Včera jsem při procházení historie Williamsu narazil v našem archívu na jeden pozoruhodný historický snímek z Brands Hatch z roku 1978. Objektem mého zvýšeného zájmu se tentokrát nestala technika ani hlavní postava - Alan Jones v kokpitu Williamsu FW06-Ford, ale záhadný mladík postávající vpravo od monopostu držící část kokpitu.
Po chvilce bádání v obrazovém archívu Williamsu, za což bych chtěl tomuto týmu také poděkovat, se mi podařilo vypátrat identitu záhadné postavy. V diskusi pod jedním článkem jsem ji zveřejnil zvědav, zda ji někdo pozná. Byl jsem překvapen, že se již po půlhodině trefil náš čtenář s přezdívkou "Severin."
Ano - jedná se o Rosse Brawna, nynějšího šéfa Mercedes GP. Jaké byly jeho počátky v F1 a historické pozadí onoho snímku? Ross se narodil 23. listopadu 1954 v anglickém Manchesteru. Na počátku 70. let ho na školení měřící techniky vzal britský Úřad pro atomovou energii do svého výzkumného zařízení v Harwellu. V roce 2006 obdržel od Brunelské univerzity čestný titul DEng (Doctor of Engineering).
Svou kariéru v motosportu zahájil v týmu March Engineering v roce 1976 v Bicestru jakožto operátor frézovacího stroje. Krátce nato se stal mechanikem v jejich týmu Formule 3. V roce 1978, z něhož pochází i níže uvedená fotografie, si ho všimnul Frank Williams - nabídnul mu místo, a tak Ross zakrátko debutoval ve Formuli 1.
Frank svůj tým založil v roce 1977 po předchozích ne příliš úspěšných pokusech společně s Patrickem Headem. Do sezóny nastoupili se zákaznickým vozem March 761, s nímž nezískali ani bod. Pro nadcházející sezónu připravil Head svůj první monopost pro Williams: FW06.
Alan Jones - pilot a hlavní postava fotografie - před sezónou 1978 přišel z týmu Shadow zdrceného smrtí Toma Pryce. Hned v prvním závodě v Argentině se kvalifikoval na 14. pozici, ale po 36 kolech musel odstoupit kvůli závadě na palivovém systému. O dvě velké ceny později se však tým dočkal svých prvních mistrovských bodů ve Velké ceně Jižní Afriky, kde dojel Jones čtvrtý. Ve Spojených státech pak oslavili první pódiové umístění, když Australan nestačil pouze na Reutemannovo Ferrari - scházelo mu na něj dvacet vteřin.
Třiadvacetiletý Ross Brawn vpravo hrdě přináší na dráhu svůj výrobek(© Williams F1 Team/LAT)
Právě do tohoto krásného období datuje své počátky v F1 Ross Brawn. V sezóně 1978 tým nakonec skončil i s jeho přispěním na desátém místě se slušným ziskem 16 bodů. Mladý Brawn pak rychle stoupal pozicemi ve vývojovém oddělení a později i jako aerodynamik ve větrného tunelu.
Ve svém životě vystřídal několik dalších týmů (Haas Lola, Arrows F1, Jaguar, Benetton, Ferrari, Honda, Brawn GP) a získal zažil řadu úspěchú (ve Ferrari dokonce šest konstruktérský titulů za sebou). Nebudu se nyní více rozepisovat o jeho bohaté historii, jen připomenu poslední zastávky: po peripetiích Hondy od ní odkoupil F1 tým, přejmenoval ho na Brawn GP a v roce 2009 s ním získal oba tituly. Stáj posléze odkoupil Mercedes, kde dále působí na postu šéfa závodního týmu.
Nečekal jsem, že by si na mě tento člověk našel čas, když jsme se párkrát jen letmo pozdravili a když navíc pocházím z (pro motosport) poměrně bezvýznamné země. Navíc v tomto období, kdy v týmech horečně finišují přípravy nových monpostů na první testy.
Jaké však bylo mé přakvapení, když mě po zaslání fotografie Brawn dnes kontaktoval! "Ten snímek mě samozřejmě rozesmál," uvedl vesele. Že se jedná o velmi sympatického člověka s dobrým smyslem pro humor, mě přesvědčil po krátké vzpomínání slovy: "Také mi to připomnělo, že bych měl začít přemýšlet o dietě."
Rossi, děkuji!
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.