Rivalita mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem svého času plnila první stránky novin a je dodnes známá i mezi mladými fanoušky Formule 1. V rozhovoru pro CNN čtyřnásobný francouzský mistr světa prozradil, čeho ve své kariéře nejvíc lituje. Slavný závod v Suzuce v roce 1989 nebo 1990? Ne, je to jeho portrét v oceňovaném filmu Senna.
Film Senna se u diváků setkal s příznivými ohlasy a inspiroval další filmové tvůrce. Alain Prost však nikdy nepředstíral nadšení. Jeho postava je zde vykreslena v negativním světle a pro CNN dokonce uvedl, že jeho portrét v onom filmu je to jediné, čeho ve své kariéře lituje.
"Jediné, čeho ve své kariéře lituji, je vidět podobný typ filmu o Ayrtonovi. Musíte vypovědět vše náležitě správně a musíte akceptovat, že člověk může mít nějaké kvality a nějaké chyby. Nikdo nemůže být bílý, zatímco druhý černý," uvedl Prost, který na filmu spolupracoval.
"Jsem zklamaný, protože by bylo dobré v mém věku ukázat lidem, světu, že to bylo jiné. Ale já vím, co se stalo. Já znám ten příběh. Já vím, jaký byl Ayrton těsně před jeho nehodou po mém odchodu. Nechám si to pro sebe," okomentoval situaci Prost.
Vyobrazení lituje také proto, že jejich příběh byl podle něj víc, než jen sportovní. Byl také lidský.
Jiné vykreslení osobnosti jménem Ayrton Senna (zdroj: BBC/Youtube)
Scénárista Manish Pandey svoje zobrazení ve filmu brání, avšak uznává, že bylo velmi, velmi obtížné vtěstnat deset let kariéry jedné legendy do stominutového filmu.
Upozornil, že se snažili do filmu vložit video, kdy Senna popisoval své kolo na okruhu v Imole pro francouzskou televizi (pro kterou tou dobou komentoval Prost) a řekl: "Mému příteli Alainovi, chybíš nám." Vzhledem k závěru filmu však prý nebylo možné tento klip použít.
Senna toto kolo odjel s rakouskou vlajkou na kombinéze a chtěl s ní zamávat na počest Rolana Ratzenbergera na konci závodu. Pokud prý něco opomenuli, je to podle Pandeva víc než cokoliv jiného nepřítomnost tohoto videoklipu.
"Senna není jen o rivalitě! To by se jinak mohlo jmenovat Senna versus Prost a mohlo to začít později a skončit dříve. Ta rivalita je důležitou součástí toho příběhu, ale je jen jedním z mnoha," brání se Pandey.
Domnívá se však, že příběh vystihli přesně a upozorňuje na různé pasáže filmu: gesta po poslední výhře Ayrtona v Adelaie v roce 1993 - úsměvy, obětí při společném umístění na pódiu. Alainův šok po nehodě a nakonec výmluvná scéna při přenášení rakve.
Rivalové i přátelé? (foto: Lucky Strike B.A.R Honda)
Prost věří, že on i Senna tehdy neměli takovou ochranu, jakou by si zasloužili. "Byli jsme nechránění. Bylo hodně lidí, kteří se hodně zajímali a chtěli podobný příběh. Tehdy jsme si to neuvědomovali. Chtěli jsme vyhrát, ale byli jsme rozdílné osobnosti a přemýšleli jsme a závodili odlišným způsobem," domnívá se.
Přesto by Prost za dnešní F1 neměnil. "Pokud závodíte jako dnes, není tam téměř žádné riziko a můžete pokračovat až do téměř 44 nebo 45 let, jako to udělal Michael (Schumacher), určitě je to lákavé. Musíte si však uvědomit, že byly odbobí, kdy jste v neděli vyjeli a říkali si - tak co se dnes stane? Budu schopen se vrátit?" Přiznává, že by se mu líbila práce s inženýry a technická stránka věci, ale preferuje svoji éru.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.