Zatímco celá Amerika netrpělivě očekávala na moment, kdy bude odstartováno, pro mistrovství světa formule 1 to byl nepodstatný závod.
2. Indianapolis 500 Indianapolis 31. května 1954
Stávalo se pravidlem, že v první zatáčce docházelo k nehodám způsobující nemalé potíže všem závodníkům. Nejednou šlo v ostrých soubojích jen o lepší umístění, ale i o život. V roce 1954 neexistoval rychlejší závod, než 500 mil Indianapolis.
Těžkopádné vozy NASCAR série se zatím proháněly po písečných plážích, protože opravdové oválné autodromy ještě zdaleka neměly takové množstevní zastoupení jako dnes. Na konci 80. let vytvořil Bill Elliot neuvěřitelný rekord na jedno kolo. Na oválu superspeedway v Daytoně za volantem NASCAR dosáhl průměrné rychlosti 212 mil za hodinu, tedy 340 km/h.
Jenže v roce 1954 byl nejrychlejší závod Indy 500 se závodními monoposty typu formule. A když už něco Američané dělají, tak alespoň pořádně. Do závodu se přihlašuje pravidelně největší počet jezdců (kolem šedesáti). Mají největší orchestr koncertující před startem, který čítá 1000 členů. Vypouští naráz největší počet holubů. Dalšími rekordy jsou nejrychlejší reportáž ze závodu vycházející ihned po vjetí vítěze do Aleje vítězů, největší počet smažených kuřat nebo zbylých žvýkaček na tribunách…
V kvalifikaci na závod roku 1954 byl nejrychlejší Jack McGrath na voze Hinkle Special Kurtis Kraft s motorem Offenhauser. Díky svému nejlepšímu kolu se stal mužem, který poprvé překonal průměr 140 mph/h. V prvních kolech jej pronásledoval Jimmy Brian a devatenáctý Bill Vukovich začal postupovat vpřed. V polovině závodu již vedl a klidnou jízdou v druhé polovině si dojel pro své druhé vítězství v řadě.
Foto: www.f1-facts.com
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.