Letos tomu bude 20 let od smrti Ayrtona Senny při velké ceně San Marina v Imole. Tento legendární brazilský pilot během své kariéry závodil za týmy Toleman, Lotus, McLaren (v jehož barvách zažil největší úspěchy) a Williams (jehož barvy však hájil necelé tři závody). Chybělo však málo a mohlo být vše jinak.
O Ayrtona Sennu totiž projevilo zájem Ferrari. Existovala dokonce předběžná smlouva mezi ním a tehdejším manažerem italského týmu Cesarem Fioriem na sezóny 1991 a 1992.
"Mou prioritou, když jsem v roce 1989 přišel do Ferrari, bylo mít ty nejlepší možné jezdce. A pochopitleně Senna byl první na mém seznamu. Druhý byl Alain Prost a samozřejmě Nigell Mansell, kterého jsem měl v týmu. Cílem bylo nahradit Gerharda Bergera Sennou, takže jsem začal ihned jednat," vzpomíná Fiorio v rozhovoru pro gocar.gr.
"Senna upozornil, že má na další rok smlouvu, tudíž to nebylo reálné. Rozhodli jsme se, že si brzy opět promluvíme. Dokázal jsem získat Prosta, který s Mansellem tvořil velmi dobrou jezdeckou dvojici."
"V roce 1990 jsem si s Ayrtonem opět promluvil a přestup do Ferrari ho zajímal, takže jednání byla jednoduchá, protože jsme oba chtěli spolupracovat. Po závodě v Brazílii v roce 1990, který vyhrál Alain, jsem zůstal ještě jeden den. Senna poslal řidiče, který mě vyzvedl a přivezl k jeho domu. Pomatuji si, že jsem zůstal od devíti hodin ráno do sedmi večer, potom jsem musel chytit letadlo a mluvili jsme o všem možném"
"Nebyli tam žádní manažeři, právníci - jen on a já. Přerušili jsme hovor kvůli obědu s jeho rodinou a nakonec jsme 80% věcí vyřešili a v podstatě 80% dohody bylo hotovo. Řekli jsme si nashledanou a chtěli v budoucnu pokračovat," vypráví bývalý závodní ředitel Ferrari.
Jednání pilotů o přestupech jsou komplikovaná (foto: McLaren Mercedes)
Opět se setkali před závodem ve Francii v Sennově bytě v Monaku. Pokračovali v jednáních a vyřešili další podmínky. Zbývalo prý dojednat jen určité malé detaily ohledně sponzorů. Když se Fiorio vrátil do Maranella, sepsal předběžnou smlouvu, kterou odfaxoval.
V tu chvíli však zasáhl tehdejší prezident Ferrari Piero Fusaro. Tomu se tento nápad nezamlouval, začal podnikat kroky proti a informoval o tom Alaina Prosta, který s příchodem svého bývalého týmového kolegy z dob McLarenu nesouhlasil.
"Od té chvíle jsem měl při spolupráci s Prostem problémy. Věci se začaly komplikovat a situace byla neúnosná. Musel jsem jednání ukončit. Přestup se neuskutečnil," popisuje. Onen dokument nechal odložen více než 20 let, o celém příběhu však dokonce napsal knihu.
Zajímavé také je, že Senna neměl žádné specifické přání ohledně týmového kolegy. Chtěl prý toho nejrychlejšího dostupného, což Fioria překvapilo. Nicméně smlouva dokončena nebyla. Senna zůstal v McLarenu. Pro rok 1994 přestoupil do Williamsu, v jehož monopostu onoho tragického víkendu 1.května 1994 zahynul.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.