V minulém závodě v Monze si užíval stupně vítězů, dnes v Rusku se Lando Norris raduje z pole position! Získal ji před Sainzem a Russelem poté, co Hamilton narazil do zdi při nájezdu do boxů v závěru kvalifikace a svůj čas už nezlepšil a odstartuje tak čtvrtý.
V Soči přestalo pršet a mezi mraky vykouklo i slunce, takže se počasí výrazně zlepšilo. Teplota vzduchu je 14 ° C a trať má 17,3 ° C. Zatím není dost sucho na hladké pneumatiky a piloti obuli přechodné.
Q1
Jako první na trať vyrazili Gasly and Cunoda následovaní všemi ostatními. Hned v první minutě vyjeli všichni piloti. Jediným na mokrých pneumatikách je Fernando Alonso. Prvním měřeným časem je 1:51,519 min, který zajel Gasly s Torro Rosso. Brzy jej však o 1,3 sek překonává Charles Leclerc s Ferrari. Ale postupně se zlepšují i další piloti a pořadí se rychle mění. Jednou je to Norris, podruhé Sainz... Giovinazzi dostal hodiny a Leclerc se mu musel vyhýbat.
Heading out for Q1 at Sochi. And the boys are on the green Inters. 💚 pic.twitter.com/92erNpvZ0Q
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) September 25, 2021
Po deseti minutách nastoupil Mercedes. Hamilton zajel čas 1:46,937 min, Bottas ztratil více než sekundu. Za nimi se seřadili Leclerc, Stroll, Gasly a Sainz. Verstappen, kterého čeká kvůli motoru penalizace, vyjel sice na trať, ale po dvou kolech a žádném měřeném čase se vydal do garáže.
Alonso přezul na přechodné pneumatiky a do čela se dostává Pérez s časem 1,46:455 min a skvělé kolo předvedl Latifi, který se dostal na čtvrté místo. Ostatní se však brzy také zlepšují. Dvě minuty do konce jde do čela Bottas s časem 1:46,396 min.
Ani jeden jezdec Alfy Romeo se nedokázal zlepšit a jsou tak oba vyřazeni stejně jako oba Haasy. "Píp, píp, píp, píp," nechal se slyšet do rádia Mick Schumacher.
Nepostupující: Kimi Räikkönen, Mick Schumacher, Antonio Giovinazzi, Nikita Mazepin, Max Verstappen.
By our reckoning... it's time for Qualifying ⏱ #RussianGP pic.twitter.com/pO8dLREtSB
— Red Bull Racing Honda (@redbullracing) September 25, 2021
Q2
A je tu druhá část. Opět se snaží bojovat Gasly, který zajel 1:46,671 min a týmu stěžoval do rádia, že nemá absolutně žádnou přilnavost. V čele jej brzy střídá Norris o 0,4 sek. Hamilton na to však také šlápl a zajel čas 1:46,096 min. Na trati se ani po osmi minutách neukázal Leclerc (který má penalizaci kvůli motoru a zůstane tak zřejmě v garáži) a Latifi zajel jen instalační kolo. U jeho Williamsu objevili technický problém a rozhodli se vyměnit pohonnou jednotku.
kicking up a spray in Q2 🌧 @PierreGASLY sits P3 currently with @yukitsunoda07 P12 pic.twitter.com/GqK1FsAQlg
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) September 25, 2021
Bottas jde do čela o půl sekundy před Hamiltonem. Zbývá pět minut, třetí je Norris a za ním Alonso, Stroll, Pérez. Zlepšuje se obhájce titulu Hamilton (1,45,406 min) a před svým týmovým kolegou má náskok 0,1 sek. A na čtvrté místo se dostává Pérez. Spokojeni nebudou u Alpha Tauri, ani jeden z pilotů se nezlepšil a nepostupují tak dál.
Nepostupující: Sebastian Vettel, Pierre Gasly, Yuki Cunoda, Nicholas Latifi, Charles Leclerc.
Q3
Všichni jezdci stále na přechodných pneumatikách, ale vypadá to, že už brzy přezují na hladké. Do čele se po chvíli dostává Hamilton s časem 1:44,050 min. Na druhém místě Norris, třetí Bottas.
Jako první přezouvá na hladké Russell, konkrétně na měkké. Postupně míří do boxů pro nové pneumatiky i ostatní jako Stroll, Norris, Alonso či Sainz.
Hamilton si rozbil přední křídlo, když narazil do zdi při nájezdu do boxů! Mechanici museli vyměnit přední křídlo a v boxech se zdržel a navíc zdržel i zastávku Bottase, který nakonec také přezul na měkké pneumatiky. Nicméně časy na hladkých zatím nejsou lepší než na přechodných. Především v posledním sektoru je ještě dost mokro a piloti se trápí s teplotou. Kdo se dokáže zlepšit?
A poslední kola jsou tu. Sainz nejprve jde do čela, ale brzy jej překonává Norris. Na třetí místo je Russell! Hamiltonovi to v posledním kole podklouzlo a svůj čas nezlepšil a je tak čtvrtý! Svou první pole position tak získává Lando Norris s McLarenem! Zajel čas 1:41,993 min. A my tak můžeme uzavřít kvalifikaci tím, že na prvním, druhém a třetím místě jsou vozy McLaren, Ferrari a Williams. A mimochodem mezi prvními čtyřmi piloty odstartují tři Britové.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.