Patrick Head vzpomíná na šestikolku Williamsu

Jones, Alan
Jones, Alan, foto: Williams F1 Team
Petr Hlawiczka 16. března 2011 21:15
Sdílej:

Patrick Head se dnes na oficiálních stránkách Williamsu vrátil o 30 let zpět, aby zavzpomínal na inovaci, s níž v tehdejší době tým překvapil celý paddock Formule 1 - vůz se čtyřmi koly vzadu.

"Když přišla do módy auta s plochou zádí, stal se výkon motoru náhle mnohem důležitější, což hrálo do karet turbům Renaultu, Ferrari a BMW. My jsme tehdy turbo neměli. Krátce jsme hovořili s BMW o možnosti využívat jejich, ale přišlo nám to příliš drahé, takže jsme se spolehli na Cosworth DFV, který jsme měli v roce 1979 o výkonu menším než 500 koní.

Museli jsme přemýšlet o dalších způsobech, jak zvýšit naši rychlost na rovinkách, a tak jsme se zaměřili na zmenšení čelní plochy. V té době byla zadní kola obrovská a významně se podílela na našem aerodynamickém odporu.

Poměr vztlaku k odporu našeho vozu FW08 se pohyboval kolem 7,5. Frank Dernie přišel se čtvrtinovým modelem šestikolky, která využívala čtyři přední kola vzadu s poměrem vztlaku k odporu pohybujícím se kolem 12,5. Takže tento nápad měl pochopitelně velký potenciál."

Před sezónou 1982 otestovaný koncept vozu Williams FW07D - Fordkvůli zákazu pravidel do bojů o šampionát nakonec nezasáhl

"Vyrobili jsme testovací vůz, což bylo předělané šasi FW07. První verze šestikolky se jmenovala FW07D a využívala vzadu přední pneumatiky Goodyear. Vůz vyjel pouze jednou, protože jsme pak upravili šasi FW08 pro čtyři kola vzadu, pojmenovali jsme jej FW08B.

Zajímalo nás, jestli budeme moci vyvážit auto s tak velkou kontaktní plochou na zádi, a brzy jsme přišli na to, že to půjde. Vzpomínám si, jak mi Jonathan Palmer řekl, že ani neví, že má na zádi čtyři kola, ačkoliv trakce při výjezdu z pomalých zatáček byla fenomenální.

FW08B neměl žádné problémy s ovládáním, že by byl nedotáčivý jak prase, jak si mnoho lidí myslelo. Obsahoval ale tolik materiálu, že byl zatraceně těžký. Stáli jsme před velkou výzvou snížit jeho hmotnost na rozumnou úroveň."

"Auto bylo o 250 mm delší než standardní FW08 a poháněna byla všechna čtyři zadní kola. Mezi předními dvěma koly a zadními dvěma byl diferenciál, ale mezi předním a zadním párem nebyl žádný.

Šestikolky však nakonec byly zakázány poté, co někdo na schůzce FOCA (Formula One Constructors Association) řekl, že přispějí ke zvýšení nákladů a budou způsobovat chaos během zastávek v boxech. Pravidla se změnila - legální byla pouze auta se čtyřmi koly, z nichž pouze dvě mohla být poháněna.

Pak už jsme neměli jinou volbu, než jít cestou turba s Hondou. Bylo jasné, že na pořadu dne je počet koní pod kapotou."

© Foto: Williams F1

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.