Velká cena Austrálie je nejstarším dochovaným automobilovým závodem na australském kontinentě, letos se bude pořádat již 76. ročník.
Velká cena Austrálie (Australian Grand Prix) je závod vozů formule 1, který je od roku 1985, každoročně zařazován do kalendáře mistrovství světa formule 1. Velká cena Austrálie je nejstarším dochovaným automobilovým závodem na australském kontinentě, letos se bude pořádat již 76. ročník.
Současná velká cena se pořádá na závodním okruhu, který se nachází v Albert Park ve městě Melbourne. Dříve než byla Velká cena Austrálie zařazena do kalendáře FIA, pořádala se každoročně (1928 – 1984) na různých místech Austrálie. V letech 1964 – 1969 a 1972, byla Grand Prix Austrálie součástí Tasmánské série.
Australan Lex Davison a Němec Michael Schumacher jsou nejúspěšnějšími piloty v celé historii pořádání tohoto závodu, oba dokázali zvítězit ve čtyřech ročnících.
Má se za to, že prvním závodem, který nesl označení Grand Prix Austrálie, byla událost konaná u Sydney v roce 1927. Všeobecně se ale jako první velká cena, uvádí závod na 100 mil pořádaný na silničním okruhu Phillip Island v roce 1928. Prvním vítězem se stal Arthur Waite na voze Austin 7. Začala tím osmiletá éra velkých cen na nezpevněných cestách Phillip Islandu. Nejúspěšnějším vozem této části australské Grand Prix byl vůz Bugatti, který dominoval ve výsledkových listinách a získal i čtyři vítězství v řadě za sebou (1929 – 1932). V roce 1935 se na Phillip Island konal poslední závod, zvítězil v něm Les Murphy na voze MG.
V roce 1937 se pořádání velké ceny ujalo město Victor Harbor v jižní části australského kontinentu, ani změna prostředí, ani roční přestávka, nezabránila Les Murphymu v obhajobě vítězství z roku 1935. Tato událost byla organizována jako jihoaustralská Grand Prix. Velká cena Austrálie se vrátila na závodní scénu v roce 1938, a to na světoznámém okruhu Mount Panorama nedaleko od Bathurstu. Závod vyhrál Peter Whitehead s novým vozem ERA B, který byl až příliš rychlý v porovnání s místní konkurencí. Poslední předválečná velká cena se jela v blízkosti Lobethal.
Druhá světová válka měla vliv na pořádání automobilových závodů i na tak vzdáleném místě jakým byla Austrálie a tak se další ročník Velké ceny Austrálie odehrál až v roce 1947 na oblíbeném okruhu Mount Panorama. Započala se tak éra, kdy Velkou cenu Austrálie hostil pokaždé jiný okruh a když se v roce 1952 vrátila zpět do Mount Panorama, bylo to již s vozy formule 1. Vítězem se totiž stal Doug Whiteford s vozem Talbot T26C a ve výsledkové listině bylo možné vidět i vozy Maserati, OSCA nebo Cooper.
V roce 1953 se Velká cena Austrálie poprvé představila v melbournském Albert Parku, trat se však od té dnešní podstatně lišila, vítězství obhájil Doug Whiteford. Velká cena se do Melbourne vrátila v roce 1956 při příležitosti pořádání Olympijských her, tehdy na trati dominoval Stirling Moss na voze Maserati 250F. Dalšího závodu se Melbourne dočkalo až v moderní éře velkých cen, v roce 1996.
Rostoucí věhlas Jacka Brabhama a Bruce McLarena zaznamenal i zvýšený zájem o automobilové závody v Austrálii a na Novém Zélandu. Brabham zvítězil v závodě pořádaném v roce 1955 ještě se starým vozem Cooper T40, který poháněl agregát Bristol. Jak Brabham, tak McLaren byli vynikajícími odborníky v oblasti vývoje vozu a dokázali naplno využít odlišných klimatických podmínek, které panovali v zimním období na obou polokoulích. Zrodil se tak Tasmánský pohár někdy také označován jako Tasmánské série, jejíž součástí byla i Velká cena Austrálie a Velká cena Nového Zélandu. Obě tyto velké ceny měly mezi piloty F1 velkou prestiž a řada z nich obětovala zimní přípravu v Evropě jen, aby se jich mohla účastnit.
Počátkem sedmdesátých let se Tasmánská série dostala mimo zájmy evropských konstruktérů i pilotů a další závody se organizovaly pro vozy formule 5000. V roce 1976 se Velká cena Austrálie odtrhla od ostatních závodů, což definitivně ukončilo existenci Tasmánské série. Bylo to období, kdy se staří matadoři jako třeba Frank Matich, Geoghegan a Bartlett, museli vypořádat s nástupem mladé generace pilotů v čele s Garrie Cooperem nebo Grahamem McRaeem. Počátku sedmdesátých let udával tón ještě Frank Matich (zvítězil v letech 1970 a 71), pak ale nekompromisně nastoupila nová generace jezdců, Graham McRae a Max Stewart si odnesli vítězství v následujících čtyřech letech. Postupně se začala prosazovat i jména, která se později objevila ve formuli 1 – Alan Jones, Larry Perkins a Warwick Brown.
I přes nesmírné mezinárodní úspěchy Jacka Brabhama a Alana Jonse se Austrálie stala hostitelskou zemí mistrovství světa F1 až v roce 1985. Okruh v Adelaide, kde se formule 1 jezdila až do roku 1995, vedl částečně po veřejných silnicích, po dostihovém závodišti Victoria Park a v jeho okolí. I přesto, že vedl ulicemi města, nebyl to typický městský okruh, byl rychlý, měl dlouhé rovinky zakončené pravoúhlými zatáčkami.
Premiérový závod vyhrál Keke Rosberg s vozem Williams, bylo to zároveň jeho poslední vítězství ve formuli 1. Dvakrát byla Austrálie poctěna rozhodováním o titulu mistra světa, poprvé tomu bylo hned v následujícím roce, Nigel Mansell byl na nejlepší cestě za ziskem kýženého titulu, ale defekt a efektní jízda v dešti jisker zajistila titul Alainu Prostovi. Na další rozhodující závod si musela Austrálie počkat až do roku 1994, tehdy se rozhodovalo mezi Michaelem Schumacherem a Damonem Hillem, titul nakonec získal německý pilot po kontroverzním manévru, který vyústil v kolizi obou zmiňovaných.
V roce 1996 převzalo štafetu Melbourne a ze závodu, který sezonu vždy uzavíral, se stal závod zahajovací.
Zajimavé okamžiky Velké ceny Austrálie:
První Velká cena Austrálie - 1985
Jubilejní 500. velká cena v historii F1 - 1990
Poslední vítězství Ayrtona Senny - 1993
Villeneuve vs Hill - 1996
Coulthard vs Wurz - 2007
Dosavadní vítězové:
Adelaide:1985 Keke Rosberg Williams 1986 Alain Prost McLaren 1987 Gerhard Berger Ferrari 1988 Alain Prost McLaren 1989 Thierry Boutsen Williams 1990 Nelson Piquet Benetton 1991 Ayrton Senna McLaren 1992 Gerhard Berger McLaren 1993 Ayrton Senna McLaren 1994 Nigel Mansell Williams 1995 Damon Hill Williams
Melbourne:1996 Damon Hill Williams 1997 David Coulthard McLaren 1998 Mika Häkkinen McLaren 1999 Eddie Irvine Ferrari 2000 Michael Schumacher Ferrari 2001 Michael Schumacher Ferrari 2002 Michael Schumacher Ferrari 2003 David Coulthard McLaren 2004 Michael Schumacher Ferrari 2005 Giancarlo Fisichella Renault 2006 Fernando Alonso Renault 2007 Kimi Räikkönen Ferrari 2008 Lewis Hamilton McLaren 2009 Jenson Button Brawn 2010 Jenson Button McLaren
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.