Patrick Head se dnes na oficiálních stránkách Williamsu vrátil o 30 let zpět, aby zavzpomínal na inovaci, s níž v tehdejší době tým překvapil celý paddock Formule 1 - vůz se čtyřmi koly vzadu.
"Když přišla do módy auta s plochou zádí, stal se výkon motoru náhle mnohem důležitější, což hrálo do karet turbům Renaultu, Ferrari a BMW. My jsme tehdy turbo neměli. Krátce jsme hovořili s BMW o možnosti využívat jejich, ale přišlo nám to příliš drahé, takže jsme se spolehli na Cosworth DFV, který jsme měli v roce 1979 o výkonu menším než 500 koní.
Museli jsme přemýšlet o dalších způsobech, jak zvýšit naši rychlost na rovinkách, a tak jsme se zaměřili na zmenšení čelní plochy. V té době byla zadní kola obrovská a významně se podílela na našem aerodynamickém odporu.
Poměr vztlaku k odporu našeho vozu FW08 se pohyboval kolem 7,5. Frank Dernie přišel se čtvrtinovým modelem šestikolky, která využívala čtyři přední kola vzadu s poměrem vztlaku k odporu pohybujícím se kolem 12,5. Takže tento nápad měl pochopitelně velký potenciál."
Před sezónou 1982 otestovaný koncept vozu Williams FW07D - Fordkvůli zákazu pravidel do bojů o šampionát nakonec nezasáhl
"Vyrobili jsme testovací vůz, což bylo předělané šasi FW07. První verze šestikolky se jmenovala FW07D a využívala vzadu přední pneumatiky Goodyear. Vůz vyjel pouze jednou, protože jsme pak upravili šasi FW08 pro čtyři kola vzadu, pojmenovali jsme jej FW08B.
Zajímalo nás, jestli budeme moci vyvážit auto s tak velkou kontaktní plochou na zádi, a brzy jsme přišli na to, že to půjde. Vzpomínám si, jak mi Jonathan Palmer řekl, že ani neví, že má na zádi čtyři kola, ačkoliv trakce při výjezdu z pomalých zatáček byla fenomenální.
FW08B neměl žádné problémy s ovládáním, že by byl nedotáčivý jak prase, jak si mnoho lidí myslelo. Obsahoval ale tolik materiálu, že byl zatraceně těžký. Stáli jsme před velkou výzvou snížit jeho hmotnost na rozumnou úroveň."
"Auto bylo o 250 mm delší než standardní FW08 a poháněna byla všechna čtyři zadní kola. Mezi předními dvěma koly a zadními dvěma byl diferenciál, ale mezi předním a zadním párem nebyl žádný.
Šestikolky však nakonec byly zakázány poté, co někdo na schůzce FOCA (Formula One Constructors Association) řekl, že přispějí ke zvýšení nákladů a budou způsobovat chaos během zastávek v boxech. Pravidla se změnila - legální byla pouze auta se čtyřmi koly, z nichž pouze dvě mohla být poháněna.
Pak už jsme neměli jinou volbu, než jít cestou turba s Hondou. Bylo jasné, že na pořadu dne je počet koní pod kapotou."
© Foto: Williams F1
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.