V minulém závodě v Monze si užíval stupně vítězů, dnes v Rusku se Lando Norris raduje z pole position! Získal ji před Sainzem a Russelem poté, co Hamilton narazil do zdi při nájezdu do boxů v závěru kvalifikace a svůj čas už nezlepšil a odstartuje tak čtvrtý.
V Soči přestalo pršet a mezi mraky vykouklo i slunce, takže se počasí výrazně zlepšilo. Teplota vzduchu je 14 ° C a trať má 17,3 ° C. Zatím není dost sucho na hladké pneumatiky a piloti obuli přechodné.
Q1
Jako první na trať vyrazili Gasly and Cunoda následovaní všemi ostatními. Hned v první minutě vyjeli všichni piloti. Jediným na mokrých pneumatikách je Fernando Alonso. Prvním měřeným časem je 1:51,519 min, který zajel Gasly s Torro Rosso. Brzy jej však o 1,3 sek překonává Charles Leclerc s Ferrari. Ale postupně se zlepšují i další piloti a pořadí se rychle mění. Jednou je to Norris, podruhé Sainz... Giovinazzi dostal hodiny a Leclerc se mu musel vyhýbat.
Heading out for Q1 at Sochi. And the boys are on the green Inters. 💚 pic.twitter.com/92erNpvZ0Q
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) September 25, 2021
Po deseti minutách nastoupil Mercedes. Hamilton zajel čas 1:46,937 min, Bottas ztratil více než sekundu. Za nimi se seřadili Leclerc, Stroll, Gasly a Sainz. Verstappen, kterého čeká kvůli motoru penalizace, vyjel sice na trať, ale po dvou kolech a žádném měřeném čase se vydal do garáže.
Alonso přezul na přechodné pneumatiky a do čela se dostává Pérez s časem 1,46:455 min a skvělé kolo předvedl Latifi, který se dostal na čtvrté místo. Ostatní se však brzy také zlepšují. Dvě minuty do konce jde do čela Bottas s časem 1:46,396 min.
Ani jeden jezdec Alfy Romeo se nedokázal zlepšit a jsou tak oba vyřazeni stejně jako oba Haasy. "Píp, píp, píp, píp," nechal se slyšet do rádia Mick Schumacher.
Nepostupující: Kimi Räikkönen, Mick Schumacher, Antonio Giovinazzi, Nikita Mazepin, Max Verstappen.
By our reckoning... it's time for Qualifying ⏱ #RussianGP pic.twitter.com/pO8dLREtSB
— Red Bull Racing Honda (@redbullracing) September 25, 2021
Q2
A je tu druhá část. Opět se snaží bojovat Gasly, který zajel 1:46,671 min a týmu stěžoval do rádia, že nemá absolutně žádnou přilnavost. V čele jej brzy střídá Norris o 0,4 sek. Hamilton na to však také šlápl a zajel čas 1:46,096 min. Na trati se ani po osmi minutách neukázal Leclerc (který má penalizaci kvůli motoru a zůstane tak zřejmě v garáži) a Latifi zajel jen instalační kolo. U jeho Williamsu objevili technický problém a rozhodli se vyměnit pohonnou jednotku.
kicking up a spray in Q2 🌧 @PierreGASLY sits P3 currently with @yukitsunoda07 P12 pic.twitter.com/GqK1FsAQlg
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) September 25, 2021
Bottas jde do čela o půl sekundy před Hamiltonem. Zbývá pět minut, třetí je Norris a za ním Alonso, Stroll, Pérez. Zlepšuje se obhájce titulu Hamilton (1,45,406 min) a před svým týmovým kolegou má náskok 0,1 sek. A na čtvrté místo se dostává Pérez. Spokojeni nebudou u Alpha Tauri, ani jeden z pilotů se nezlepšil a nepostupují tak dál.
Nepostupující: Sebastian Vettel, Pierre Gasly, Yuki Cunoda, Nicholas Latifi, Charles Leclerc.
Q3
Všichni jezdci stále na přechodných pneumatikách, ale vypadá to, že už brzy přezují na hladké. Do čele se po chvíli dostává Hamilton s časem 1:44,050 min. Na druhém místě Norris, třetí Bottas.
Jako první přezouvá na hladké Russell, konkrétně na měkké. Postupně míří do boxů pro nové pneumatiky i ostatní jako Stroll, Norris, Alonso či Sainz.
Hamilton si rozbil přední křídlo, když narazil do zdi při nájezdu do boxů! Mechanici museli vyměnit přední křídlo a v boxech se zdržel a navíc zdržel i zastávku Bottase, který nakonec také přezul na měkké pneumatiky. Nicméně časy na hladkých zatím nejsou lepší než na přechodných. Především v posledním sektoru je ještě dost mokro a piloti se trápí s teplotou. Kdo se dokáže zlepšit?
A poslední kola jsou tu. Sainz nejprve jde do čela, ale brzy jej překonává Norris. Na třetí místo je Russell! Hamiltonovi to v posledním kole podklouzlo a svůj čas nezlepšil a je tak čtvrtý! Svou první pole position tak získává Lando Norris s McLarenem! Zajel čas 1:41,993 min. A my tak můžeme uzavřít kvalifikaci tím, že na prvním, druhém a třetím místě jsou vozy McLaren, Ferrari a Williams. A mimochodem mezi prvními čtyřmi piloty odstartují tři Britové.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.