Zatímco celá Amerika netrpělivě očekávala na moment, kdy bude odstartováno, pro mistrovství světa formule 1 to byl nepodstatný závod.
2. Indianapolis 500 Indianapolis 31. května 1954
Stávalo se pravidlem, že v první zatáčce docházelo k nehodám způsobující nemalé potíže všem závodníkům. Nejednou šlo v ostrých soubojích jen o lepší umístění, ale i o život. V roce 1954 neexistoval rychlejší závod, než 500 mil Indianapolis.
Těžkopádné vozy NASCAR série se zatím proháněly po písečných plážích, protože opravdové oválné autodromy ještě zdaleka neměly takové množstevní zastoupení jako dnes. Na konci 80. let vytvořil Bill Elliot neuvěřitelný rekord na jedno kolo. Na oválu superspeedway v Daytoně za volantem NASCAR dosáhl průměrné rychlosti 212 mil za hodinu, tedy 340 km/h.
Jenže v roce 1954 byl nejrychlejší závod Indy 500 se závodními monoposty typu formule. A když už něco Američané dělají, tak alespoň pořádně. Do závodu se přihlašuje pravidelně největší počet jezdců (kolem šedesáti). Mají největší orchestr koncertující před startem, který čítá 1000 členů. Vypouští naráz největší počet holubů. Dalšími rekordy jsou nejrychlejší reportáž ze závodu vycházející ihned po vjetí vítěze do Aleje vítězů, největší počet smažených kuřat nebo zbylých žvýkaček na tribunách…
V kvalifikaci na závod roku 1954 byl nejrychlejší Jack McGrath na voze Hinkle Special Kurtis Kraft s motorem Offenhauser. Díky svému nejlepšímu kolu se stal mužem, který poprvé překonal průměr 140 mph/h. V prvních kolech jej pronásledoval Jimmy Brian a devatenáctý Bill Vukovich začal postupovat vpřed. V polovině závodu již vedl a klidnou jízdou v druhé polovině si dojel pro své druhé vítězství v řadě.
Foto: www.f1-facts.com
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.