Rivalita mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem svého času plnila první stránky novin a je dodnes známá i mezi mladými fanoušky Formule 1. V rozhovoru pro CNN čtyřnásobný francouzský mistr světa prozradil, čeho ve své kariéře nejvíc lituje. Slavný závod v Suzuce v roce 1989 nebo 1990? Ne, je to jeho portrét v oceňovaném filmu Senna.
Film Senna se u diváků setkal s příznivými ohlasy a inspiroval další filmové tvůrce. Alain Prost však nikdy nepředstíral nadšení. Jeho postava je zde vykreslena v negativním světle a pro CNN dokonce uvedl, že jeho portrét v onom filmu je to jediné, čeho ve své kariéře lituje.
"Jediné, čeho ve své kariéře lituji, je vidět podobný typ filmu o Ayrtonovi. Musíte vypovědět vše náležitě správně a musíte akceptovat, že člověk může mít nějaké kvality a nějaké chyby. Nikdo nemůže být bílý, zatímco druhý černý," uvedl Prost, který na filmu spolupracoval.
"Jsem zklamaný, protože by bylo dobré v mém věku ukázat lidem, světu, že to bylo jiné. Ale já vím, co se stalo. Já znám ten příběh. Já vím, jaký byl Ayrton těsně před jeho nehodou po mém odchodu. Nechám si to pro sebe," okomentoval situaci Prost.
Vyobrazení lituje také proto, že jejich příběh byl podle něj víc, než jen sportovní. Byl také lidský.
Jiné vykreslení osobnosti jménem Ayrton Senna (zdroj: BBC/Youtube)
Scénárista Manish Pandey svoje zobrazení ve filmu brání, avšak uznává, že bylo velmi, velmi obtížné vtěstnat deset let kariéry jedné legendy do stominutového filmu.
Upozornil, že se snažili do filmu vložit video, kdy Senna popisoval své kolo na okruhu v Imole pro francouzskou televizi (pro kterou tou dobou komentoval Prost) a řekl: "Mému příteli Alainovi, chybíš nám." Vzhledem k závěru filmu však prý nebylo možné tento klip použít.
Senna toto kolo odjel s rakouskou vlajkou na kombinéze a chtěl s ní zamávat na počest Rolana Ratzenbergera na konci závodu. Pokud prý něco opomenuli, je to podle Pandeva víc než cokoliv jiného nepřítomnost tohoto videoklipu.
"Senna není jen o rivalitě! To by se jinak mohlo jmenovat Senna versus Prost a mohlo to začít později a skončit dříve. Ta rivalita je důležitou součástí toho příběhu, ale je jen jedním z mnoha," brání se Pandey.
Domnívá se však, že příběh vystihli přesně a upozorňuje na různé pasáže filmu: gesta po poslední výhře Ayrtona v Adelaie v roce 1993 - úsměvy, obětí při společném umístění na pódiu. Alainův šok po nehodě a nakonec výmluvná scéna při přenášení rakve.
Rivalové i přátelé? (foto: Lucky Strike B.A.R Honda)
Prost věří, že on i Senna tehdy neměli takovou ochranu, jakou by si zasloužili. "Byli jsme nechránění. Bylo hodně lidí, kteří se hodně zajímali a chtěli podobný příběh. Tehdy jsme si to neuvědomovali. Chtěli jsme vyhrát, ale byli jsme rozdílné osobnosti a přemýšleli jsme a závodili odlišným způsobem," domnívá se.
Přesto by Prost za dnešní F1 neměnil. "Pokud závodíte jako dnes, není tam téměř žádné riziko a můžete pokračovat až do téměř 44 nebo 45 let, jako to udělal Michael (Schumacher), určitě je to lákavé. Musíte si však uvědomit, že byly odbobí, kdy jste v neděli vyjeli a říkali si - tak co se dnes stane? Budu schopen se vrátit?" Přiznává, že by se mu líbila práce s inženýry a technická stránka věci, ale preferuje svoji éru.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.