Výkonný ředitel Mercedesu Toto Wolff odjel z Ázerbájdžánu rozezlen kvůli tomu, že ve velké ceně vyšli naprázdno. Tak mizerný výsledek Stříbrné šípy opravdu dlouho nepamatují - Valtteri Bottas skončil dvanáctý a Lewis Hamilton bojující o titul po chybě v závěru projel cílem dokonce jako poslední.
Zatímco v předchozích podnicích s výjimkou Imoly Mercedes získával každý víkend nejméně 40 bodů, tak poslední dvě velké ceny pro něj představovaly katastrofu: dohromady v nich nasbíral jen 7 bodů, což je pro tým nejhorší výsledek od konce sezóny 2012. A Red Bull najednou odskočil o 26 bodů dopředu.
"Myslím, že spousta věcí neprobíhá tak hladce, jako v posledních několika letech. Z provozního hlediska nedosahujeme na ty nejlepší známky. Opravdu jsme nenašli to ideální nastavení v kvalifikaci a v závodě, abychom měli rychlé auto v kvalifikaci i v závodě," popisuje Wolff.
Mercedesu se přesto na poslední chvíli ve třetím tréninku podařilo najít mnohem lepší nastavení, což Hamiltonovi umožnilo bojovat o pole-position s Charlesem Leclercem z Ferrari a Maxem Verstappenem z Red Bullu. Do té doby byly Stříbrné šípy nekonkurenceschopné.
From to 🤩 to 😱 in seconds. It’s been an emotional rollercoaster this weekend, Team. pic.twitter.com/NQAAb8rkjJ
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) June 6, 2021"Je toho hodně, co musíme zlepšit, a já se na to zkrátka chci hned vrhnout, abych zajistil, že opravdu budeme moci bojovat o tento šampionát. Protože takto ztrácet body nemůžeme, jako tomu bylo v Monaku a tady. Je to pro nás všechny zkrátka nepřijatelné," zlobí se šéf Mercedesu.
Wolff přiznává, že prožívá ty "nejtěžší" časy ve své roli šéfa Mercedesu od roku 2014. "Jsem tak naštvaný... Zkrátka to bolí. Můžete říct, že jsme měli trofej téměř na dosah, protože Max neskóroval, ale nevím - emoce či frustrace momentálně převládají."
Podle něj jejich monopost W12 "v Monaku nebyl konkurenceschopný, Tečka. V Baku byl téměř ve všech částech víkendu mimo... Je zkrátka nepřijatelné, že auto nedostáváme do výkonné pozice po startu nebo po zastávkách. Ztrácíme sekundy za sekundami, než jej dostaneme do uspokojivého provozního rámce. Funguje, ale [než začne, tak to] trvá to příliš dlouho."
Zklamaný byl i Lewis Hamilton, před kterého se v závodě dostaly oba Red Bully. Po odstoupení Verstappena držel druhou pozici za Pérezem, jenže při restartu si nechtíc změnil vyvážení brzd a v první zatáčce vyjel rovně mimo trať - cílem projel jako poslední ze všech, po penalizaci Latifiho z toho bylo stále prachbídné 15. místo.
Sedminásobný mistr světa má na svém kontě po šestém podniku letošní sezóny 101 bodů. Na svého největšího soupeře Verstappena naštěstí ztrácí jen čtyři body, jelikož Holanďanovi v závěru velké ceny praskla pneumatika. V Baku však na jeho smůlu mohl vydělat podstatně více a zvrátit vývoj šampionátu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.