Seriál Nezapomenutelné závody pokračuje šampionem z roku 2008, Lewisem Hamiltonem, který má letos s Mercedesem slibně našlápnuto k zisku svého druhého titulu.
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton debutoval v F1 v roce 2007 s týmem McLaren. Už během své první sezóny získal čtyři vítězství a chyběl mu dva body na to, aby se stal mistrem světa. Především v rodné Británii byl tudíž označován za jednoho z nejlepších nováčků všech dob. Nutno však podotknout, že jen málokdo měl ve své první sezóně v F1 k dispozici vůz, který mohl bojovat na čele tak, jako Hamilton. Po sérii druhých míst se v šestém závodě své první sezóny dočkal na okruhu Gillese Villeneuva i prvního vítězství.
Velká cena Kanady, Montreal, 2007Po zisku své první pole position Lewis Hamilton také dobře odstartoval, ubránil se svému týmovému kolegovi, Fernandovi Alonsovi. Ten si nakonec svůj McLaren poškodil v souboji s Nickem Heidfeldem, když vyjel mimo trať v první zatáčce. Během závodu se tam podíval ještě 3x.
Ve dvacátém prvním kole měl Hamilton náskon devatenáct sekund. O kolo později boural Adrian Sutil a na trati se poprvé objevil zpomalovací vůz.
Po restartu narazil Robert Kubica do Toyoty Jarna Trulliho a po nárazech do zdi významně rozbil své BMW. Přišel o tři kola, nos a poškodil bočnice. Z ošklivě vypadající nehody však Polák vyvázl bez vážnějších zranění. Na trať byl znovu vyslán safety car a nebylo to naposledy. Bent Mylander se tehdy na trať podíval ještě dvakrát. Závod nedokončilo deset pilotů, Hamilton se nenechal rozhodit a dojel si pro své první vítězství.
Hvězda závoduHamilton v F1 zářil hned od počátku. Kromě prvního vítězství například v roce 2007 skvěle zajel i při závodě v Japonsku.
Kvalifikace-Hamiltonova silná stránka (zdroj: Youtube/ YoungerHamii / BBC, FOM)
A nezapomenutelná pro něj byla zajisté i první vyhraná domácí Velká cena v roce 2008. V předchozích dvou závodech chyboval a na Silverstone si v kvalifikaci vyjel čtvrté místo. Nakonec však v závodě předvedl skvělý výkon při proměnlivých podmínkách a cíl viděl 70 sekund před Nickem Heidfeldem na druhém místě. Kolo tehdy nadělil všem až do třetího místa.
Skvěle se také předvedl v Číně v roce 2011. Pár minut před startem se na jeho McLarenu objevil problém s palivem a mechanici vše stihli opravdu na poslední chvíli. Odstartoval ze třetího místa a jel strategii na tři zastávky v boxech, což se ukázalo jako správná volba. V zatáčce č.1 předjel nejprve svého týmového kolegu Jensona Buttona a čtyři kola před koncem si podal i Red Bull Sebastiana Vettela a dojel si pro vítězství.
Další z jeho povedených závodů byl ten v Austinu v roce 2012, kde získal (zatím) svou poslední výhru za tým McLaren. Už sice neměl šanci na zisk titulu, ale nevzdal se. Držel se na dosah Red Bullu a 12 kol před koncem závodu předjel Red Bull Sebastiana Vettela.
To dobré i zlé u McLarenu (zdroj: Youtube/Beninho1006 / BBC,FOM)
Nezapomenutelný ze špatných důvodůMartin Brundle, komentátor Sky Sports, jednou trefně poznamenal, že šťastný Lewis je neporazitelný Lewis. O jeho rychlosti není pochyb, avšak psychologie u něj hraje velkou roli.
Nerad zajisté vzpomíná na některé závody v roce 2011. Tehdy se Hamilton velmi často na trati potkával s Felipem Massou. V Monaku byl například několikrát penalizován kvůli nebezpečným manévrům na trati, avšak po dojetí do cíle na otázku, proč si myslí, že ho komisaři trestali, odvětil s úsměvem, že je to možná kvůli jeho barvě pleti. Ve stejném roce v Singapuru opět kolidoval s Massou a když jej brazilec vyhledal a chtěl si s ním promluvit, Hamilton ho odehnal pryč. Rok, na který rozhodně nebude vzpomínat jako na jeden z lepších.
Hon na titulTitul mu málem unikl i podruhé. Pár sekud se z něj dokonce radoval Felipe Massa, ale... "Je to Glock?" vybavuji si živě křik britského komentátora Martina Brundla. Poslední kolo, poslední zatáčka na deštivém Interlagosu: Hamilton předjíždí trápícího se Tima Glocka v Toyotě, který se rozhodl nepřezout na pneumatiky do deště a dostává se na šesté místo. To mu stačí, aby o bod získal titul mistra světa a doslova ho tak vyrval z rukou Felipovi Massovi, kterému radost z vítězství značně zhořkla.
Připravujeme: Nezapomenutelné závody Jensona Buttona
Připomenout si můžete i kariéry dvou předcházejících mistrů světa: Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.