Nejrychlejší čas zajel ve třetím tréninku Pierre Gasly. Dařilo se také oběma jezdcům Ferrari nebo Sergiu Pérezovi. Naopak havaroval Max Verstappen, u něhož je ohrožena účast v odpolední kvalifikaci.
Také třetí trénink přinesl slunečné počasí a vymetenou oblohu. Hned na jeho počátku se chyby dopustil Bottas, který skončil v únikové zóně. Mercedes se včera znatelně trápil, bude tedy zajímavé sledovat, jestli mistrovská stáj své problémy přes noc vyřešila. Nebyly totiž malé. Mírný kontakt se zdí předvedl v šestnácté zatáčce Mazepin, avšak jeho Haas poškození neutrpěl. Do čela výsledkové listina se mezi tím probojoval Pérez, který jezdil na nejtvrdších pneumatikách.
Následně se do čela dostal Cunoda, jehož následovali oba jezdci Ferrari a Ricciardo. Carlos Sainz do vysílačky hlásil, že trať je prozatím o něco pomalejší než byla včera odpoledne. Ferrari vypadá velmi silně na jedno kolo, v závodních simulacích se (podobně jako Mercedes trápí s opotřebením pneumatik).
Třiatřicet minut před koncem třetího tréninku zatrnulo u Red Bullu. Max Verstappen nezvládl průjezd patnáctou zatáčkou a poměrně tvrdě havaroval. Bylo jasné, že jeho Red Bull má poškozené minimálně přední zavěšení. Červené vlajky.
Max Verstappen hits the barriers at Turn 15!The session is now red flagged, as he waits to be recovered#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/fctlA16Nfz
— Formula 1 (@F1) June 5, 2021Po restartování tréninku se jezdci věnovali závěrečným kvalifikačním simulacím. Do vedení se dostal Pérez před Leclerca. Zdá se, že Red Bull a Ferrari si to v kvalifikaci rozdají o mety nejvyšší. Velmi dobré kolo měl rozjeté také Sainz, jenže ten nedobrzdil, načež skončil v únikové zóně. V elitní desítce se držely také oba vozy Alpine i AlphaTauri.
Virtuální safety car zapříčinil Latifi, který svůj vůz odstavil v jedné z únikových zón. V úplném závěru se ještě dokázali zlepšit Norris, Sainz i Hamilton, který se vyšvihl na třetí příčku. Skvělé kolo zajel Gasly, jenž se díky tomu dostal do vedení. Jaká bude odpolední kvalifikace? Stihne Red Bull opravit Verstappenův vůz? Udrží si Gasly formu? Nejen to se začneme dozvídat počínaje 14:00.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.