Technický ředitel Toro Rosso Giorgio Ascanelli vzpomíná na dobu, kdy si poprvé v roce 2008 uvědomil, s jak obrovským talentem v podobě Sebastiana Vettela pracují. Poradil by sis s Lewisem Hamiltonem, kdyby měl k dispozici stejné auto?
"Bylo to tehdy ve Valencii. Rozhodl jsem se, že během pátečního dopoledního tréninku ujedeme spoustu kol a poprvé jsme se dostali do čela výsledkových listin. Odpoledne měl [Vettel] pneumatiky, které už byly sjeté, plnou nádrž a já sledoval časy a říkali si: 'Odkud se to panečku bere?'" vzpomíná Ascanelli přelomové období.
"Večer jsem mu řekl: 'Byl jsi na dráze nejrychlejší.'On mi odpověděl: 'Jo, dopoledne.'Já říkám: 'Ne, odpoledne, s plnou nádrží!'On nato: 'Co tím myslíš?'Říkám: 'Zajel jsi jedno kolo, které zcela vyčnívá ze všech ostatních.'Sebral jsem podklady, ukázal mu je a řekl mu, aby o tom přemýšlel. Udělal to. Od té doby v tom neustále pokračoval."
Sebastian Vettel se svou první vítěznou trofejí ve Formuli 1
Na Ascanelliho velmi zapůsobil také Vettelův klid v Monze 2008, kdy všechny šokoval svým vítězstvím: "Jeho sebevědomí rostlo. V pozdější fázi sezóny 2008 Sebastian už věděl, že půjde do Red Bullu, z čehož měl radost. Jeho první komentáře byly: 'Webber... To bude v pohodě. Dělá chyby, které nechápu.'
Já jsem mu odvětil: 'Hele, brzdi...!'Během druhého závodu v roce 2009 za mnou Sebastian přišel, chytl mě v paddocku za ruku a povídá: 'Ups, Webber je rychlý!'Odpověděl jsem mu: 'Já ti to říkal' a smál jsem se.Trvalo mu to ještě rok a půl, než to plně ovládl."
Ascanelli se z minulosti dostává k letošní sezóně a hodnotí: "Vyrostl. Obrovsky. Velmi rychle se učí, a když se podíváte na to, kolik chyb letos udělal, je to úžasné."
Přidává ještě jednu historku z minulého roku: "Loni jsem při závodu v Koreji musel zůstat doma, ale zavolal jsem mu po závodě a řekl:'Škoda, že jsi zničil motor. Teď musíš zabrat a zapomenout na všechno ostatní.'On odpověděl: 'No, přesně to pořád dělám.'
A je to pravda. Když slyším o pilotech, kteří zajedou výjimečné kolo, ptám se sám sebe: 'Co z něj dělá tu výjimečnost?' Pouze to, že takto nejezdí pořád. Když Vettel jezdí taková kola neustále, už na nich není nic výjimečného. A to je přesně to, co on dělá."
V Monze na Sebastiana neměl ani tehdejší mistr světa Lewis Hamilton
"Opravdu si myslím, že ten kluk všechny předčí. Je spokojený, sebevědomý. Připomíná mi Caseyho Stonera [z MotoGP] na Ducati - neumí nic pokazit. Je fit, silný, nechybuje, užívá si to, má rád tým. Je perfektní. Život je sladký," pokračuje technický ředitel Toro Rosso.
Dokázal by si podle něj Vettel poradit s Hamiltonem, kdyby měl stejný vůz? "Hamilton je výjimečný. Určitě je schopný, těžko se mi to však posuzuje. Nemyslím si, že by byl tak konzistentní jako Sebastian. Ale jeho auto také není na tak konzistentní úrovni, jako to Sebastianovo."
O podobné srovnání byl před časem požádán Peter Sauber, který Vettela dobře zná, protože chvíli jezdil i s vozy BMW. Podle něj je zřejmě Sebastian nejinteligentnějším pilotem, kterého kdy viděl v závodním autě: "Opravdu ho nedokážu porovnat s Hamiltonem, protože Lewise neznám. Vím, že inteligentní je Fernando. Vím také, jaký je Michael. Každý velký šampion je inteligentní, hlupáci se jim nestanou. Je to součásti té výhody. Další zbraň."
Na pódiu se radoval společně s třetím Kubicou, druhý skončil Kovalainen s McLarenem
Jackie Stewart upozorňuje, že za úspěchy Vettel nemůže vděčit pouze talentu: "Nemyslím si, že by byl Sebastian pod velkým komerčním tlakem, jako například Hamilton a Button. Nebo vlastně i ostatní piloti. Nevím jak Alonso, moc toho mimo kokpit nedělá. Santander ho má k dispozici možná jen tři dny v roce. Já byl Fordu k dispozici 50 dní ročně.
A také záleží na tom, u koho jste. Sebastian má samozřejmě dobré karty. Hodně našich lidí ze Stewartu stále pracuje v Milton Keynes a stále v našich starých budovách. Zatímco jsme ale my měli 230 zaměstnanců, Red Bull jich má 610. A jedním z nich je i Adrian Newey. Sebastian má tedy velkou podporu týmu, který produkuje ty nejlepší vozy."
Jeho schopnosti ovšem uznává: "Kolik měl kontaktů s ostatními? Kolikrát narazil do zdi? Na 24letého pilota je úžasně vyspělý, podle mě nejvíce ze všech... Důležitá je i spolehlivost a Sebastian ji s Red Bullem mají letos výjimečnou. Abyste toho dosáhli, musíte mít skupinu dobrých lidí a schopného lídra. Ken Tyrrell byl dobrým lídrem a Christian Horner jím je také."
Počátek
Vettel s Red Bullem si tituly v letošním roce již s předstihem zajistili. Bude zajímavé sledovat, zda se je někomu příští rok podaří zbrzdit. Sledujeme novou legendu na počátku hvězdné kariéry plné vítězství, rekordů a titulů?
Výjimečný výkon Sebastiana Vettela přibližují fotografie pod článkem z Monzy 2008.© Foto: Scuderia Toro Rosso
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.