Po tréninkové převaze Red Bullu přišla očekávaná podívaná složená ze tří částí - kvalifikace na Grand Prix Kanadu. Všichni čekali, zda Red Bull udrží v šachu Ferrari a Mercedes i nadále nebude stíhat... jeho piloti přeci jenom na stupně vítězů - byť pomyslné - ztráceli
Oproti poslednímu tréninku se povětrnostní podmínky prakticky nezměnily, jen teploty mírně povyskočily a zesílil vítr vanoucí nad montrealskou tratí - vzduch 23 °C, trať 43 °C, vlhkost vzduchu 19 % a vítr 8,8 km/h.
Q1 - 18 minut:První drama připravil divákům Romain Grosjean, jehož motor vydal obrovský závoj kouře ještě v boxové uličce. I když ho mechanici zatlačili do boxů, s jeho pokusy byl předčasný konec.
Things just aren't going @RGrosjean's way so far this season 😖#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/04kj8AR9k4
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018Jeho kolega Magnussen položil základní čas 1:14,543, ale bylo jasné, že špička tento výkon výrazně pozmění. A to dokázal Vettel časem 1:12,110. Vzápětí ho vystřídal Räikkönen (1:12,050), Ferrariho piloti se pak ještě zlepšili (1:11,824 resp. 1:11,725), aby nakonec definitivně zabodoval Vettel - 1:11,710. Hamiltonovi se nedařilo, v druhé šikaně chytil smyk a první pokus musel odpískat. Nedařilo se ani Strollovi, marně se snažil "poskládat" do zatáček, ale neúspěšně. Drama připravil Marcus Ericsson, který za druhou šikanou trefil pravou stranou zeď a jentaktak nesestřelil Verstappena. Mercedesy se nakonec zmátožily a dostaly se pod 1:12,0 (Hamilton 1:11,835, Bottas 1:11,950), dominující Red Bully skončily na 5. a 6. místě.
Do Q2 nepostoupili: Gasly, Stroll, Sirotkin, Ericsson a Grosjean.
BREAKING: ELIMINATED (Q2)11 MAG12 HAR13 LEC14 ALO 📸15 VAN#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/eMxB6qlVfM
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018 Q2 - 15 minutOčekávalo se, že špičkové týmy zkusí alternativní strategii, ale nakonec na ultraměkké směsi vyrazili pouze zástupci Ferrari a Mercedesu. Räikkönen dosáhl v poklidu času 1:11,620, vzápětí ho zdolal Vettel 1:11,524, Bottas byl tentokrát rychlejší než Hamilton (1:11,514 vs. 1:11,740). Red Bully překvapivě nasadily hyperměkké pneu, ale Ricciardo neuspěl - 1:11,835, ovšem Verstappen šel do čela, ovšem s minimálním náskokem na Vettela (1:11,514). V druhé části prostředního klání zkusili nasadit hyperměkkou směs i Mercedesy s Ferrari, ale Vettel byl v rychlém kole na rovince k závěrečné šikaně zablokován hned několika vozy. Nakonec využil situace Ricciardo a rychlým kolem, ovšem na nejměkčích pneu, dosáhl času 1:11,434.
Do Q3 nepostoupili: Magnussen, Leclerc, Alonso, Verstappen, Hartley.
Q3 - 10 minut:Mercedesy se pustily do boje o pole-position, ale Hamilton měl určité problémy ve vracečce a tak ho možná překvapivě zdolal Bottas, na kterého protentokrát nestačil ani Räikkönen Pak zaútočil Vettel a jeho výkon byl historicky nejlepší - minimálně do druhých pokusů (1:10,776). Renaulty zaostávaly o více než vteřinu, když vyjely Red Bully, tak se pouze přiblížily hranici 1:11,0 (Verstappen 1:11,096, Ricciardo 1:11,281).
Incredible work from Sebastian Vettel 👏...and Ferrari's first pole at the #CanadianGP since 2001 😮#F1 pic.twitter.com/AvRf2G380D
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018Do druhých pokusů vyrazil první Räikkönen, ale už ve třetí zatáčce chyboval, vyjel až na trávu a pokus tak vzdal. Hamilton se sice zlepšil o 0,231 vteřiny, ale ani to mu nestačilo na posun vpřed, protože opět v zatáčce 10 probrzdil. Vettel opět předvedl famózní kolo a zlepšil svůj několik minut starý rekord. A když se zlepšily oba Red Bully, přičemž Verstappen překonal Räikkönena a Hamiltona, bylo jasné, že tréninková snaha této stáje nakonec zůstane nenaplněna.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.