Po tréninkové převaze Red Bullu přišla očekávaná podívaná složená ze tří částí - kvalifikace na Grand Prix Kanadu. Všichni čekali, zda Red Bull udrží v šachu Ferrari a Mercedes i nadále nebude stíhat... jeho piloti přeci jenom na stupně vítězů - byť pomyslné - ztráceli
Oproti poslednímu tréninku se povětrnostní podmínky prakticky nezměnily, jen teploty mírně povyskočily a zesílil vítr vanoucí nad montrealskou tratí - vzduch 23 °C, trať 43 °C, vlhkost vzduchu 19 % a vítr 8,8 km/h.
Q1 - 18 minut:První drama připravil divákům Romain Grosjean, jehož motor vydal obrovský závoj kouře ještě v boxové uličce. I když ho mechanici zatlačili do boxů, s jeho pokusy byl předčasný konec.
Things just aren't going @RGrosjean's way so far this season 😖#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/04kj8AR9k4
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018Jeho kolega Magnussen položil základní čas 1:14,543, ale bylo jasné, že špička tento výkon výrazně pozmění. A to dokázal Vettel časem 1:12,110. Vzápětí ho vystřídal Räikkönen (1:12,050), Ferrariho piloti se pak ještě zlepšili (1:11,824 resp. 1:11,725), aby nakonec definitivně zabodoval Vettel - 1:11,710. Hamiltonovi se nedařilo, v druhé šikaně chytil smyk a první pokus musel odpískat. Nedařilo se ani Strollovi, marně se snažil "poskládat" do zatáček, ale neúspěšně. Drama připravil Marcus Ericsson, který za druhou šikanou trefil pravou stranou zeď a jentaktak nesestřelil Verstappena. Mercedesy se nakonec zmátožily a dostaly se pod 1:12,0 (Hamilton 1:11,835, Bottas 1:11,950), dominující Red Bully skončily na 5. a 6. místě.
Do Q2 nepostoupili: Gasly, Stroll, Sirotkin, Ericsson a Grosjean.
BREAKING: ELIMINATED (Q2)11 MAG12 HAR13 LEC14 ALO 📸15 VAN#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/eMxB6qlVfM
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018 Q2 - 15 minutOčekávalo se, že špičkové týmy zkusí alternativní strategii, ale nakonec na ultraměkké směsi vyrazili pouze zástupci Ferrari a Mercedesu. Räikkönen dosáhl v poklidu času 1:11,620, vzápětí ho zdolal Vettel 1:11,524, Bottas byl tentokrát rychlejší než Hamilton (1:11,514 vs. 1:11,740). Red Bully překvapivě nasadily hyperměkké pneu, ale Ricciardo neuspěl - 1:11,835, ovšem Verstappen šel do čela, ovšem s minimálním náskokem na Vettela (1:11,514). V druhé části prostředního klání zkusili nasadit hyperměkkou směs i Mercedesy s Ferrari, ale Vettel byl v rychlém kole na rovince k závěrečné šikaně zablokován hned několika vozy. Nakonec využil situace Ricciardo a rychlým kolem, ovšem na nejměkčích pneu, dosáhl času 1:11,434.
Do Q3 nepostoupili: Magnussen, Leclerc, Alonso, Verstappen, Hartley.
Q3 - 10 minut:Mercedesy se pustily do boje o pole-position, ale Hamilton měl určité problémy ve vracečce a tak ho možná překvapivě zdolal Bottas, na kterého protentokrát nestačil ani Räikkönen Pak zaútočil Vettel a jeho výkon byl historicky nejlepší - minimálně do druhých pokusů (1:10,776). Renaulty zaostávaly o více než vteřinu, když vyjely Red Bully, tak se pouze přiblížily hranici 1:11,0 (Verstappen 1:11,096, Ricciardo 1:11,281).
Incredible work from Sebastian Vettel 👏...and Ferrari's first pole at the #CanadianGP since 2001 😮#F1 pic.twitter.com/AvRf2G380D
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018Do druhých pokusů vyrazil první Räikkönen, ale už ve třetí zatáčce chyboval, vyjel až na trávu a pokus tak vzdal. Hamilton se sice zlepšil o 0,231 vteřiny, ale ani to mu nestačilo na posun vpřed, protože opět v zatáčce 10 probrzdil. Vettel opět předvedl famózní kolo a zlepšil svůj několik minut starý rekord. A když se zlepšily oba Red Bully, přičemž Verstappen překonal Räikkönena a Hamiltona, bylo jasné, že tréninková snaha této stáje nakonec zůstane nenaplněna.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.