Technický ředitel Toro Rosso Giorgio Ascanelli vzpomíná na dobu, kdy si poprvé v roce 2008 uvědomil, s jak obrovským talentem v podobě Sebastiana Vettela pracují. Poradil by sis s Lewisem Hamiltonem, kdyby měl k dispozici stejné auto?
"Bylo to tehdy ve Valencii. Rozhodl jsem se, že během pátečního dopoledního tréninku ujedeme spoustu kol a poprvé jsme se dostali do čela výsledkových listin. Odpoledne měl [Vettel] pneumatiky, které už byly sjeté, plnou nádrž a já sledoval časy a říkali si: 'Odkud se to panečku bere?'" vzpomíná Ascanelli přelomové období.
"Večer jsem mu řekl: 'Byl jsi na dráze nejrychlejší.'On mi odpověděl: 'Jo, dopoledne.'Já říkám: 'Ne, odpoledne, s plnou nádrží!'On nato: 'Co tím myslíš?'Říkám: 'Zajel jsi jedno kolo, které zcela vyčnívá ze všech ostatních.'Sebral jsem podklady, ukázal mu je a řekl mu, aby o tom přemýšlel. Udělal to. Od té doby v tom neustále pokračoval."
Sebastian Vettel se svou první vítěznou trofejí ve Formuli 1
Na Ascanelliho velmi zapůsobil také Vettelův klid v Monze 2008, kdy všechny šokoval svým vítězstvím: "Jeho sebevědomí rostlo. V pozdější fázi sezóny 2008 Sebastian už věděl, že půjde do Red Bullu, z čehož měl radost. Jeho první komentáře byly: 'Webber... To bude v pohodě. Dělá chyby, které nechápu.'
Já jsem mu odvětil: 'Hele, brzdi...!'Během druhého závodu v roce 2009 za mnou Sebastian přišel, chytl mě v paddocku za ruku a povídá: 'Ups, Webber je rychlý!'Odpověděl jsem mu: 'Já ti to říkal' a smál jsem se.Trvalo mu to ještě rok a půl, než to plně ovládl."
Ascanelli se z minulosti dostává k letošní sezóně a hodnotí: "Vyrostl. Obrovsky. Velmi rychle se učí, a když se podíváte na to, kolik chyb letos udělal, je to úžasné."
Přidává ještě jednu historku z minulého roku: "Loni jsem při závodu v Koreji musel zůstat doma, ale zavolal jsem mu po závodě a řekl:'Škoda, že jsi zničil motor. Teď musíš zabrat a zapomenout na všechno ostatní.'On odpověděl: 'No, přesně to pořád dělám.'
A je to pravda. Když slyším o pilotech, kteří zajedou výjimečné kolo, ptám se sám sebe: 'Co z něj dělá tu výjimečnost?' Pouze to, že takto nejezdí pořád. Když Vettel jezdí taková kola neustále, už na nich není nic výjimečného. A to je přesně to, co on dělá."
V Monze na Sebastiana neměl ani tehdejší mistr světa Lewis Hamilton
"Opravdu si myslím, že ten kluk všechny předčí. Je spokojený, sebevědomý. Připomíná mi Caseyho Stonera [z MotoGP] na Ducati - neumí nic pokazit. Je fit, silný, nechybuje, užívá si to, má rád tým. Je perfektní. Život je sladký," pokračuje technický ředitel Toro Rosso.
Dokázal by si podle něj Vettel poradit s Hamiltonem, kdyby měl stejný vůz? "Hamilton je výjimečný. Určitě je schopný, těžko se mi to však posuzuje. Nemyslím si, že by byl tak konzistentní jako Sebastian. Ale jeho auto také není na tak konzistentní úrovni, jako to Sebastianovo."
O podobné srovnání byl před časem požádán Peter Sauber, který Vettela dobře zná, protože chvíli jezdil i s vozy BMW. Podle něj je zřejmě Sebastian nejinteligentnějším pilotem, kterého kdy viděl v závodním autě: "Opravdu ho nedokážu porovnat s Hamiltonem, protože Lewise neznám. Vím, že inteligentní je Fernando. Vím také, jaký je Michael. Každý velký šampion je inteligentní, hlupáci se jim nestanou. Je to součásti té výhody. Další zbraň."
Na pódiu se radoval společně s třetím Kubicou, druhý skončil Kovalainen s McLarenem
Jackie Stewart upozorňuje, že za úspěchy Vettel nemůže vděčit pouze talentu: "Nemyslím si, že by byl Sebastian pod velkým komerčním tlakem, jako například Hamilton a Button. Nebo vlastně i ostatní piloti. Nevím jak Alonso, moc toho mimo kokpit nedělá. Santander ho má k dispozici možná jen tři dny v roce. Já byl Fordu k dispozici 50 dní ročně.
A také záleží na tom, u koho jste. Sebastian má samozřejmě dobré karty. Hodně našich lidí ze Stewartu stále pracuje v Milton Keynes a stále v našich starých budovách. Zatímco jsme ale my měli 230 zaměstnanců, Red Bull jich má 610. A jedním z nich je i Adrian Newey. Sebastian má tedy velkou podporu týmu, který produkuje ty nejlepší vozy."
Jeho schopnosti ovšem uznává: "Kolik měl kontaktů s ostatními? Kolikrát narazil do zdi? Na 24letého pilota je úžasně vyspělý, podle mě nejvíce ze všech... Důležitá je i spolehlivost a Sebastian ji s Red Bullem mají letos výjimečnou. Abyste toho dosáhli, musíte mít skupinu dobrých lidí a schopného lídra. Ken Tyrrell byl dobrým lídrem a Christian Horner jím je také."
Počátek
Vettel s Red Bullem si tituly v letošním roce již s předstihem zajistili. Bude zajímavé sledovat, zda se je někomu příští rok podaří zbrzdit. Sledujeme novou legendu na počátku hvězdné kariéry plné vítězství, rekordů a titulů?
Výjimečný výkon Sebastiana Vettela přibližují fotografie pod článkem z Monzy 2008.© Foto: Scuderia Toro Rosso
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.