Fernando Alonso se za dva týdny přeci jen posadí do letošního monopostu Renaultu, aby po posledním závodě sezóny v Abú Zabí testoval společně s mladými piloty jiných týmů. Mezinárodní automobilová federace (FIA) tento krok navzdory kritice soupeřů schválila.
Konkurence je naštvaná, protože Renault podle nich získá jasnou výhodu, když do testu určeného převážně pro mladé jezdce nasadí svého budoucího pilota se dvěma tituly a bohatými zkušenostmi z Formule 1.
Původně se měly testovat 18" pneumatiky na letošních upravených monopostech v rámci příprav na rok 2021, jenže zavedení nových pneumatik bylo společně s novými pravidly o rok odloženo. Testování proto mělo být věnováno mladým talentům, každý tým proto dostal neobvyklou možnost nasadit během dne dva vozy.
Některé stáje kvůli pandemii COVID-19 a úsporným opatřením žádaly o zrušení testu, nakonec ale souhlasili s tím, že budou moci dát příležitost nováčkům, což by jim finančně mohlo pomoci - existuje totiž celá řada mladých jezdců, kteří by za test rádi zaplatili.
Proviňuje se Renault proti sportovním pravidlům? Ta uvádějí, že piloti účastnící se testu "musí vlastnit mezinárodní licenci A, a pokud FIA neschválí jinak, nesměli se během své kariéry se účastnit více než dvou mistrovských závodů F1."
V případě Alonsa však FIA schválila jinak. Renault totiž při lobování za svého jezdce uvedl, že 39letý Španěl je již dva roky mimo F1. Zatím má s aktuálním vozem RS20 na kontě pouze 100 kilometrů, které odjel v rámci filmovacího dne Renaultu. Krom toho ale na různých tratích kroužil s dva roky starým vozem RS18.
Na schůzkách během závodních víkendů bylo několik týmů proti tomu, aby velezkušený Alonso do tohoto testu nastoupil - např. Ferrari, McLaren či Racing Point. Podle nich získá Renault konkurenční výhodu, když veterána posadí do současného vozu a umožní mu významně přispět k jeho vývoji během zimy.
McLaren a Racing point se před několika měsíci mimochodem rozhodli, že se testu nezúčastní, protože nemají mladé jezdce s potřebnou ujetou vzdáleností, a proto by nic moc nezískali.
Šéf wokingské stáje Andreas Seidl uvedl: "Myslím, že pravidla říkají, že nemůže jít o jezdce, který odjel více než dvě velké ceny. A zároveň dávají možnost či výhradní právo FIA učinit výjimku. Ale opět - nemění to celkový účel tohoto testu: má jít o test mladíků. Proto si myslím, že není moc o čem diskutovat. Fernando je skvělý F1 jezdec, jenž dosáhl mnoha velkých úspěchů. A fakt nedokážu pochopit, jak zapadá do účelu testu mladých jezdců!"
Alonso Laugh GIF from Alonso GIFsSoupeři podle šéfa Renaultu Cyrila Abiteboula celou věc zbytečně zveličují: "Jde o obvyklou věc, snažit se o drobné hry. Většina týmů je však pragmatických. My jen musíme doufat, že taková bude i FIA. Renault toho pro mladé jezdce dělá tolik!"
Ředitel závodů FIA Michael Massi potvrzuje, že FIA využila své právo udělit výjimku, nikoliv však pouze Renaultu. Red Bull se do testů chystá nasadit Sebastiena Buemiho, s Alfou Romeo bude jezdit Robert Kubica.
CONFIRMED: @gyzhou_33 & @alo_oficial to test for Renault DP World F1 Team in Abu Dhabi. Guanyu Zhou and Fernando Alonso will drive the Renault R.S.20 in the one-day post-season test held at the Yas Marina Circuit on Tuesday 15 December. 🏎 https://t.co/uo6fkrlOQ7#RSspirit pic.twitter.com/N1NZ5fA2bQ
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) December 3, 2020
Šéf Ferrari Fred Vasseur se po nepovedeném víkendu v Saúdské Arábii postavil za Lewise Hamiltona. V emotivním vystoupení dal jasně najevo, že i přes pomalejší rozjezd sezony má v sedminásobném šampionovi naprostou důvěru.
Oscar Piastri ve své třetí sezoně již vede šampionát Formule 1. Na cestě za titulem mu pomáhá Mark Webber, který vkládá do mladého talentu vše, co jemu samotnému kdysi k vysněné koruně chybělo.
Trest pro Maxe Verstappena za incident s Piastrim při Velké ceně Saúdské Arábie rozvířil vášně napříč paddockem. Zatímco část fanoušků i expertů souhlasí s penalizací, Red Bull má jasno – podle Helmuta Marka byl trest přehnaný a nespravedlivý. „Kam měl jako uhnout?“ rozčiluje se poradce rakouské stáje.
Mezinárodní automobilová federace FIA vydala oficiální stanovisko k incidentu, který se týkal Maxe Verstappena během uplynulé Velké ceny Saúdské Arábie.
Od chvíle, kdy Lewis Hamilton oznámil přestup k Ferrari, se mu v letošní sezoně formule 1 nedaří. Sedminásobný mistr světa zatím marně hledá formu – jediným světlejším momentem bylo vítězství ve sprintu v Číně. Jinak se čtyřicetiletý Brit trápí: páté místo v Bahrajnu a sedmé v Saúdské Arábii mu na klidu nepřidaly.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.