Zatímco celá Amerika netrpělivě očekávala na moment, kdy bude odstartováno, pro mistrovství světa formule 1 to byl nepodstatný závod.
2. Indianapolis 500 Indianapolis 31. května 1954
Stávalo se pravidlem, že v první zatáčce docházelo k nehodám způsobující nemalé potíže všem závodníkům. Nejednou šlo v ostrých soubojích jen o lepší umístění, ale i o život. V roce 1954 neexistoval rychlejší závod, než 500 mil Indianapolis.
Těžkopádné vozy NASCAR série se zatím proháněly po písečných plážích, protože opravdové oválné autodromy ještě zdaleka neměly takové množstevní zastoupení jako dnes. Na konci 80. let vytvořil Bill Elliot neuvěřitelný rekord na jedno kolo. Na oválu superspeedway v Daytoně za volantem NASCAR dosáhl průměrné rychlosti 212 mil za hodinu, tedy 340 km/h.
Jenže v roce 1954 byl nejrychlejší závod Indy 500 se závodními monoposty typu formule. A když už něco Američané dělají, tak alespoň pořádně. Do závodu se přihlašuje pravidelně největší počet jezdců (kolem šedesáti). Mají největší orchestr koncertující před startem, který čítá 1000 členů. Vypouští naráz největší počet holubů. Dalšími rekordy jsou nejrychlejší reportáž ze závodu vycházející ihned po vjetí vítěze do Aleje vítězů, největší počet smažených kuřat nebo zbylých žvýkaček na tribunách…
V kvalifikaci na závod roku 1954 byl nejrychlejší Jack McGrath na voze Hinkle Special Kurtis Kraft s motorem Offenhauser. Díky svému nejlepšímu kolu se stal mužem, který poprvé překonal průměr 140 mph/h. V prvních kolech jej pronásledoval Jimmy Brian a devatenáctý Bill Vukovich začal postupovat vpřed. V polovině závodu již vedl a klidnou jízdou v druhé polovině si dojel pro své druhé vítězství v řadě.
Foto: www.f1-facts.com
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.