Ferrari loni prožilo náročnou sezónu, kvůli slabé pohonné jednotce skončilo mezi konstruktéry až šesté. Vše ale mohlo být podle jeho šéfa Mattii Binotta jinak, nebýt pandemie Covid-19 a zmražení pravidel v rámci finančních úspor v F1.
Jedním z opatření pro přežití týmů bylo zmrazení vývoje motorů. V praxi to znamenalo, že po celou sezónu 2020 musely používat tu specifikaci pohonné jednotky, s níž ji zahájily. Ferrari dobře vědělo, co musí vylepšit, aby získalo zpět ztracený výkon, jenže v jejím průběhu už na ni nemohlo sáhnout.
"Pokud by v roce 2020 nedošlo ke zmrazení, tak si myslím, že pohonná jednotka by byla tou první věcí, kterou bychom se během sezóny pokusili řešit," uvádí Mattia Binotto poté, co mezi konstruktéry skončili až za Mercedesem, Red Bullem, McLarenem, Racing Pointem i Renaultem.
"A myslím, že bychom vylepšení měli určitě ještě v roce 2020, před vstupem do sezóny 2021. Podle mě by to vylepšení stačilo přinejmenším na to, abychom neměli tu nejhorší pohonnou jednotku v poli," věří šéf Scuderie.
Po loňské sezóně mohou motor vylepšit, což se dle zákulisních informací Ferrari daří. Jenže nespí ani Mercedes, jenž na své pohonné jednotce taky dále pracuje.
"V roce 2021 máte jen jednu šanci, abyste na dráze nasadili výkonnostní vylepšení. Proto dobře víte, že do toho vylepšení musíte dat co nejvíce a pak se ho držet, protože máte jen jeden pokus. To opravdu zvyšuje tlak na výrobce motorů, aby z této jediné příležitosti dostali maximum," varuje technický ředitel Mercedesu James Allison.
Vylepšují všichni, co bude s Red Bullem?Tento stav může být kritický pro budoucnost Red Bullu, který stále čeká na odpověď Komise F1, zda jeho soupeři podpoří kompletní zmrazení motorů od roku 2022 do 2025. Pokud by k tomu nedošlo, tak by si rakouská stáj nemohla dovolit obrovské náklady na výzkum a vývoj spojené s vylepšování pohonné jednotky Hondy, která by jim byla ochotna poskytnou související intelektuální vlastnictví.
I ta má letos přijít s podstatně konkurenceschopnějším motorem a stáhnout náskok Mercedesu, po letošní sezóně se ale japonská automobilka z F1 stahuje. O vývoji v Sakuře Max Verstappen říká: "Jsou velmi pozitivní, ale vím, že ani další týmy nezůstávají stát. Pracují velmi tvrdě na zlepšení. Snad se nám samozřejmě podaří stáhnout trochu z náskoku. Ale uvidíme."
1 car, 7 drivers, 500 laps and 1500 kms covered 🔢What a week of testing at Fiorano 🙌 🇮🇹#essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/t7J3sDl9aZ
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) January 29, 2021Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.
Lando Norris vyhrál druhý trénink na Silverstonu před Charlesem Leclercem a Lewisem Hamiltonem. McLaren tak ukázal silnou formu před závodem na domácí půdě.
Kimi Antonelli poskytl aktuální informace o své pozici v Mercedesu. To přichází v době, kdy sílí spekulace o možném příchodu Maxe Verstappena k týmu.