Jedno hezké latinské rčení říká Historia magistra vitae est (Historie je učitelkou života). Ač si někteří myslí, že když budou o F1 roky mluvit, ví o ní vše, opak je pravdou, je třeba stále hledat a objevovat v hlubinách Formule 1 příběhy pozapomenuté a připomínat si je.
Ročník 1983 se stal pro Formuli 1 jedním z milníků - v její novodobé historii se poprvé na automobilový trůn posadil pilot disponující přeplňovaným motorem, ovšem nikoli Renaultem, jenž v roce 1977 se svým "kouřícím čajníkem" tuto éru nastartoval, nýbrž bavorským čtyřválcovým turbomotorem BMW M12/13 ve voze Brabham. Potud jsou pro většinu fanoušků fakta notoricky známá.
Pak tu je dnes už zavátá aféra, kterou bychom mohli označit za "případ oktanového čísla". V jejím důsledku se mohly přepisovat světové tabulky a Brabham by svůj poslední titul nezískal - Piquet by byl nejspíš jen dvojnásobným šampionem a Renault s Prostem na palubě by dost možná prožil delší úspěšnější období. Ale skutečnosti jsou dané žádné "... tehdy to mohlo být takhle..." neplatí. Alespoň si tedy onu aféru připomeňme.
Kapitola první - Německo 1983
Po Grand Prix NSR na Hockenheimringu měla FISA v rukou výsledky měření oktanového čísla paliva z nádrží vozů Brabham, jehož hodnota přesáhla povolenou toleranci. Někdo si možná vzpomene na Monzu 1976 a případ týmů McLaren a Penske, potrestaných anulací tréninkových časů právě za neodpovídající oktanové číslo. Je pravdou, že tehdy se povedlo viníky vyhmátnout díky tak trochu předpokládané kontrole, ale nikdo nepochyboval (tedy samozřejmě kromě postižených), že podobné "přehmaty" by procházet neměly.
V případě Brabhamu ale FISA nijak nereagovala, dokonce by se dalo říci, že se zachovala, jako kdyby k žádnému přestupku nedošlo. Dnes už je obtížné říci, zda to byla liknavost, podcenění celého případu a samotného přestupku, nebo šlo o něco jako dohodu. Brabham bez jakýchkoli sankcí nastoupil do dalších závodů a jak víme z historie, v závěru šampionátu již dominoval a v jihoafrickém Kyalami Piquet posvětil mistrovský titul.
Kapitola druhá - Kyalami 1983
Onen závod na dnes už neexistující trati v podobě ze zmíněného roku stojí za to si připomenout ze zákulisního pohledu. Vláda Jihoafrické republiky totiž v červenci 1983 zakázala dovoz uhlovodíků do země, což se svým způsobem vztahovalo i na paliva monopostů F1. Odborníci tvrdili, že JAR tím směřovalo k variantě, že si týmy nakoupí místní palivo o oktanovém číslu 93, ovšem většina motorářů věděla, jak nekvalitní tyto pohonné hmoty jsou. Proto byla FISA požádána, aby netrvala na limitu 102, ale povolila vyšší 104, což by umožnilo povolit použití leteckého paliva.
Jenže v Pretorii si nejspíš uvědomili, že by po zmatcích mohlo dojít k anulaci závodu. Protože z něj byl navzdory Ecclestoneově přístupu slušný zisk, ve středu 11. října 1983 (dva dny před zahájením tréninků) byl zákaz dovozu uhlovodíků zrušen. Bernie, jenž už předtím nechal přivézt do dějiště závodu 1500 litrů speciálního paliva od IG Farben se snaží z celé záležitosti těžit a pokouší se týmy z tábora FOCA přinutit, aby se spokojili s místním palivem. Určitě ho nepřekvapí, že Ferrari a Renault, jeho bezprostřední soupeři v duelu o korunu krále F1, reagovali podobně a mají v Kyalami vlastní produkty od firem Agip resp. ELF. Ovšem už nepočítal s tím, že Marco Piccinini (Ferrari) a Jean Sage (Renault) budou trvat na tom, aby celé startovní pole mělo stejné podmínky. Když to Ecclestone odmítne, nasadí preziden FISA Jean-Marie Balestre hodně těžký kalibr: závod se sice pojede, ale bez mistrovského statutu a tudíž bez bodů. Pak by Piquet sr. definitivně přišel o možnost získat titul. Proto Bernie zařazuje zpátečku a souhlasí.
Kapitola třetí - prosinec
Jak vše dopadlo, víme z obvyklých zpráv: Piquet sr. dojel třetí, Prost odstoupil a Brazilec se stal mistrem světa s náskokem dvou bodů na Francouze. Prost už čtyři dny po prohraném šampionátu a zdrcující kritice usedá k jednomu stolu se zástupci týmu McLaren a podepisuje smlouvu.
Ecclestone si byl natolik jistý v kramflecích, že v prosinci poslal do sídel Ferrari a Renaultu omluvný dopis. V něm se konkrétně uvádí: "... oktanové číslo našeho paliva překročilo povolenou toleranci o 0,29 (limit 102,51) na 102,9. Tato chyba, učiněná v dobrém úmyslu ovšem nijak významně neovlivnila chod našeho motoru." Ecclestone si musí být jist podporou FISA a Balestreho, že nedojde k žádným dalším restrikcím, zejména s ohledem na tříměsíční odstup od ukončeného mistrovství.
Na denní světlo se dostává i dokument FISA, podle nějž v problematické otázce přihlédla k vyjádření Francouzského ropného institutu, že oktanové číslo paliva v nádrži Brabhamu pilota Piqueta sr. v GP Itálie bylo v souladu s tolerančním rozsahem určeným pravidly FIA. Můžeme se jen dohadovat, jestli šlo o špatnou interpretaci nebo "uklizené důkazy".
Kapitola čtvrtá - Reakce
V zimní přestávce mezi sezónami 1983/84 bylo toto téma zejména ve Francii velmi horké, ostatně o něm informovaly i naše sdělovací prostředky. Všeobecně se soudí, že Ecclestone svým dopisem vlastně přiznal podvod a zejména François Guiter, jeden z čelních představitelů francouzského motorsportu, žádá rázný zásah. BMW jménem motoráře Paula Rosche oponuje, že šlo jen o "banální pochybení" a je připravem Renaultu poskytnout veškeré dokumenty, dokazující čestné jednání bavorské automobilky. Některé francouzské motoristické časopisy dokonce oslavují Prosta jako mistra světa, ale skutečnost je jiná.
Renault v lednu 1984 oficiálně zveřejní zprávu, podle níž nehodlá učinit žádné další faktické ani právní kroky zpochybňující titul Brabhamu a Nelsona Piqueta sr. Většina zainteresovaných lidí i fanoušků F1 tento ústup nechápe, ale podle hluboké analýzy je velmi pravděpodobné, že tehdejší generální ředitel Renault Equpie pan Bernard Hanon neměl zájem, aby se automobilka stala součástí motoristického sportovního skandálu, dokonce odmítal, aby "Régie" vyhrál mistrovský titul u zeleného stolu.
Conclusion
Brabham už nikdy další mistrovský titul nezískal a v roce 1991 se s F1 definitivně rozloučil - a to navzdory občasným zvěstem o návratu této legendární značky. Renault stáhl plachty v F1 na konci roku 1985, aby poté absolvoval druhé, nejúspěšnější období v letech 2002 - 2011, kdy díky Fernandu Alonsovi dobyl dva mistrovské tituly. Poslední účast ohraničená roky 2016 - 2020 byla z celkové účasti Renaultu v F1 nejslabší.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.