1962 USA: Clark nebo Hill?

Hill G. - Clark - Ginther
Hill G. - Clark - Ginther, foto: Lucky Strike B.A.R Honda
iM3 6. září 2009 12:00
Sdílej:

Stáj Ferrari se podobně jako v minulém ročníku neobtěžovala poslat své vozy za oceán. Příznivci formule 1 v USA se tak museli obejít bez slavné italské značky. Naopak týmy BRM a Lotus horlivě připravovaly monoposty pro Grahama Hilla a Jima Clarka, mezi nimiž se mělo rozhodnout, kdo bude šampiónem.

Clark musel vyhrát, aby si udržel naději na titul do posledního závodu v Jižní Africe. Graham Hill tak mohl zůstávat v relativním klidu, přesto situaci nepodceňoval. Do Ameriky přijel i Jack Brabham se svým vylepšeným monopostem BT3. Okruh Watkins Glen přivítal i domácí matadory. Nejzvučnější jméno na startu z historického hlediska byl Roger Penske, budoucí veleúspěšný majitel stejnojmenné stáje.Nejrychlejší čas v kvalifikaci patřil opět Clarkovi, druhé místo pro sebe vybojoval Ritchie Ginter, o desetinu vteřiny rychlejší než týmový kolega Graham Hill. Surtees stál daleko vzadu, v kvalifikaci mu selhalo řízení a těžce havaroval. Pro závod si půjčil monopost Roye Salvadoriho.Clark si první zatáčku po startu pohlídal, mezitím Graham Hill proklouzl kolem týmového kolegy a zaujal druhé místo. Brabham na chvíli držel čtvrté místo, ale Gurney na mnohem výkonnějším porsche závodníka/konstruktéra předjel. Graham Hill zahrál Clarkovi na nervy a ve dvanáctém kole převzal čelo závodu. To ale skotského pilota nijak nerozhodilo a v devatenáctém kole mu předjet vrátil. Za nimi vrcholila bitva mezi Ginterem a Gurneyem. Ginter nakonec pro poruchu motoru vzdal. Clark na americké legendě klasických okruhů vyhrál, Graham Hill dojel na druhém místě. Boj o šampionát se maximálně vyhrotil. Clark musel vyhrát, aby se stal mistrem světa. Pokud by Hill dojel na druhém místě, měli by oba stejný počet bodů, tudíž rozhodoval by počet vítězství, kterých by měl Clark více.

Stalo se