V prvním a jediném pátečním tréninku před GP Velké Británie dominoval Max Verstappen. Solidně se jevil Lando Norris i Ferrari. Naopak u Mercedesu spokojenost nepanovala.
Atypický závodní víkend v Silverstone, kdy Formule 1 zkouší nový formát závodního víkendu začal slunečným počasím. Hned od počátku prvního tréninku byl na trati hustý provoz. Není se co divit, vždyť kvalifikace je na programu už dnes večer, takže času na vyzkoušení nových dílů, případně ideálního nastavení je opravdu málo.
Na čele průběžného pořadí se okamžitě usadily oba Mercedesy s oběma Red Bully. Nejrychlejší čas drželi v určitou chvíli všichni čtyři piloti těchto dvou zmíněných stájí. Nutno podotknout, že Mercedes přivezl do Silverstone několik nových dílů, od kterých si slibuje vyšší konkurenceschopnost. Vylepšení se týká například upravené podlahy.
Údaje o rychlosti jednotlivých týmů a pilotů se však získávaly velmi složitě. Důvod byl jednoduchý - vzhledem k velmi malému času na ladění monopostů jeli takřka všichni odlišné programy. Jestliže během klasického závodního víkendu je třeba brát páteční tréninky s rezervou, tentokrát z přípravné jízdy nešlo vyčíst téměř vůbec nic.
Rychlost Red Bullu však byla naprosto zřejmá. Dvacet minut před vypršením času určeného pro první trénink zajel Max Verstappen nejrychlejší čas na nejměkčích pneumatikách. Jeho hodnota byla 1:27, 7. Pérez tempu svého holandského parťáka nestačil - ztrácel přes sekundu.
FP1 is about finding the limit, especially with qualifying to come later today!Valtteri Bottas is pushing hard 💪#BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/MXmkPFb6Qr
— Formula 1 (@F1) July 16, 2021Chyby se dopustil Carlos Sainz, který předvedl v první pasáži okruhu hodiny. Ostatně Ferrari toho od závodu v Silverstone moc neočekává, jeho slabinou je správa pneumatik, přičemž právě v Anglii hraje tento aspekt opravdu důležitou roli a vzpomeňme si, jak se Scuderii nedařilo ve Francii, která je charakteristicky Silverstone blízká.
To McLarenu by se mělo ve Velké Británii dařit. Potvrzoval to Lando Norris, který byl po ostrých pokusech rychlejší než oba Mercedesy. Mladík ve službách stáje z Wokingu nestačil pouze na Verstappena.
Tímto pořadím také první trénink skončil. Solidně se jevilo i Ferrari a Sebastian Vettel, naopak Lance Stroll si do vysílačky stěžoval, že svému vozu nevěří. Odpovídala tomu i výsledková listina, ve které byl Kanaďan až osmnáctý. Večer nás od 19:00 hodin čeká kvalifikace.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.