Letos tomu bude 20 let od smrti Ayrtona Senny při velké ceně San Marina v Imole. Tento legendární brazilský pilot během své kariéry závodil za týmy Toleman, Lotus, McLaren (v jehož barvách zažil největší úspěchy) a Williams (jehož barvy však hájil necelé tři závody). Chybělo však málo a mohlo být vše jinak.
O Ayrtona Sennu totiž projevilo zájem Ferrari. Existovala dokonce předběžná smlouva mezi ním a tehdejším manažerem italského týmu Cesarem Fioriem na sezóny 1991 a 1992.
"Mou prioritou, když jsem v roce 1989 přišel do Ferrari, bylo mít ty nejlepší možné jezdce. A pochopitleně Senna byl první na mém seznamu. Druhý byl Alain Prost a samozřejmě Nigell Mansell, kterého jsem měl v týmu. Cílem bylo nahradit Gerharda Bergera Sennou, takže jsem začal ihned jednat," vzpomíná Fiorio v rozhovoru pro gocar.gr.
"Senna upozornil, že má na další rok smlouvu, tudíž to nebylo reálné. Rozhodli jsme se, že si brzy opět promluvíme. Dokázal jsem získat Prosta, který s Mansellem tvořil velmi dobrou jezdeckou dvojici."
"V roce 1990 jsem si s Ayrtonem opět promluvil a přestup do Ferrari ho zajímal, takže jednání byla jednoduchá, protože jsme oba chtěli spolupracovat. Po závodě v Brazílii v roce 1990, který vyhrál Alain, jsem zůstal ještě jeden den. Senna poslal řidiče, který mě vyzvedl a přivezl k jeho domu. Pomatuji si, že jsem zůstal od devíti hodin ráno do sedmi večer, potom jsem musel chytit letadlo a mluvili jsme o všem možném"
"Nebyli tam žádní manažeři, právníci - jen on a já. Přerušili jsme hovor kvůli obědu s jeho rodinou a nakonec jsme 80% věcí vyřešili a v podstatě 80% dohody bylo hotovo. Řekli jsme si nashledanou a chtěli v budoucnu pokračovat," vypráví bývalý závodní ředitel Ferrari.
Jednání pilotů o přestupech jsou komplikovaná (foto: McLaren Mercedes)
Opět se setkali před závodem ve Francii v Sennově bytě v Monaku. Pokračovali v jednáních a vyřešili další podmínky. Zbývalo prý dojednat jen určité malé detaily ohledně sponzorů. Když se Fiorio vrátil do Maranella, sepsal předběžnou smlouvu, kterou odfaxoval.
V tu chvíli však zasáhl tehdejší prezident Ferrari Piero Fusaro. Tomu se tento nápad nezamlouval, začal podnikat kroky proti a informoval o tom Alaina Prosta, který s příchodem svého bývalého týmového kolegy z dob McLarenu nesouhlasil.
"Od té chvíle jsem měl při spolupráci s Prostem problémy. Věci se začaly komplikovat a situace byla neúnosná. Musel jsem jednání ukončit. Přestup se neuskutečnil," popisuje. Onen dokument nechal odložen více než 20 let, o celém příběhu však dokonce napsal knihu.
Zajímavé také je, že Senna neměl žádné specifické přání ohledně týmového kolegy. Chtěl prý toho nejrychlejšího dostupného, což Fioria překvapilo. Nicméně smlouva dokončena nebyla. Senna zůstal v McLarenu. Pro rok 1994 přestoupil do Williamsu, v jehož monopostu onoho tragického víkendu 1.května 1994 zahynul.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.