Dvě dramatické nehody Lance Strolla a Maxe Verstappena budou dlouho předmětem debat týkajících se letošní Grand Prix Ázerbajdžánu. Pirelli se samozřejmě ocitlo pod drobnohledem a v zájmu italské firmy bylo co nejdříve přinést nějaké zprávy o důvodech fatálních selhání zadních pneumatik.
Už krátce po nehodách se spekulovalo, zda šlo o defekt pneumatik během poměrně dlouhých stintů - Verstappen na nich absolvoval 33 kol a Stroll o dvě méně. Proto se zvažovala i možnost cizích těles na trati - nesmíme zapomenout, že třeba ve druhém kole se Max musel vyhýbat spadlé větvi na trati a Charles Leclerc později tuto překážku označil jako jeden z důvodů, proč nedokázal obhájit vedoucí pozici. Šéf Pirelli Mario Isola krátce po závodě sdělil médiím, že podle jeho názoru způsobily poškození pneumatik u obou pilotů úlomky na trati.
A big impact for Lance Stroll 💥 but thankfully the Aston Martin driver emerged unscathed 👍#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/vNbqZNOEnV
— Formula 1 (@F1) June 6, 2021"Věřím, že mohu vyloučit selhání pneumatik v důsledku opotřebení, protože to není ona zásadní otázka. Levá zadní guma není v Baku tou nejvíce namáhanou pneumatikou, na zdejší tratí je mnohem více zatížena pravá. Nechci dělat žádné předběžné závěry, ale zdá se, že se jedná o rozříznutí pláště, protože jak jsem uvedl, levá strana není nejnamáhanější...
Jiná auta se stejným počtem kol problémy neměla. Předběžné šetření tedy spočívá v posouzení vnějšího faktoru: buď jde o úlomky nebo obrubníky. Dalším důležitým prvkem je absence jakýchkoli varovných indicií ze strany týmů. Musíme od nich dostat záznamy telemetrie, ale jak nám sdělili, neexistovalo žádné varování, žádné vibrace, nezdálo se, že by u pneumatik bylo něco špatně," vysvětlil Isola svůj postoj.
Heartbreak for Max 💔#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/sPEqCFdlwP
— Formula 1 (@F1) June 6, 2021Ital vyslovil rovněž názor, že Verstappenovi se mohl stát osudným nějaký kousek ze Strollova Aston Martinu. Přirovnal nehodu ke tři roky staré záležitosti v případě Valtteriho Bottase.
"U Maxe se mohlo jednat o trosky Strollova vozu, u Lance, upřímně, netuším, kde je problém, protože předtím nedošlo k žádnému incidentu. Nelze proto vyloučit, že na trati byla nějaká jiná překážka. Bottas v roce 2018 trefil na rovince velký kus trosky a potýkal se s náhlým defektem. To ale bylo dobře viditelné, ten kus co prořízl pneumatiku jsme jasně viděli. Tentokrát je to komplikovanější. Dalším bodem našeho zkoumání budou fotografie, pokud bude existovat nějaký televizní záznam, jakýkoli zdroj, video, cokoli, co nám umožní lépe pochopit, co se stalo," slibuje Isola.
Pirelli navíc deklarovalo, že u Hamiltonova vozu po zastávce na boxové uličce po vyvěšení červené vlajky byl rovněž zjištěn defekt. "Našli jsme řez na vnitřní straně levé zadní pneumatiky, na níž Hamilton absolvoval stejný stint jako Verstappen. Byl poměrně hluboký a rozsáhlý, až 6 - 7 cm, ale nezasáhl konstrukci pneu, takže pneumatika nadále držela pohromadě, třebaže naříznutá. Díky červené vlajce, zastávce v boxech a výměně pneumatik jsme tento defekt objevili," dodal Isola s tím, že pneumatiky budou dopraveny do milánských laboratoří k zevrubnému prošetření. Isola přislíbil, aby kompletní zpráva byla pro týmy připravena včas před následující Grand Prix Francie.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.