Letos tomu bude 20 let od smrti Ayrtona Senny při velké ceně San Marina v Imole. Tento legendární brazilský pilot během své kariéry závodil za týmy Toleman, Lotus, McLaren (v jehož barvách zažil největší úspěchy) a Williams (jehož barvy však hájil necelé tři závody). Chybělo však málo a mohlo být vše jinak.
O Ayrtona Sennu totiž projevilo zájem Ferrari. Existovala dokonce předběžná smlouva mezi ním a tehdejším manažerem italského týmu Cesarem Fioriem na sezóny 1991 a 1992.
"Mou prioritou, když jsem v roce 1989 přišel do Ferrari, bylo mít ty nejlepší možné jezdce. A pochopitleně Senna byl první na mém seznamu. Druhý byl Alain Prost a samozřejmě Nigell Mansell, kterého jsem měl v týmu. Cílem bylo nahradit Gerharda Bergera Sennou, takže jsem začal ihned jednat," vzpomíná Fiorio v rozhovoru pro gocar.gr.
"Senna upozornil, že má na další rok smlouvu, tudíž to nebylo reálné. Rozhodli jsme se, že si brzy opět promluvíme. Dokázal jsem získat Prosta, který s Mansellem tvořil velmi dobrou jezdeckou dvojici."
"V roce 1990 jsem si s Ayrtonem opět promluvil a přestup do Ferrari ho zajímal, takže jednání byla jednoduchá, protože jsme oba chtěli spolupracovat. Po závodě v Brazílii v roce 1990, který vyhrál Alain, jsem zůstal ještě jeden den. Senna poslal řidiče, který mě vyzvedl a přivezl k jeho domu. Pomatuji si, že jsem zůstal od devíti hodin ráno do sedmi večer, potom jsem musel chytit letadlo a mluvili jsme o všem možném"
"Nebyli tam žádní manažeři, právníci - jen on a já. Přerušili jsme hovor kvůli obědu s jeho rodinou a nakonec jsme 80% věcí vyřešili a v podstatě 80% dohody bylo hotovo. Řekli jsme si nashledanou a chtěli v budoucnu pokračovat," vypráví bývalý závodní ředitel Ferrari.
Jednání pilotů o přestupech jsou komplikovaná (foto: McLaren Mercedes)
Opět se setkali před závodem ve Francii v Sennově bytě v Monaku. Pokračovali v jednáních a vyřešili další podmínky. Zbývalo prý dojednat jen určité malé detaily ohledně sponzorů. Když se Fiorio vrátil do Maranella, sepsal předběžnou smlouvu, kterou odfaxoval.
V tu chvíli však zasáhl tehdejší prezident Ferrari Piero Fusaro. Tomu se tento nápad nezamlouval, začal podnikat kroky proti a informoval o tom Alaina Prosta, který s příchodem svého bývalého týmového kolegy z dob McLarenu nesouhlasil.
"Od té chvíle jsem měl při spolupráci s Prostem problémy. Věci se začaly komplikovat a situace byla neúnosná. Musel jsem jednání ukončit. Přestup se neuskutečnil," popisuje. Onen dokument nechal odložen více než 20 let, o celém příběhu však dokonce napsal knihu.
Zajímavé také je, že Senna neměl žádné specifické přání ohledně týmového kolegy. Chtěl prý toho nejrychlejšího dostupného, což Fioria překvapilo. Nicméně smlouva dokončena nebyla. Senna zůstal v McLarenu. Pro rok 1994 přestoupil do Williamsu, v jehož monopostu onoho tragického víkendu 1.května 1994 zahynul.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.