První řada pro Mercedes i přes absenci Lewise Hamiltona. Pole position získal Valtteri Bottas před Georgem Russellem.
Jako první se v Q1 vydali na trať piloti Haasu Magnussen a Fittipaldi, přičemž Dán byl rychlejším z nich. Překvapením byla skutečnost, že Sainz nazul pro svůj úvodní pokus nejtvrdší sadu pneumatik, i tak ale zajel solidní čas. Akci kulový blesk zvládli u Ferrari, protože Sebastianu Vettelovi bylo potřeba vyměnit pohonnou jednotku, což jeho mechanici mezi třetím tréninkem a kvalifikací zvládli. Němec se proto mohl kvalifikace zúčastnit.
Pět minut před koncem prvního kvalifikačního segmentu by nepostoupily obě Alfy, Fittipaldi, Latifi a Gasly, který své rychlé kolo zajel na středně tvrdých pneumatikách, navíc v něm chyboval Ve zbytku Q1 se proto dalo čekat Francouzovo zlepšení. To se také stalo. V Q1 nakonec uvízly oba Haasy, oba Williamsy a Kimi Raikkonen.
Druhá část kvalifikace přinesla už tradiční rozdělení strategií. Na střední sadě to zkusily Mercedesy, Red Bull Maxe Verstappena a také Ferrari. Zajímavostí bylo, že piloti stáje z Maranella dokázali být napoprvé s tvrdšími pneumatikami rychlejší než jejich soupeři z McLarenu, kteří jeli s nejměkčím obutím.
Po úvodním pokusu v Q1 vedl Verstappen, druhá příčka senzačně patřila Leclercovi, až za něj se seřadily oba Mercedesy.
Leclerc navíc dokázal při svém druhém pokusu na střední směsi ještě zrychlit, to samé už ale neplatilo o Vettelovi, který se propadl mimo elitní desítku. Do Q3 se nepodívali Albon, Ocon, Vettel, Giovinazzi a Norris.
Kvalifikaci nakonec ovládl Bottas před Russselem a Verstappenem čtvrtý skončil Leclerc.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.