Technický ředitel Toro Rosso Giorgio Ascanelli vzpomíná na dobu, kdy si poprvé v roce 2008 uvědomil, s jak obrovským talentem v podobě Sebastiana Vettela pracují. Poradil by sis s Lewisem Hamiltonem, kdyby měl k dispozici stejné auto?
"Bylo to tehdy ve Valencii. Rozhodl jsem se, že během pátečního dopoledního tréninku ujedeme spoustu kol a poprvé jsme se dostali do čela výsledkových listin. Odpoledne měl [Vettel] pneumatiky, které už byly sjeté, plnou nádrž a já sledoval časy a říkali si: 'Odkud se to panečku bere?'" vzpomíná Ascanelli přelomové období.
"Večer jsem mu řekl: 'Byl jsi na dráze nejrychlejší.'On mi odpověděl: 'Jo, dopoledne.'Já říkám: 'Ne, odpoledne, s plnou nádrží!'On nato: 'Co tím myslíš?'Říkám: 'Zajel jsi jedno kolo, které zcela vyčnívá ze všech ostatních.'Sebral jsem podklady, ukázal mu je a řekl mu, aby o tom přemýšlel. Udělal to. Od té doby v tom neustále pokračoval."
Sebastian Vettel se svou první vítěznou trofejí ve Formuli 1
Na Ascanelliho velmi zapůsobil také Vettelův klid v Monze 2008, kdy všechny šokoval svým vítězstvím: "Jeho sebevědomí rostlo. V pozdější fázi sezóny 2008 Sebastian už věděl, že půjde do Red Bullu, z čehož měl radost. Jeho první komentáře byly: 'Webber... To bude v pohodě. Dělá chyby, které nechápu.'
Já jsem mu odvětil: 'Hele, brzdi...!'Během druhého závodu v roce 2009 za mnou Sebastian přišel, chytl mě v paddocku za ruku a povídá: 'Ups, Webber je rychlý!'Odpověděl jsem mu: 'Já ti to říkal' a smál jsem se.Trvalo mu to ještě rok a půl, než to plně ovládl."
Ascanelli se z minulosti dostává k letošní sezóně a hodnotí: "Vyrostl. Obrovsky. Velmi rychle se učí, a když se podíváte na to, kolik chyb letos udělal, je to úžasné."
Přidává ještě jednu historku z minulého roku: "Loni jsem při závodu v Koreji musel zůstat doma, ale zavolal jsem mu po závodě a řekl:'Škoda, že jsi zničil motor. Teď musíš zabrat a zapomenout na všechno ostatní.'On odpověděl: 'No, přesně to pořád dělám.'
A je to pravda. Když slyším o pilotech, kteří zajedou výjimečné kolo, ptám se sám sebe: 'Co z něj dělá tu výjimečnost?' Pouze to, že takto nejezdí pořád. Když Vettel jezdí taková kola neustále, už na nich není nic výjimečného. A to je přesně to, co on dělá."
V Monze na Sebastiana neměl ani tehdejší mistr světa Lewis Hamilton
"Opravdu si myslím, že ten kluk všechny předčí. Je spokojený, sebevědomý. Připomíná mi Caseyho Stonera [z MotoGP] na Ducati - neumí nic pokazit. Je fit, silný, nechybuje, užívá si to, má rád tým. Je perfektní. Život je sladký," pokračuje technický ředitel Toro Rosso.
Dokázal by si podle něj Vettel poradit s Hamiltonem, kdyby měl stejný vůz? "Hamilton je výjimečný. Určitě je schopný, těžko se mi to však posuzuje. Nemyslím si, že by byl tak konzistentní jako Sebastian. Ale jeho auto také není na tak konzistentní úrovni, jako to Sebastianovo."
O podobné srovnání byl před časem požádán Peter Sauber, který Vettela dobře zná, protože chvíli jezdil i s vozy BMW. Podle něj je zřejmě Sebastian nejinteligentnějším pilotem, kterého kdy viděl v závodním autě: "Opravdu ho nedokážu porovnat s Hamiltonem, protože Lewise neznám. Vím, že inteligentní je Fernando. Vím také, jaký je Michael. Každý velký šampion je inteligentní, hlupáci se jim nestanou. Je to součásti té výhody. Další zbraň."
Na pódiu se radoval společně s třetím Kubicou, druhý skončil Kovalainen s McLarenem
Jackie Stewart upozorňuje, že za úspěchy Vettel nemůže vděčit pouze talentu: "Nemyslím si, že by byl Sebastian pod velkým komerčním tlakem, jako například Hamilton a Button. Nebo vlastně i ostatní piloti. Nevím jak Alonso, moc toho mimo kokpit nedělá. Santander ho má k dispozici možná jen tři dny v roce. Já byl Fordu k dispozici 50 dní ročně.
A také záleží na tom, u koho jste. Sebastian má samozřejmě dobré karty. Hodně našich lidí ze Stewartu stále pracuje v Milton Keynes a stále v našich starých budovách. Zatímco jsme ale my měli 230 zaměstnanců, Red Bull jich má 610. A jedním z nich je i Adrian Newey. Sebastian má tedy velkou podporu týmu, který produkuje ty nejlepší vozy."
Jeho schopnosti ovšem uznává: "Kolik měl kontaktů s ostatními? Kolikrát narazil do zdi? Na 24letého pilota je úžasně vyspělý, podle mě nejvíce ze všech... Důležitá je i spolehlivost a Sebastian ji s Red Bullem mají letos výjimečnou. Abyste toho dosáhli, musíte mít skupinu dobrých lidí a schopného lídra. Ken Tyrrell byl dobrým lídrem a Christian Horner jím je také."
Počátek
Vettel s Red Bullem si tituly v letošním roce již s předstihem zajistili. Bude zajímavé sledovat, zda se je někomu příští rok podaří zbrzdit. Sledujeme novou legendu na počátku hvězdné kariéry plné vítězství, rekordů a titulů?
Výjimečný výkon Sebastiana Vettela přibližují fotografie pod článkem z Monzy 2008.© Foto: Scuderia Toro Rosso
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.