Preciznost, rychlost, odhodlání, sebevědomí, rodinu, která je podporovala navzdory potížím a sen dostat se do Formule 1. Nejen to měli jako děti společné současní mistři světa F1. Jaký byl malý Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Jenson Button či Lewis Hamilton? To vyprávějí ti nejpovolanější - jejich rodiče.
Už jako malí kluci vyčnívali nad ostatními. Ani jeden z nich nepochází z bohaté rodiny a nebýt spousty odříkání a podpory jejich rodiny, především Josého Luise Alonsa, Mattiho Räikkönena, Anthonyho Hamiltona, Johna Buttona či Norberta Vettela, zřejmě by se ani jeden z nich nestal mistrem světa.
Fernando Alonso: Zářivý talent z OvideaJeho otec vždy tíhnul k motorsportu a tuto vášeň se snažil přenést i na své děti. Nejprve sám postavil motokáru pro osmiletou dceru Lorenu, kterou však tento koníček nijak nenadchl. Motokára tak putovala k tehdy tříletému Fernandovi, který si naopak tento sport hned zamilovat. Během prvních let to ale jeho rodina brala jen jako zábavu. Když mu bylo šest, jeho otec začal tušit, že Fernando má talent a může směle závodně soutěžit - a on tak brzy začal dominovat juniorským formulím.
"Neudělal jsem nic zvláštního. Dostal jsem ho do motokáry, stejně jako jiní rodiče učí své děti rybařit nebo hrát tenis. Vzal jsem ho na okruh a bylo to lehké, protože všechny děti mají rádi auta," uvedl José Luis Alonso. Na okruzích trávil Fernando víkendy a často i čas po škole. Jako jedenáctiletý měl slibně rozjetou kariéru, kterou si však jeho rodina už nemohla dovolit.
"Vždy jsem chtěl, aby si vážil věcí. Věděl, že náklady na jeho kariéru jsou vysoké a aby mohl vyhrávat, musel otec intenzivně pracovat." Nakonec se jim však podařilo najít Geníse Marca, majitele mnoha motokárových okruhů a týmu, který měl o mladého Španěla zájem.
Alonso v barvách Renaultu (foto: Lotus F1 Team)
V rozhovoru pro magazín El País také José Luis přiznal, že měl po vstupu svého syna do F1 obával a přemýšlel, co by dělali, kdyby se Fernando musel vrátit. A to až do chvíle, kdy jej viděl v čele tabuly jezdců v roce 2005. "Život se ustálil. Tohle jsem zvládl dobře," oddechl si tehdy otec mistra světa z let 2005 a 2006.
Byl totiž vždy jeho hlavním poradcem. "Odjakživa jsme si věci pořádně vysvětlovali. Zhodnotili jsme výhody i nevýhody a tak to bylo během let v motokárách, když se připojil k Renaultu nebo když přešel k McLarenu..," a dodal, že jejich vztah se nikdy příliš nezměnil.
Kimi Räikkönen: Tvrdohlavý pohodář z EspooUž jako malé dítě měl Kimi Räikkönen, zvaný Iceman, svou hlavu. "Vždy si jde svou cestou. Když už se rozhodne, jeho názor nezměníte, ať uděláte cokoliv. Když byl malý a já chtěla, aby mi pomohl s domácími pracemi - například vynést odpadky - a viděla jsem, že se mu nechce, musela jsem na něj jinak. Třeba jsem mu řekla: Nevynášej smetí, udělám to sama. Tento způsob většinou zabral," vzpomíná Paula Räikkönenová.
V paměti jí utkvěl jeden konkrétní zážitek: Když bylo Kimimu šest let, vzala jej na pravidelnou lékařskou prohlídku, kde musel čekat a hrát si v rohu s hračkami. Najednou však začal být rozrušený, kousal si nehty a choval se nervozně.
"Doktor si myslel, že má Kimi možná problém s koncentrací. Ale bylo to hračkami! Tou dobou ho zajímalo puzzle, avšak to, které bylo v ordinaci, pro něj bylo příliš jednoduché. Viděl puzzle pro starší děti, ale sestřička mu je odmítla dát s tím, že jsou určeny pro děti ve věku 10 až 15 let a ne pro něj. Nakonec je ale dostal, poskládal a začal se usmívat. Doktor se tak přesvědčil, že s koncentrací žádný problém nemá," popsala nedávno pro oficiální stránky Lotusu.
Iceman do F1 přišel s jasným cílem - stát se mistrem světa(foto: West McLaren Mercedes)
A kdy poprvé s manželem Mattim poznali, že má jejich syn talent na to stát se špičkovým závodníkem? "Blízcí, jako třeba rodiče, tyto věci nikdy sami nevidí. Myslím, že jsme poprvé pozorovali pár slibných signálů, když měl Kimi kolem 10 let a začal jezdit v juniorských motokárách. Otec jednoho ze závodníků, který měl hodně zkušeností jako mechanik, se ptal, kdo je ten chlapec v autě s číslem 104? (což byl Kimi) Načež řekl, že s takovým přístupem a rychlostí má šanci to dotáhnout daleko. A měl pravdu," usmívá se matka mistra světa z roku 2007.
Více o jeho cestě do F1 se můžete dočíst zde.
Lewis Hamilton: Sebevědomý rychlík ze StevengateLewis Hamilton začal závodit, když mu bylo osm let. Jako malý kluk si kvůli své barvě pleti na okruzích vyslechl mnoho nehezkých poznámek. Bral to však vždy sportovně. Jak sám řekl, nevšímal si toho, sedl zpět do auta a posměváčky porazil. Rychlost mu zkrátka nikdy nechyběla.
A co ho na závodění bavilo? "Myslím, že to, jak se blíží závod a člověk cítí stres, nervy má napnuté k prasknutí a potom konečně přejede cílovou čáru a ví, že už se nic nestane. Vyhrál a na tom už, že se nic nezmění," popisuje v dokumentu pro BBC první roky v motokárách Anthony Hamilton, který svého syna popisuje jako člověka s velkým srdcem.
Lewisovi nechyběla kuráž ani jako malému dítěti. Jako desetiletý přistoupil k Ronu Denisovi s tím, že pro něj chce jednoho dne závodit. Tehdejší ředitel týmu McLaren mu dal kromě svého autogramu i adresu, telefonní číslo a rozloučil se slovy "Zavolej mi za devět let, uvidíme, co se s tím dá dělat". Tento známý příběh britská média s oblibou vyprávěla především v době, kdy se potvrdil Hamiltonův odchod k Mercedesu.
Rodinná oslava vítězství (foto: McLaren Mercedes)
Stejně slavný a probíraný je i jeho vztah s otcem a bývalým manažerem Anthonym Hamiltonem, který hrál v jeho životě velmi výraznou roli.
I když už Anthony mnohokrát slyšel, že měl Lewis vydlážděnou cestu k úspěchu, nesouhlasí. "Na začátku jsme neměli peníze ani příležitosti. Záleželo na tom, kolik mi půjčí banka a jakou motokáru za to koupíme. A potom jednoho dne přišel Ron Dennis a řekl: Víte co? Ten kluk se mi líbí! Tito kluci jsou dobří, ale bez peněz podpory to nezvládnou," upozorňuje otec mistra světa z roku 2008 a dodává, že to rozhodně neznamená, že by Lewis měl vše naservírované na stříbrném podnose.
Jenson Button: Nenápadný playboy z FromeJensonovi rodiče se rozvedli, když mu bylo sedm let. Na rozdíl od svých dvou sester vyrůstal s otcem, bývalým závodníkem v rallycrossu. Ten mu o rok později koupil první motorku a od toho byl jen krůček k motokáře. I když už od raného věku zářil na trati, řidičský průkaz napoprvé kvůli parkování neudělal.
John Button se sice podruhé oženil, ale ani druhé manželství nevydrželo. A důvodem prý byla právě naprostá oddanost kariéře jeho syna, prozradila deníku Daily Mail Jensonova nevlastní matka.
Jenson Button na motokárách (zdroj: Youtube)
A jak se vlastně Jenson Button naučil svůj trik: jízdu v dešti na hladkých pneumatikách? "To bylo když jsem ještě jezdil v motokárách. Můj táta byl lakomý a nekoupil mi gumy do mokra, tak jsem jezdil v dešti na hladkých," vtipkuje pro britský Express. Jeho otec John s úsměvem odpovídá: " Ne, chtěl jsem, aby ses naučil zvládat i takové podmínky."
Jejich vztah je zkrátka dodnes velmi blízký a přátelský. Avšak i to mělo své stinné stránky. Jenson si například velmi dobře pamatuje na chvíli, kdy měl popsat zásadní moment své kariéry. A nerozmýšlel se nijak dlouho.
"Když jsme jednou jeli zpět z Larkhallu a můj táta někomu dalšímu v autě řekl: Nemyslím si, že na to má." Tato věta provázela Jensona i během jeho kariéry v F1. Avšak dnes je otec mistra světa z roku 2009 velmi rád, že jeho syn všechny přesvědčil o opaku.
Sebastian Vettel: Skromný dříč z HeppenheimuZávodnickou kariéru začal už ve třech letech na motokárách. Jelikož ale jeho rodina neměla příliš peněz a sponzory sháněla, kde se dalo, závodil Vettel například i s logem Vodky na kombinéze. Pro malého Sebastiana byl hrdinou Michael Schumacher a na zdi mu visel vytištěný papír s citátem: Za každé vítězství jsem zaplatil galony potu.
Vettel měl šanci závodit i proti svému dětskému hrdinovi (foto: Red Bull Racing)
Soutěživost a odhodlání měl v sobě Sebastian již odmalička. Jeho otec, Norbert Vettel, si například pamatuje, jak se malý Seb rozlobil, když byla jeho starší sestra Stephanie rychlejší než on při rodinném motokárovém závodě. Odmítl jít na polední pauzu a jezdil, dokud nezajel lepší čas.
"Učil se tak rychle - jako počítač, který se sám programuje. Udělal teoretickou zkoušku na auto, nákladní vůz i motocykl v jeden den! Neustále slýchám, že vyhrál jen proto, že měl nejlepší auto. Ale člověk musí mít nejlepší auto. Seb na ně tvrdě pracoval," nechal se slyšet pro SonntageBlick.
Pamatuje si také, že mu Sebastian často říkal, že proti mnohem větším soupeřům nebude mít šanci. Svému synovi dával tehdy jasnou radu: "Tak brzdi ještě později." A když bylo Sebastianovi třináct, objevil jej agent Red Bullu a jeho sen se začal plnit.
Sebastian Vettel na začátku své cesty stát se hvězdou(zdroj: Youtube/Spiegel TV)
Norbert Vettel dodnes rád jezdí v jejich rodinné dodávce, která mu připomíná staré časy, kdy cestovali po Německu a Sebastian závodil na motokárách. "Celé roky jsme jezdili autem či dodávkou po Evropě a Seb spal několikrát v kufru. Jezdívali jsme v pátek jako poslední, protože Seb byl ještě ve škole. Pár tatínků se mě ptalo, jestli bude syn profesor nebo závodník. Dnes už všichni znají odpověď," usmívá se otec trojnásobného mistra světa z posledních tří ročníku F1.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.