Dvě dramatické nehody Lance Strolla a Maxe Verstappena budou dlouho předmětem debat týkajících se letošní Grand Prix Ázerbajdžánu. Pirelli se samozřejmě ocitlo pod drobnohledem a v zájmu italské firmy bylo co nejdříve přinést nějaké zprávy o důvodech fatálních selhání zadních pneumatik.
Už krátce po nehodách se spekulovalo, zda šlo o defekt pneumatik během poměrně dlouhých stintů - Verstappen na nich absolvoval 33 kol a Stroll o dvě méně. Proto se zvažovala i možnost cizích těles na trati - nesmíme zapomenout, že třeba ve druhém kole se Max musel vyhýbat spadlé větvi na trati a Charles Leclerc později tuto překážku označil jako jeden z důvodů, proč nedokázal obhájit vedoucí pozici. Šéf Pirelli Mario Isola krátce po závodě sdělil médiím, že podle jeho názoru způsobily poškození pneumatik u obou pilotů úlomky na trati.
A big impact for Lance Stroll 💥 but thankfully the Aston Martin driver emerged unscathed 👍#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/vNbqZNOEnV
— Formula 1 (@F1) June 6, 2021"Věřím, že mohu vyloučit selhání pneumatik v důsledku opotřebení, protože to není ona zásadní otázka. Levá zadní guma není v Baku tou nejvíce namáhanou pneumatikou, na zdejší tratí je mnohem více zatížena pravá. Nechci dělat žádné předběžné závěry, ale zdá se, že se jedná o rozříznutí pláště, protože jak jsem uvedl, levá strana není nejnamáhanější...
Jiná auta se stejným počtem kol problémy neměla. Předběžné šetření tedy spočívá v posouzení vnějšího faktoru: buď jde o úlomky nebo obrubníky. Dalším důležitým prvkem je absence jakýchkoli varovných indicií ze strany týmů. Musíme od nich dostat záznamy telemetrie, ale jak nám sdělili, neexistovalo žádné varování, žádné vibrace, nezdálo se, že by u pneumatik bylo něco špatně," vysvětlil Isola svůj postoj.
Heartbreak for Max 💔#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/sPEqCFdlwP
— Formula 1 (@F1) June 6, 2021Ital vyslovil rovněž názor, že Verstappenovi se mohl stát osudným nějaký kousek ze Strollova Aston Martinu. Přirovnal nehodu ke tři roky staré záležitosti v případě Valtteriho Bottase.
"U Maxe se mohlo jednat o trosky Strollova vozu, u Lance, upřímně, netuším, kde je problém, protože předtím nedošlo k žádnému incidentu. Nelze proto vyloučit, že na trati byla nějaká jiná překážka. Bottas v roce 2018 trefil na rovince velký kus trosky a potýkal se s náhlým defektem. To ale bylo dobře viditelné, ten kus co prořízl pneumatiku jsme jasně viděli. Tentokrát je to komplikovanější. Dalším bodem našeho zkoumání budou fotografie, pokud bude existovat nějaký televizní záznam, jakýkoli zdroj, video, cokoli, co nám umožní lépe pochopit, co se stalo," slibuje Isola.
Pirelli navíc deklarovalo, že u Hamiltonova vozu po zastávce na boxové uličce po vyvěšení červené vlajky byl rovněž zjištěn defekt. "Našli jsme řez na vnitřní straně levé zadní pneumatiky, na níž Hamilton absolvoval stejný stint jako Verstappen. Byl poměrně hluboký a rozsáhlý, až 6 - 7 cm, ale nezasáhl konstrukci pneu, takže pneumatika nadále držela pohromadě, třebaže naříznutá. Díky červené vlajce, zastávce v boxech a výměně pneumatik jsme tento defekt objevili," dodal Isola s tím, že pneumatiky budou dopraveny do milánských laboratoří k zevrubnému prošetření. Isola přislíbil, aby kompletní zpráva byla pro týmy připravena včas před následující Grand Prix Francie.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.