Seriál Nezapomenutelné závody pokračuje šampionem z roku 2008, Lewisem Hamiltonem, který má letos s Mercedesem slibně našlápnuto k zisku svého druhého titulu.
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton debutoval v F1 v roce 2007 s týmem McLaren. Už během své první sezóny získal čtyři vítězství a chyběl mu dva body na to, aby se stal mistrem světa. Především v rodné Británii byl tudíž označován za jednoho z nejlepších nováčků všech dob. Nutno však podotknout, že jen málokdo měl ve své první sezóně v F1 k dispozici vůz, který mohl bojovat na čele tak, jako Hamilton. Po sérii druhých míst se v šestém závodě své první sezóny dočkal na okruhu Gillese Villeneuva i prvního vítězství.
Velká cena Kanady, Montreal, 2007Po zisku své první pole position Lewis Hamilton také dobře odstartoval, ubránil se svému týmovému kolegovi, Fernandovi Alonsovi. Ten si nakonec svůj McLaren poškodil v souboji s Nickem Heidfeldem, když vyjel mimo trať v první zatáčce. Během závodu se tam podíval ještě 3x.
Ve dvacátém prvním kole měl Hamilton náskon devatenáct sekund. O kolo později boural Adrian Sutil a na trati se poprvé objevil zpomalovací vůz.
Po restartu narazil Robert Kubica do Toyoty Jarna Trulliho a po nárazech do zdi významně rozbil své BMW. Přišel o tři kola, nos a poškodil bočnice. Z ošklivě vypadající nehody však Polák vyvázl bez vážnějších zranění. Na trať byl znovu vyslán safety car a nebylo to naposledy. Bent Mylander se tehdy na trať podíval ještě dvakrát. Závod nedokončilo deset pilotů, Hamilton se nenechal rozhodit a dojel si pro své první vítězství.
Hvězda závoduHamilton v F1 zářil hned od počátku. Kromě prvního vítězství například v roce 2007 skvěle zajel i při závodě v Japonsku.
Kvalifikace-Hamiltonova silná stránka (zdroj: Youtube/ YoungerHamii / BBC, FOM)
A nezapomenutelná pro něj byla zajisté i první vyhraná domácí Velká cena v roce 2008. V předchozích dvou závodech chyboval a na Silverstone si v kvalifikaci vyjel čtvrté místo. Nakonec však v závodě předvedl skvělý výkon při proměnlivých podmínkách a cíl viděl 70 sekund před Nickem Heidfeldem na druhém místě. Kolo tehdy nadělil všem až do třetího místa.
Skvěle se také předvedl v Číně v roce 2011. Pár minut před startem se na jeho McLarenu objevil problém s palivem a mechanici vše stihli opravdu na poslední chvíli. Odstartoval ze třetího místa a jel strategii na tři zastávky v boxech, což se ukázalo jako správná volba. V zatáčce č.1 předjel nejprve svého týmového kolegu Jensona Buttona a čtyři kola před koncem si podal i Red Bull Sebastiana Vettela a dojel si pro vítězství.
Další z jeho povedených závodů byl ten v Austinu v roce 2012, kde získal (zatím) svou poslední výhru za tým McLaren. Už sice neměl šanci na zisk titulu, ale nevzdal se. Držel se na dosah Red Bullu a 12 kol před koncem závodu předjel Red Bull Sebastiana Vettela.
To dobré i zlé u McLarenu (zdroj: Youtube/Beninho1006 / BBC,FOM)
Nezapomenutelný ze špatných důvodůMartin Brundle, komentátor Sky Sports, jednou trefně poznamenal, že šťastný Lewis je neporazitelný Lewis. O jeho rychlosti není pochyb, avšak psychologie u něj hraje velkou roli.
Nerad zajisté vzpomíná na některé závody v roce 2011. Tehdy se Hamilton velmi často na trati potkával s Felipem Massou. V Monaku byl například několikrát penalizován kvůli nebezpečným manévrům na trati, avšak po dojetí do cíle na otázku, proč si myslí, že ho komisaři trestali, odvětil s úsměvem, že je to možná kvůli jeho barvě pleti. Ve stejném roce v Singapuru opět kolidoval s Massou a když jej brazilec vyhledal a chtěl si s ním promluvit, Hamilton ho odehnal pryč. Rok, na který rozhodně nebude vzpomínat jako na jeden z lepších.
Hon na titulTitul mu málem unikl i podruhé. Pár sekud se z něj dokonce radoval Felipe Massa, ale... "Je to Glock?" vybavuji si živě křik britského komentátora Martina Brundla. Poslední kolo, poslední zatáčka na deštivém Interlagosu: Hamilton předjíždí trápícího se Tima Glocka v Toyotě, který se rozhodl nepřezout na pneumatiky do deště a dostává se na šesté místo. To mu stačí, aby o bod získal titul mistra světa a doslova ho tak vyrval z rukou Felipovi Massovi, kterému radost z vítězství značně zhořkla.
Připravujeme: Nezapomenutelné závody Jensona Buttona
Připomenout si můžete i kariéry dvou předcházejících mistrů světa: Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.