Fernando Alonso se za dva týdny přeci jen posadí do letošního monopostu Renaultu, aby po posledním závodě sezóny v Abú Zabí testoval společně s mladými piloty jiných týmů. Mezinárodní automobilová federace (FIA) tento krok navzdory kritice soupeřů schválila.
Konkurence je naštvaná, protože Renault podle nich získá jasnou výhodu, když do testu určeného převážně pro mladé jezdce nasadí svého budoucího pilota se dvěma tituly a bohatými zkušenostmi z Formule 1.
Původně se měly testovat 18" pneumatiky na letošních upravených monopostech v rámci příprav na rok 2021, jenže zavedení nových pneumatik bylo společně s novými pravidly o rok odloženo. Testování proto mělo být věnováno mladým talentům, každý tým proto dostal neobvyklou možnost nasadit během dne dva vozy.
Některé stáje kvůli pandemii COVID-19 a úsporným opatřením žádaly o zrušení testu, nakonec ale souhlasili s tím, že budou moci dát příležitost nováčkům, což by jim finančně mohlo pomoci - existuje totiž celá řada mladých jezdců, kteří by za test rádi zaplatili.
Proviňuje se Renault proti sportovním pravidlům? Ta uvádějí, že piloti účastnící se testu "musí vlastnit mezinárodní licenci A, a pokud FIA neschválí jinak, nesměli se během své kariéry se účastnit více než dvou mistrovských závodů F1."
V případě Alonsa však FIA schválila jinak. Renault totiž při lobování za svého jezdce uvedl, že 39letý Španěl je již dva roky mimo F1. Zatím má s aktuálním vozem RS20 na kontě pouze 100 kilometrů, které odjel v rámci filmovacího dne Renaultu. Krom toho ale na různých tratích kroužil s dva roky starým vozem RS18.
Na schůzkách během závodních víkendů bylo několik týmů proti tomu, aby velezkušený Alonso do tohoto testu nastoupil - např. Ferrari, McLaren či Racing Point. Podle nich získá Renault konkurenční výhodu, když veterána posadí do současného vozu a umožní mu významně přispět k jeho vývoji během zimy.
McLaren a Racing point se před několika měsíci mimochodem rozhodli, že se testu nezúčastní, protože nemají mladé jezdce s potřebnou ujetou vzdáleností, a proto by nic moc nezískali.
Šéf wokingské stáje Andreas Seidl uvedl: "Myslím, že pravidla říkají, že nemůže jít o jezdce, který odjel více než dvě velké ceny. A zároveň dávají možnost či výhradní právo FIA učinit výjimku. Ale opět - nemění to celkový účel tohoto testu: má jít o test mladíků. Proto si myslím, že není moc o čem diskutovat. Fernando je skvělý F1 jezdec, jenž dosáhl mnoha velkých úspěchů. A fakt nedokážu pochopit, jak zapadá do účelu testu mladých jezdců!"
Alonso Laugh GIF from Alonso GIFsSoupeři podle šéfa Renaultu Cyrila Abiteboula celou věc zbytečně zveličují: "Jde o obvyklou věc, snažit se o drobné hry. Většina týmů je však pragmatických. My jen musíme doufat, že taková bude i FIA. Renault toho pro mladé jezdce dělá tolik!"
Ředitel závodů FIA Michael Massi potvrzuje, že FIA využila své právo udělit výjimku, nikoliv však pouze Renaultu. Red Bull se do testů chystá nasadit Sebastiena Buemiho, s Alfou Romeo bude jezdit Robert Kubica.
CONFIRMED: @gyzhou_33 & @alo_oficial to test for Renault DP World F1 Team in Abu Dhabi. Guanyu Zhou and Fernando Alonso will drive the Renault R.S.20 in the one-day post-season test held at the Yas Marina Circuit on Tuesday 15 December. 🏎 https://t.co/uo6fkrlOQ7#RSspirit pic.twitter.com/N1NZ5fA2bQ
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) December 3, 2020
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.