Nově upravený okruh Indianapolis byl svědkem dalšího světově proslulého závodu, který ovšem většina Evropanů ignorovala.
3. Indianapolis 500 30. května 1956 Indianapolis
Každoročně se zde setkalo 33 vyvolených jezdců na osvědčených monopostech Kurtis poháněných upravenými motory Offenhauser. Tuto zavedenou kombinaci si vybralo 29 účastníků, zbytek vsázel na šasi jiné výroby.
Přihlášku na Indy 500 podal jediný Evropan známý z mistrovství světa formule 1. Nebyl to nikdo jiný, než jizvami poznamenaný šampión z roku 1950, Giuseppe Farina. Se svým rudým monopostem ferrari musel nejdříve projít sítem kvalifikací. Bohužel, ta hlavní a závěrečná byla poznamenána deštěm, přičemž jinak silný a výkonný vůz Ferrari nebyl schopen konkurovat americkému motoru Offenhauser „dopovaného“ kompresorem. Farina mezi tvrdými soupeři neuspěl a závod mohl sledovat jen z tribun.
Start a samotný závod se v roce 1956 obešel bez úmrtí. Ačkoliv to neznamená, že se „pětistovka“ neobešla bez havárií. Rychlost vozů se oproti minulému ročníku značně zvýšila, bohužel pneumatiky zůstaly na stejné úrovni. To zapříčinilo mnoho defektů a havárií ve vysokých rychlostech.
Vedení se po zajetí pace caru ujal Eddie Russo, ale pekelné tempo nebyly jeho pneumatiky schopny vydržet. Na rovinkách dosahoval rychlosti až 300km/h. Po prasknutí jedné z pneumatik vlétl jezdec do zdi. V té době však byla konstrukce vozů velmi pevná a Russo mohl s pošramoceným monopostem dále pokračovat, nicméně cíl nakonec nespatřil.
Další kola byla poznamenána častými defekty, mnoho jezdců se z obavy o své zdraví rozhodli pneumatiky měnit. V druhé polovině závodu převzal vedení Pat Flaherty, který svůj vůz Watson-Offenhauser dovedl do cíle jako první.
foto: www.f1-facts.com
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.