Poslední klání určující postavení na startu Grand Prix arabském emirátu Abú Zabí skončilo úspěšně pro tým Mercedes. Jaké hodnocení se dozvíme od jednotlivých aktérů?
Lewis Hamilton, 1. místoJe to pro mě citově celkem vypjatá kvalifikace, protože je poslední s tímto autem. Zřejmě jsem se s ním sžil nejvíce, co pamatuji. Bylo to jako na horské dráze, plné emocí. Když vyrazíte a sami na sebe zatlačíte, není lepší pocit. Nikdy netvrdím, že existuje něco jako dokonalé kolo, ale mé první kolo nebylo nikterak skvělé. Do toho posledního jsem najel klidně a přidával jsem na agresivitě.
Valtteri Bottas, 2. místoSkvělý výsledek týmu - je impozantní, že i když jsme v Brazílii získali Pohár konstruktérů, tým pracuje i nadále na vysoké úrovni, všichni jsou rádi, že mohou být u toho a motivace vůbec neklesá. Doufal jsem, že bych dnes mohl zajet pole-position, ale Lewis předvedl další výjimečnou kvalifikaci, já v Q3 prostě nestačil. Věděl jsem, že po prvních pokusech existuje prostor ke zlepšení, ale nepovedlo se mi zajet komplexní výkon, jen jsem posbíral pár desetin.
Jsem však šťastný, že jsem předvedl kvalitní kvalifikaci a dokázali jsme vybojovat pro tým první řadu. Naše tempo vypadá dobře, ale odstup od Ferrari a Red Bullu je extrémně těsný, takže musíme počkat do zítřka a uvidíme, co nás v závodě bude čekat. Vždy jsou příležitosti se dostat do čela, takže si budu hlídat svou šanci a doufám, že vyhraji.
Toto Wolff, šéf týmuTento víkend je pro nás zvláštní výzvou: nejsou důležité body, neexistuje negativní tlak, všechno bude jen o radosti ze závodění. Takže fakt, že máme v první řadě Lewise a Valtteriho pro nás představuje dobrou sobotu. Oba piloti na konci Q3 zajeli skvělá kola a díky nim máme mezi sebou a Ferrari klid. Navíc je pozitivní, že budeme startovat na ultraměkké směsi.
Vím, že základem bude dobrý start, silné první kolo - i pak to ale bude hodně náročné na životnost pneumatik. Daří se nám držet pozitivní energii v týmu a chceme tuto fantastickou sezónu zakončit dalším vynikajícím výsledkem. Navíc je to šťastný den pro George Russella - skvělého George, jemuž blahopřejeme k titulu šampiona F2.
FERRARISebastian Vettel, 3. místoMyslím, že jsme dnes zvolili dobrý směr, v němž jsme se zaměřili na strategii ohledně pneumatik a byli jsme tento trend schopni sledovat. Včera jsme zkoušeli všechno možné, ale hyperměkké pneumatiky nevydržely dlouho, takže jsme dnes dospěli k názoru, že to není směs, na níž bychom chtěli startovat. V Q2 jsem věděl, že jsem schopen zajet dobré kolo, protože jsem chtěl startovat na ultraměkké směsi, zariskoval jsem a druhý pokus zajel na stejně zbarvených gumách.
Obecně jsem s kvalifikací spokojen. Chtěl jsem sice začít z první řady, ale naši hlavní rivalové asi ušetřili na poslední trénink nějaký výkonnostní polštář pro Q3. Jak jsem řekl klukům v garáži, budeme v závodě bojovat jak to jenom půjde a pak se může stát cokoli. Dnes jsme měli na rovinkách dobrou rychlost, ale myslím, že v posledním sektoru nám chybí trochu přítlaku, takže se ještě podíváme, co s tím půjde udělat. Určitě to bude dlouhý závod.
Kimi Räikkönen, 4. místoByla to solidní kvalifikace a myslím, že vůz byl dnes velmi dobrý, nemám si nač stěžovat. Všechno fungovalo tak, jak má, chyběla jen trocha rychlosti, zejména v posledním sektoru; to je místo, kde jsme nejvíc ztráceli, tak tomu je prozatím po celý víkend. Konkurenci jsme byli hodně blízko na začátku, na konci se pak odstup zvětšil. Pokud jde o zítřek, mohu jen říci, že opět uděláme vše, co je v našich silách.
Začínáme na ultrasoftech, což je varianta, které dosáhly všechny špičkové týmy. Do dnešního dne jsme podobnou variantu nezkusili a pokud jde o závodní tempo, máme pár poznatků z dlouhých jízd v pátek, ale praxe nás poučila, že samotný nedělní závod přináší trochu větší rozdíly.
HAASRomain Grosjean, 7. místoByla to dobrá kvalifikace. Nebojím se říci, že první pokus v Q3 byl jedním z nejlepších v mé kariéře. Projel jsem cílem a věděl jsem, že na trati toho o moc víc nedokážu. Bylo to dobré, byl jsem šťastný. Bylo skvělé být znovu v Q3, zvláště na trati, na níž jsme si nebyli jistí svou konkurenceschopností. Zítra nás čeká dlouhý závod, bude zajímavé sledovat, čeho budeme schopní na hyperměkkých pneumatikách, ale těším se na to.
Kevin Magnussen, 13. místoDnes jsem z nějakého důvodu nebyl rychlý. Pořád jsem zaostával. Vůz očividně seděl Romainovi, takže se zdá, že tenhle víkend bude patřit jemu. Kdo ví, možná bude zítra výhodou, že nebudu startovat z TOP10. Doufám, že to tak bude. Rád bych byl o něco výš, tak kolem jedenáctého místa. Pokud se nemohu dostat na špičku středu pole, na sedmé místo, pak je lepší být někde na jedenácté pozici. Třinácté místo - to není ono, to je jisté. Ale uvidíme, co zítra budeme schopni dokázat.
Günther Steiner, manažer týmuJedno auto v Q3, druhé ne. Doufali jsme, že se tam dostanou obě auta. Byla zjevně rychlá, ale Kevin měl nějaké potíže s vozem. Ztrácel tlak vody a to poznamenalo podvozek. Romain odvedl fantastickou práci, nemyslím, že by ze sebe vyždímal víc. Kvalifikovat se na sedmé místo v posledním závodě roku je dobré pro celý tým. Vůz je rychlý, takže si myslím, že i Kevin může zítra poskočit kupředu. Rádi bychom měli na bodech obě auta.
SAUBERCharles Leclerc, 8. místoJe to skvělé! Překvapilo nás, že bojujeme s těmi nejlepšími po náročném 3. tréninku, kdy jsme se trápili s tím, abychom pneumatiky dostali do provozního rámce. Q2 byla výtečná, zejména v 2. sektoru. V tom třetím jsme ztráceli, ale zvolili jsme dobrý kompromis. Jsem extrémně spokojený se svou sezónou. Když se ohlédneme za posledními 3 závody, tak si myslím, že všichni mohou vidět, jak jsem vyrostl.
Zítra to bude těžké předjet Romaina [Grosjeana], protože je rychlý na rovinkách. Ale dám do toho všechno, vždyť jde o můj poslední závod za tento tým, chci se jim nějako odměnit. Budu tlačit na to, abycho ho předjel a udržel za sebou. Přestup do Ferrari, to je splněný sen.
Marcus Ericsson, 12. místoByla to skvělá poslední kvalifikace roku. Šli jsme do ní po poměrně obtížném začátku víkendu a odvedli jsme dobrou práci jako tým. Nastavení vozu, jak jsme ho zvládli pro kvalifikaci, znamenalo dosažení pokroku a vidím ho pozitivně. Cítil jsem se dobře a po celou dobu jsem se jenom zlepšoval. Udělal jsem několik hodně kvalitních kol, jsem spokojený. Odstartuji ze silné pozice a mám volnost ve volbě pneumatik. Skýtá se nám dobrá šance získat více bodů, očekávám hodně zábavný závod.
FORCE INDIAEsteban Ocon, 9. místoDnes jsem s celkovým výsledkem spokojen. V Q1 jsem zajel skutečně dobré kolo a myslím, že jsme zúročili to nejlepší z tréninku. V závěrečné části jsme sice propásli nějaký čas, ale velké úsilí týmu umožnilo připravit vůz na kvalifikaci a povedlo se mi projít až do Q3. Auta v první desítce začínají na lepších pneumatikách, ale doufám, že budeme moci s ohledem na start s hyperměkkou směsí přizpůsobit strategii. Bude to zábava a doufám, že bude i hodně zajímavá.
Sergio Pérez, 14. místoJsem rozladěný naší rychlostí. Pokud jde o výkon, je to zatím špatný víkend, pořád mě trápí nějaké problémy s autem, které se nám nedaří řešit. To nás limituje v rychlém kole, protože auto jde do skluzu a poměrně hodně ztrácíme. Věřím, že zítra to bude jiný příběh, když můžeme vybírat pneumatiky pro start do závodu. Chci skončit na bodech, ale z mého místa to nebude snadné.
Otmar Szafnauer, vedoucí týmuPro kvalifikaci jsme nebyli v silném postavení a myslím, že se to odrazilo v našem tempu. Esteban měl v Q3 jisté problémy s pohonnou jednotkou a hydraulikou, ale přesto se kvalifikoval na devátou pozici díky několika skvělým kolům, velké úsilí bylo nakonec odměněno. Sergio nebyl spokojen s vyvážením a v Q2 se potýkal s rychlostí, takže sice odstartuje čtrnáctý, ale může si vybrat typ pneumatik. Zítra to nebude ve středu pole snadný závod, jde o vyrovnané soupeře, ale myslím, že slušná porce bodů je na dosah.
RENAULTNico Hülkenberg, 10. místoMám pocit, jako bych z vozu dostal vše a bylo uspokojením dostat se do Q3, ale bohužel ostatní měli v této závěrečné části jednoduše o trochu více rychlosti. V závodě bychom měli být více konkurenceschopní, jelikož máme balík schopný bojovat a tvrdě závodit. Tam venku budou bojovat čtyři auta týmů ze středu pole - myslím, že zítra to bude zajímavé.
Carlos Sainz, 11. místoDnes bylo těžké kvalifikaci dokončit. Střed pole byl opět nesmírně těsný a najít pár desetin bylo skutečnou výzvou. Po solidní první jízdě v Q2 jsem se během druhého výjezdu trápil s přetáčivostí a blokováním zadních kol a těsně přišel o postup do nejlepší desítky. Věřím, že zítra můžeme mířit na body. Start, strategie a zastávky v boxech, to vše bude zásadní, ale jsme na to připraveni.
Alan Permane, sportovní ředitelByli jsme rádi, že se Nico dostal do Q3, ale částečně jsme nebyli spokojeni se způsobem, jak se vůz v poslední části choval, jelikož se nezdálo, že získáváme zlepšení času na kolo, které jsme očekávali. Carlos těsně přišel o první desítku, ale jestliže je všechno špatné pro něco dobrého, má svobodnou volbu pneumatik. Avšak oba vozy máme na dobrých místech a tam, kde potřebujeme být, abychom v zítra v závodě dosáhli našich cílů. K víkendu jako celku přistupujeme s podstoupením co nejnižšího rizika, jelikož čtvrté místo není vůbec jisté. Stejně tak potřebujeme zajistit, abychom byli na tahu v případě, že se během závodu cokoli přihodí. Vypadá to tak, že to bude docela přímočarý závod, nicméně zůstaneme soustředěni až do úplného konce.
McLARENFernando Alonso, 15. místoOhledně našich šancí dostat se do Q2 jsme nebyli vůbec optimisty, jelikož jsme dosud o tomto víkendu nebyli ve všech trénincích příliš konkurenceschopní, takže to bylo hezkým překvapením. V tom kvalifikačním kole jsem na to docela tvrdě tlačil - zdálo se být slušné. Zítra startujeme pět míst za body a snad budeme moci těžit z nějaké akce před námi. Co do čisté rychlosti možná nejsme v nejlepší desítce, ale zítra kdo ví. Mimo vůz se tento víkend děje spousta pěkných věcí - hodně emocí a tu a tam mnoho hezkých kontaktů. Když si zítra nasadím helmu a skončím do auta, budu se chovat jako by byl poslední a budu se snažit si ho užít a odvést ze sebe to nejlepší."
Stoffel Vandoorne, 18. místoDnešek byl o kapku lepší než včerejší den. Byla to má závěrečná kvalifikace roku a vše spočívalo v zábavě a vychutnání si toho tak, jak jsem jen mohl. Vím, že po celou sezónu jsme skutečně nebyli ve formě, takže jsme udělali to nejlepší, co jsme mohli. Zítra se budeme snažit a vytěžit z toho maximum, mít slušný start a dobré úvodní kolo a pak uvidíme, co se stane. Přecházet z třetího volného tréninku do kvalifikace, když je teplota tratě tak odlišná, není nikdy snadné. Myslím, že je vlastně hezký pocit jít touto cestou, jelikož získáváte hodně výkonnosti, ale je to pro všechny stejné. Dnes jsem si tam venku užil spoustu zábavy a zítra si to také užiju tak, jak jen budu moci. Poslední dobou jsme měl pár slušných závodů a doufám, že to bude pokračovat a budu moci dokončit sezónu na vrcholu - to je to, na čem záleží. Tyto vozy se stále hezky řídí, ačkoli někdy, když se podíváte na klasifikaci, není to vždycky to, co chcete vidět. Na druhou stranu se těším, až zítra spatřím šachovnicovou vlajku a započnu novou kapitolu. Ze zítřka mám smíšené emoce. Je smutné opustit tolik lidí, se kterými jsem velmi úzce pracoval, ale zároveň jsem docela nadšen z budoucnosti.
Gil de Ferran, sportovní ředitelKdyž vezmeme do úvahy naši letošní kvalifikační rychlost, zde v Abú Zabí ve spojení s neustále se měnícími se podmínkami na trati trénink od tréninku, bylo to vždy částečně obtížné předvídat, kde bychom dnes skončili. Stoffel měl v Q1 čistou jízdu a ačkoli v každém ze svých tří ostrých kol udělal pokrok, nebylo to dost na postup do Q2. Díky troše Fernandových kouzel, jenž byl schopen dát ve své závěrečné jízdě dohromady plynulé kolo, jsme postoupili do druhé části kvalifikace. Nesporně, ať se zítra stane cokoli, bude to pro všechny z nás emocionální den, jelikož pro tým vyznačuje konec náročného roku. Loučíme se a děkujeme Fernandovi a Stoffelovi, stejně jako si připomínáme konec kapitoly legendární kariéry našeho dvojnásobného mistra světa. Naposled společně zabojujeme a uvidíme, co na tomto úžasném místě zítřek přinese.
TORO ROSSOBrendon Hartley, 16. místoŠestnácté místo, těsně jsem přišel o postup do Q2. S vyvážením jsem byl spokojený, ale mé pneumatiky byly při výjezdu do posledního kola příliš horké. Jsme trochu zklamáni, ale naše závodní tempo je lepší, takže doufáme v lepší víkend. Soustředím se na co nejlepší víkend. Oba Saubery jsou před námi, dáme do toho vše.
Pierre Gasly, 17. místoJsem fakt zklamaný, 200 metrů před koncem kola jsem přišel o výkon. Jsem zklamaný, ale doufám, že víkend dopadne lépe. Nevím přesně, co se přihodilo, viděl jsem tam nějaký kouř z výfuku.
WILLIAMSSergej Sirotkin, 19. místoBylo to velmi obtížné. Kolo mi dalo zabrat mnohem více, než to možná vypadalo zvenčí. Dosavadní víkend tím, jak se odvíjel a s těmi potížemi, které jsem měl a množstvím práce, kterou jsme do něj museli vložit, byl pro mě tím nejhorším v letošním roce. Do kvalifikace jsem mířil bez jakékoli sebedůvěry, ale byl jsem sám na sebe opravdu tvrdý a skutečně motivován, protože jsem chtěl skončit na vrcholu. Stálo mě to hodně fyzických i duševních sil, abych se vrátil zpět a předvedl se na nejvyšší úrovni. Nebyl to ideální víkend, nicméně jsem spokojen a takto se vzchopit je malým vítězstvím. Díky patří klukům, kteří mě po celou sezónu podporovali a zejména těm, kteří se dnes snažili porozumět tomu, co se děje a připravit pro kvalifikaci to nejlepší možné auto.
Lance Stroll, 20. místoTo nebylo moc dobré. Abych pravdu řekl, jsem tím docela frustrován. Myslel jsem, že tam toho bude mnohem více, ale byli jsme jednoduše docela pomalí a auto bylo hodně odlišné od toho, jaké bylo po celý víkend, takže jsem tím byl trochu vyveden z míry. Myslím, že jsme měli po celý víkend solidní vyvážení a teď se to změnilo. Nevím, co se stalo, ale měl jsem pocit, že je vůz velmi nedotáčivý. Celý víkend šlo spíše o určitou přetáčivost a nyní je posun vyvážení obrovský a cítím se trochu frustrován, takže to je příběh kvalifikace.
Paddy Lowe, technický ředitelSergej měl docela obtížný trénink a ve voze se necítil pohodlně, ale jakmile přišla kvalifikace, vytěžil z toho všechno, co byl schopen vůz poskytnout. Lance dotáhl do konce z pohledu kvalifikace obtížnou sezónu. Avšak tím, že máme dva vozy na konci roštu nám nabízí hromadu motivace pro nesmírně tvrdou práci během zimy, abychom se posunuli vpřed pro sezónu 2019.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.