Aston Martin představil svůj zpomalovací vůz (tzv. safety-car), který bude používán během velkých cen. Debut v seriálu Formule 1 jej čeká 28. března v Bahrajnu.
Britská automobilka se vrací do F1 po 60 letech se svými vozy, navíc letos bude poskytovat také zpomalovací a lékařská auta. O tyto služby se bude dělit s Mercedesem, jenž je již dlouho poskytuje.
Oba výrobci v poslední době úzce spolupracují, dohodli se na odkupu akcií i technické kooperaci. Mercedes nedávno zvýšil svůj podíl na 20 % a poskytl Aston Martinu přístup k celé škále svých technologií včetně pohonného ústrojí či elektrické architektury.
"Jsme moc rádi, že můžeme oznámit naše nové partnerství s Aston Martinem a Mercedesem, kteří poskytnou oficiální zpomalovací a lékařské vozy pro šampionát Formule 1. Jde o ikonické automobilové značky a my jsme velmi hrdí na jejich místo v našem neuvěřitelném sportu," vítá výkonný ředitel Formule 1 Stefano Domenicali.
"Zpomalovací a lékařské vozy jsou pro Formuli 1 obrovsky důležité a vždy jsou k dispozici pro bezpečnost našich pilotů. V minulé sezóně jsme byli svědky heroické rychlosti a odhodlání, jež bylo zapotřebí u posádky zachraňující Romaina Grosjeana z jeho dramatické nehody. A Aston Martin i Mercedes jsou perfektně vybavené pro okamžitou odpověď při zajišťování bezpečností našich jezdců.
Aston Martin poskytne svůj model Vantage zvlášť vyvinutý pro roli safety-caru s výkonem zvýšeným o 24 koní na celkových 528 koní. O to se stará 4litrový V8 motor přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 3,5 s, točivý moment dosahuje 685 Nm. Pokud jde o aerodynamiku, přední splitter při rychlosti 200 km/h produkuje přítlak o velikosti 155,6 kg (o 60 kg více než produkční Vantage).
Mercedes, jenž takto v F1 působí už od sezóny 1996, bude okračovat se svým modelem GT R a pro lékaře s modelem C 63 S Estate, oba s inovovaným vzhledem pro letošní rok (nové červené lakování).
Fotografie:
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.