Odborný poradce Red Bullu promluvil o pohonné jednotce, kterou odebírají od Hondy - její vývoj si velmi pochvaluje. Dotkl se také jejich nové posily Sergia Péreze. Co od něj očekávají a proč s ním uzavřeli smlouvu pouze na jednu sezónu?
Honda se snaží již příští rok nasadit to, co měla původně v plánech pro sezónu 2022, kdy již ve Formuli 1 nebude působit, protože se z ní příští rok stáhne. Red Bull tak řeší svou budoucí pohonnou jednotku s tím, že by nejraději převzal motorové oddělení Hondy. Ale to má vzhledem k finanční náročnosti háček.
V jakém stavu se nacházejí jeho jednání o motorech? "Jde o velmi složité téma, ale řekl bych, že jsme se na 85 - 90 % přiblížili cíli. Honda je velmi nápomocná. To znamená, že můžeme motor používat, za což patří dík i technické pomocí Hondy," odpovídá Marko.
"Potřebujeme ale zmražení vývoje. Vývoj je ta nejdražší věc a vyžaduje technické kapacity, které si v této podobě nemůžeme dovolit. Zbytek však vypadá dobře. K finalizaci by mohlo dojít na konci roku nebo krátce po začátku nového," věří odborný poradce Red Bullu.
Jak dobře na tom bude jejich motorový partner příští rok, kdy by chtěli bojovat se Stříbrnými šípy o titul? "Honda významně navýší výkon. Mercedes má problémy se spolehlivostí, musí si opravit své chyby na MGU-K. A navíc to, co nám Honda slíbila, také dodržela. Pozorujeme rovněž velké zlepšení v ovladatelnosti a clippingu."
Na výsost spokojený je i s jejich budoucí jezdeckou sestavou. Do svého týmu se jim podařilo získat hvězdu Racing Pointu - Sergia Péreze, jemuž jeho bývalý zaměstnavatel před třemi měsíci překvapivě vypověděl smlouvu.
"S Pérezem šlo o relativně krátké jednání o kontraktu. Jde o jednoletý kontrakt, máme však opci, takže do toho budeme moci vstoupit, dostane-li nabídky od ostatních," přibližuje Marko přímočará jednání se zástupci mexického jezdce, se kterým přijdou i bohatí sponzoři (např. Claro, Inter Protección, Red Cola, Telcel, Telmex či Xades).
Proč s ním ale došlo k uzavření smlouvy pouze na jeden rok? "Tady musíte vzít v potaz Maxe. Od té doby, co je s námi, se druhé auto vždy propadalo, s výjimkou Ricciarda. Nyní se podíváme na to, jaké výkony bude podávat jezdec, který byl velmi rychlý v kopii Mercedesu."
A co si Marko na nové posile nejvíce cení a co si od ní slibuje? "Pérez má je neskutečně dobrý v péči o pneumatiky a přináší velké poznání o tom, jak funguje motor Mercedesu, o jeho ovladatelnosti. Poté, co s ním ukončili smlouvu, tak jej přirozeně velmi zajímalo všechno, co Mercedes dělá. Proto doufáme v mnoho vstupních poznatků."
Tím, že přijali zkušeného pilota z konkurenčního týmu vzniká otázka, co se děje s juniorským program Red Bullu. Podle Marka o žádnou krizi nejde, v zásobě mají pořád dost talentů: "Po 10 letech jsme do F1 dostali velmi rychlého japonského jezdce [Jukiho Cunodu]. Máme Jüriho Vipse, Lawsona a Daruvalu, kteří jsou rozhodně schopní vstoupit do F1, pokud budou podávat dobré výkony v F2."
A co bude s Alexem Albonem, jenž po příchodu Péreze přichází o závodní sedačku v F1? "Alexe je očividně škoda, mám ho samozřejmě rád. Navzájem se už dlouho známe. Ale pořád zůstává u týmu. Je rychlý, jenže tento rok byl pro něj obtížný. Možná příští rok dostane další šanci," dodává Marko.
#F1 How did it end up in 2021 season? Used power-unit components 📊:1. Ferrari (most reliable), 2. Honda, 3. Renault, 4. Mercedes pic.twitter.com/T4eTglMlCU
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) December 16, 2020
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.