Včera jsem při procházení historie Williamsu narazil v našem archívu na jeden pozoruhodný historický snímek z Brands Hatch z roku 1978. Objektem mého zvýšeného zájmu se tentokrát nestala technika ani hlavní postava - Alan Jones v kokpitu Williamsu FW06-Ford, ale záhadný mladík postávající vpravo od monopostu držící část kokpitu.
Po chvilce bádání v obrazovém archívu Williamsu, za což bych chtěl tomuto týmu také poděkovat, se mi podařilo vypátrat identitu záhadné postavy. V diskusi pod jedním článkem jsem ji zveřejnil zvědav, zda ji někdo pozná. Byl jsem překvapen, že se již po půlhodině trefil náš čtenář s přezdívkou "Severin."
Ano - jedná se o Rosse Brawna, nynějšího šéfa Mercedes GP. Jaké byly jeho počátky v F1 a historické pozadí onoho snímku? Ross se narodil 23. listopadu 1954 v anglickém Manchesteru. Na počátku 70. let ho na školení měřící techniky vzal britský Úřad pro atomovou energii do svého výzkumného zařízení v Harwellu. V roce 2006 obdržel od Brunelské univerzity čestný titul DEng (Doctor of Engineering).
Svou kariéru v motosportu zahájil v týmu March Engineering v roce 1976 v Bicestru jakožto operátor frézovacího stroje. Krátce nato se stal mechanikem v jejich týmu Formule 3. V roce 1978, z něhož pochází i níže uvedená fotografie, si ho všimnul Frank Williams - nabídnul mu místo, a tak Ross zakrátko debutoval ve Formuli 1.
Frank svůj tým založil v roce 1977 po předchozích ne příliš úspěšných pokusech společně s Patrickem Headem. Do sezóny nastoupili se zákaznickým vozem March 761, s nímž nezískali ani bod. Pro nadcházející sezónu připravil Head svůj první monopost pro Williams: FW06.
Alan Jones - pilot a hlavní postava fotografie - před sezónou 1978 přišel z týmu Shadow zdrceného smrtí Toma Pryce. Hned v prvním závodě v Argentině se kvalifikoval na 14. pozici, ale po 36 kolech musel odstoupit kvůli závadě na palivovém systému. O dvě velké ceny později se však tým dočkal svých prvních mistrovských bodů ve Velké ceně Jižní Afriky, kde dojel Jones čtvrtý. Ve Spojených státech pak oslavili první pódiové umístění, když Australan nestačil pouze na Reutemannovo Ferrari - scházelo mu na něj dvacet vteřin.
Třiadvacetiletý Ross Brawn vpravo hrdě přináší na dráhu svůj výrobek(© Williams F1 Team/LAT)
Právě do tohoto krásného období datuje své počátky v F1 Ross Brawn. V sezóně 1978 tým nakonec skončil i s jeho přispěním na desátém místě se slušným ziskem 16 bodů. Mladý Brawn pak rychle stoupal pozicemi ve vývojovém oddělení a později i jako aerodynamik ve větrného tunelu.
Ve svém životě vystřídal několik dalších týmů (Haas Lola, Arrows F1, Jaguar, Benetton, Ferrari, Honda, Brawn GP) a získal zažil řadu úspěchú (ve Ferrari dokonce šest konstruktérský titulů za sebou). Nebudu se nyní více rozepisovat o jeho bohaté historii, jen připomenu poslední zastávky: po peripetiích Hondy od ní odkoupil F1 tým, přejmenoval ho na Brawn GP a v roce 2009 s ním získal oba tituly. Stáj posléze odkoupil Mercedes, kde dále působí na postu šéfa závodního týmu.
Nečekal jsem, že by si na mě tento člověk našel čas, když jsme se párkrát jen letmo pozdravili a když navíc pocházím z (pro motosport) poměrně bezvýznamné země. Navíc v tomto období, kdy v týmech horečně finišují přípravy nových monpostů na první testy.
Jaké však bylo mé přakvapení, když mě po zaslání fotografie Brawn dnes kontaktoval! "Ten snímek mě samozřejmě rozesmál," uvedl vesele. Že se jedná o velmi sympatického člověka s dobrým smyslem pro humor, mě přesvědčil po krátké vzpomínání slovy: "Také mi to připomnělo, že bych měl začít přemýšlet o dietě."
Rossi, děkuji!
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.