Fernando Alonso očekává příští rok s novými pravidly mnoho překvapení, když se během zimního testování na dráze představí nová generace monopostů.
Nových vozů jsme se měli dočkat již letos, kvůli pandemii Covid-19 však byl velké technické změny o rok odloženy. Jejich aerodynamika má být jednodušší, více přítlaku bude vytvářet podlaha, aby se usnadnila jízda aut za sebou a zlepšila se kvalita závodů.
Týmy kvůli tomu museli své zdroje k příštím monopostům přesunout dříve, jelikož začínají v podstatě s čistým listem. Navíc si budou muset vystačit s omezeným rozpočtem (140 mil. dolarů), což vytváří prosto pro změny v zavedeném pořadí.
"Pracujeme na projektu pro příští rok, ale jde o velmi ranou fázi a nikdo nezná čísla, protože nemáte co s čím srovnávat," komentuje přípravy na nový rok zkušený jezdec Fernando Alonso, jenž se letos vrátil s Alpine (bývalý Renault) do Formule 1 po dvouleté přestávce.
"Jsme v tom tedy trochu realisté a čekáme na únor, protože se dočkáme mnoha překvapení, až budou auta všem odhalena. Spatříme odlišné filozofie, odlišné nápady. Bude čas na to, abychom byli bystří a zareagovali, pokud uvidíme něco zajímavého," usmívá se 40letý španělský pilot.
Zatímco podle pozorovatelů budou díky velikosti svých týmů znovu na špici Mercedes s Red Bullem, podle Alonsa nemají ani špičkové týmy záruku, že vše uchopí správně. A pokud někdo vyskočí do čela, bude to pro konkurenci možná těžké ho dostihnout.
"Myslím, že v podstatě neexistují žádné záruky pro to, abyste si mohli vsadit na kterýkoliv tým. Zřejmě ani ty špičkové, jež nyní sportu dominují. Správně se nových pravidel a interpretace těch aut obávají," upozorňuje Alonso.
"V prvních závodech příští rok poznáte, že jde o první rok té sady pravidel. Možná se čtyři nebo pět let budeme setkávat se stejnými výsledky, jak jsme to zažili: tým, který bude dominantní na počátku zavedení nových pravidel si svou výhodu udrží po léta. Všichni se mu budou přibližovat, ale vítězit bude pořád ten stejný," přemýšlí pilot Alpine.
"Příští rok tedy bude zajímavý, obzvlášť pro mladé jezdce, jak ovlivní budoucnost. Protože nikdo, žádný tým nemá záručeno, že se mu bude dařit," dodává Alonso, jenž se v polovině sezóny drží v šampionátu s 38 body na 11. pozici. Další může přidat již tento víkend, kdy se jede Velká cena Belgie. Hned po ní bez přestávky budou následovat závody v Holandsku a v Itálii.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.