba Haasy. "Píp, píp, píp, píp," nechal se slyšet do rádia Mick Schumacher.
Nepostupující: Kimi Räikkönen, Mick Schumacher, Antonio Giovinazzi, Nikita Mazepin, Max Verstappen.
By our reckoning... it's time for Qualifying ⏱ #RussianGP pic.twitter.com/pO8dLREtSB
— Red Bull Racing Honda (@redbullracing) September 25, 2021
Q2
A je tu druhá část. Opět se snaží bojovat Gasly, který zajel 1:46,671 min a týmu stěžoval do rádia, že nemá absolutně žádnou přilnavost. V čele jej brzy střídá Norris o 0,4 sek. Hamilton na to však také šlápl a zajel čas 1:46,096 min. Na trati se ani po osmi minutách neukázal Leclerc (který má penalizaci kvůli motoru a zůstane tak zřejmě v garáži) a Latifi zajel jen instalační kolo. U jeho Williamsu objevili technický problém a rozhodli se vyměnit pohonnou jednotku.
kicking up a spray in Q2 🌧 @PierreGASLY sits P3 currently with @yukitsunoda07 P12 pic.twitter.com/GqK1FsAQlg
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) September 25, 2021
Bottas jde do čela o půl sekundy před Hamiltonem. Zbývá pět minut, třetí je Norris a za ním Alonso, Stroll, Pérez. Zlepšuje se obhájce titulu Hamilton (1,45,406 min) a před svým týmovým kolegou má náskok 0,1 sek. A na čtvrté místo se dostává Pérez. Spokojeni nebudou u Alpha Tauri, ani jeden z pilotů se nezlepšil a nepostupují tak dál.
Nepostupující: Sebastian Vettel, Pierre Gasly, Yuki Cunoda, Nicholas Latifi, Charles Leclerc.
Q3
Všichni jezdci stále na přechodných pneumatikách, ale vypadá to, že už brzy přezují na hladké. Do čele se po chvíli dostává Hamilton s časem 1:44,050 min. Na druhém místě Norris, třetí Bottas.
Jako první přezouvá na hladké Russell, konkrétně na měkké. Postupně míří do boxů pro nové pneumatiky i ostatní jako Stroll, Norris, Alonso či Sainz.
Hamilton si rozbil přední křídlo, když narazil do zdi při nájezdu do boxů! Mechanici museli vyměnit přední křídlo a v boxech se zdržel a navíc zdržel i zastávku Bottase, který nakonec také přezul na měkké pneumatiky. Nicméně časy na hladkých zatím nejsou lepší než na přechodných. Především v posledním sektoru je ještě dost mokro a piloti se trápí s teplotou. Kdo se dokáže zlepšit?
A poslední kola jsou tu. Sainz nejprve jde do čela, ale brzy jej překonává Norris. Na třetí místo je Russell! Hamiltonovi to v posledním kole podklouzlo a svůj čas nezlepšil a je tak čtvrtý! Svou první pole position tak získává Lando Norris s McLarenem! Zajel čas 1:41,993 min. A my tak můžeme uzavřít kvalifikaci tím, že na prvním, druhém a třetím místě jsou vozy McLaren, Ferrari a Williams. A mimochodem mezi prvními čtyřmi piloty odstartují tři Britové.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.