Seriál Nezapomenutelné závody pokračuje šampionem z roku 2008, Lewisem Hamiltonem, který má letos s Mercedesem slibně našlápnuto k zisku svého druhého titulu.
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton debutoval v F1 v roce 2007 s týmem McLaren. Už během své první sezóny získal čtyři vítězství a chyběl mu dva body na to, aby se stal mistrem světa. Především v rodné Británii byl tudíž označován za jednoho z nejlepších nováčků všech dob. Nutno však podotknout, že jen málokdo měl ve své první sezóně v F1 k dispozici vůz, který mohl bojovat na čele tak, jako Hamilton. Po sérii druhých míst se v šestém závodě své první sezóny dočkal na okruhu Gillese Villeneuva i prvního vítězství.
Velká cena Kanady, Montreal, 2007Po zisku své první pole position Lewis Hamilton také dobře odstartoval, ubránil se svému týmovému kolegovi, Fernandovi Alonsovi. Ten si nakonec svůj McLaren poškodil v souboji s Nickem Heidfeldem, když vyjel mimo trať v první zatáčce. Během závodu se tam podíval ještě 3x.
Ve dvacátém prvním kole měl Hamilton náskon devatenáct sekund. O kolo později boural Adrian Sutil a na trati se poprvé objevil zpomalovací vůz.
Po restartu narazil Robert Kubica do Toyoty Jarna Trulliho a po nárazech do zdi významně rozbil své BMW. Přišel o tři kola, nos a poškodil bočnice. Z ošklivě vypadající nehody však Polák vyvázl bez vážnějších zranění. Na trať byl znovu vyslán safety car a nebylo to naposledy. Bent Mylander se tehdy na trať podíval ještě dvakrát. Závod nedokončilo deset pilotů, Hamilton se nenechal rozhodit a dojel si pro své první vítězství.
Hvězda závoduHamilton v F1 zářil hned od počátku. Kromě prvního vítězství například v roce 2007 skvěle zajel i při závodě v Japonsku.
Kvalifikace-Hamiltonova silná stránka (zdroj: Youtube/ YoungerHamii / BBC, FOM)
A nezapomenutelná pro něj byla zajisté i první vyhraná domácí Velká cena v roce 2008. V předchozích dvou závodech chyboval a na Silverstone si v kvalifikaci vyjel čtvrté místo. Nakonec však v závodě předvedl skvělý výkon při proměnlivých podmínkách a cíl viděl 70 sekund před Nickem Heidfeldem na druhém místě. Kolo tehdy nadělil všem až do třetího místa.
Skvěle se také předvedl v Číně v roce 2011. Pár minut před startem se na jeho McLarenu objevil problém s palivem a mechanici vše stihli opravdu na poslední chvíli. Odstartoval ze třetího místa a jel strategii na tři zastávky v boxech, což se ukázalo jako správná volba. V zatáčce č.1 předjel nejprve svého týmového kolegu Jensona Buttona a čtyři kola před koncem si podal i Red Bull Sebastiana Vettela a dojel si pro vítězství.
Další z jeho povedených závodů byl ten v Austinu v roce 2012, kde získal (zatím) svou poslední výhru za tým McLaren. Už sice neměl šanci na zisk titulu, ale nevzdal se. Držel se na dosah Red Bullu a 12 kol před koncem závodu předjel Red Bull Sebastiana Vettela.
To dobré i zlé u McLarenu (zdroj: Youtube/Beninho1006 / BBC,FOM)
Nezapomenutelný ze špatných důvodůMartin Brundle, komentátor Sky Sports, jednou trefně poznamenal, že šťastný Lewis je neporazitelný Lewis. O jeho rychlosti není pochyb, avšak psychologie u něj hraje velkou roli.
Nerad zajisté vzpomíná na některé závody v roce 2011. Tehdy se Hamilton velmi často na trati potkával s Felipem Massou. V Monaku byl například několikrát penalizován kvůli nebezpečným manévrům na trati, avšak po dojetí do cíle na otázku, proč si myslí, že ho komisaři trestali, odvětil s úsměvem, že je to možná kvůli jeho barvě pleti. Ve stejném roce v Singapuru opět kolidoval s Massou a když jej brazilec vyhledal a chtěl si s ním promluvit, Hamilton ho odehnal pryč. Rok, na který rozhodně nebude vzpomínat jako na jeden z lepších.
Hon na titulTitul mu málem unikl i podruhé. Pár sekud se z něj dokonce radoval Felipe Massa, ale... "Je to Glock?" vybavuji si živě křik britského komentátora Martina Brundla. Poslední kolo, poslední zatáčka na deštivém Interlagosu: Hamilton předjíždí trápícího se Tima Glocka v Toyotě, který se rozhodl nepřezout na pneumatiky do deště a dostává se na šesté místo. To mu stačí, aby o bod získal titul mistra světa a doslova ho tak vyrval z rukou Felipovi Massovi, kterému radost z vítězství značně zhořkla.
Připravujeme: Nezapomenutelné závody Jensona Buttona
Připomenout si můžete i kariéry dvou předcházejících mistrů světa: Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.