Ani třetí trénink na britskou Grand Prix neproběhl hladce, tentokrát se o vzrušení postaral letošní smolař Brendon Hartley, jehož havárie na desítku minut zastavila provoz na trati a přinutila týmy upravit svůj program.
Nad bývalým vojenským letištěm v Silverstone panovalo krásné počasí, teplota vzduchu sice byla oproti našim zemím poněkud nižší - 22 °C, ale obloha byla stejně vymetená. Trať sálala 39 °C, vlhkost vzduchu se ustálila na 55 % a vanul mírný větřík o síle 2,5 km/h. Pořadatelé připravili pilotům malé překvapení v podobě nově instalovaného obrubníku v poslední zatáčce, protože právě tady se nejčastěji vyjíždělo za ohraničený okraj dráhy. Ale už to zdaleka tolik nevadilo za zatáčkou 7, kde se pravidelně dělo totéž - ovšem bez nápravy.
První na trať vyjeli Vandoorne a Leclerc, ale úvodní čas zaznamenal až po deseti minutách Max Verstappen - 1:29,238. Vzápětí se před něj prohnal Räikkönen a nadlouho zůstal nepřekonán výkonem 1:27,913. Vettel byl pomalejší (1:28,190), čas stihl ještě Leclerc (1:28,762) a Grosjean (1:29,675), když se rozevlály po celém okruhu červené vlajky.
Brendon Hartley na konci rovinky před zatáčkou 6 byl bez jakéhokoli varování stižen velmi nepříjemným defektem. Prakticky u samého kola se mu zhroutil levý přední závěs a Novozélanďan jenom mohl odříkávat modlitby všem andělům strážným, aby z nehody vyvázl co nejlépe. Jeho Toro Rosso udělalo hodiny a v únikové zóně vyletělo kousek nad povrch trati, aby se zapasovalo do ochranné bariéry. Hartley ale vzápětí vylezl z vozu a odešel do medical caru po svých, zdravě aplaudující tribuny. Zatímco směřoval na povinnou prohlídku, pořadatelé čistili trať a piloti museli nečinně vyčkávat. Pauza trvala 12 minut.
Bylo jasné, že na velké zkoušení nebude čas, proto se hned po restartu vrhli do akce Mercedes boys. Protože Räikkönen stihl zajet čas 1:27,607, Hamilton se prozatím musel spokojit s druhým nejlepším časem (1:27,701). Bottas byl výrazně pomalejší (1:28,281, 1:28,157) a přes veškerou snahu zaostávaly i oba Red Bully. Těm dokonce dýchali na záda velmi intenzivně oba Saubery. Naproti tomu bylo zřejmé, že u Toro Rosso prověřují příčinu nehody, takže druhý pilot stáje Pierre Gasly měl nucenou pauzu.
Když Hamilton vykouzlil čas 1:27,442, Räikkönen vzápětí kontroval a jako první pilot dne stlačil svůj výkon pod hranici 1:27,0. Hamilton ale našel odpověď, nicméně zůstali s Icemanem jediní, kterým se povedlo tuto laťku zdolat. Bottasovi se nadále nedařilo, Vettel se dokonce vůbec nedostal k nějakému smysluplnému času. O to víc překvapili Ericsson a Leclerc, díky nimž Sauber pronikl do TOP 10.
FP3 CLASSIFICATION (60/60 MINS): Hamilton fastest, but Raikkonen is hot on his tail #BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/nzAHmcWMXa
— Formula 1 (@F1) July 7, 2018Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.