Po tréninkové převaze Red Bullu přišla očekávaná podívaná složená ze tří částí - kvalifikace na Grand Prix Kanadu. Všichni čekali, zda Red Bull udrží v šachu Ferrari a Mercedes i nadále nebude stíhat... jeho piloti přeci jenom na stupně vítězů - byť pomyslné - ztráceli
Oproti poslednímu tréninku se povětrnostní podmínky prakticky nezměnily, jen teploty mírně povyskočily a zesílil vítr vanoucí nad montrealskou tratí - vzduch 23 °C, trať 43 °C, vlhkost vzduchu 19 % a vítr 8,8 km/h.
Q1 - 18 minut:První drama připravil divákům Romain Grosjean, jehož motor vydal obrovský závoj kouře ještě v boxové uličce. I když ho mechanici zatlačili do boxů, s jeho pokusy byl předčasný konec.
Things just aren't going @RGrosjean's way so far this season 😖#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/04kj8AR9k4
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018Jeho kolega Magnussen položil základní čas 1:14,543, ale bylo jasné, že špička tento výkon výrazně pozmění. A to dokázal Vettel časem 1:12,110. Vzápětí ho vystřídal Räikkönen (1:12,050), Ferrariho piloti se pak ještě zlepšili (1:11,824 resp. 1:11,725), aby nakonec definitivně zabodoval Vettel - 1:11,710. Hamiltonovi se nedařilo, v druhé šikaně chytil smyk a první pokus musel odpískat. Nedařilo se ani Strollovi, marně se snažil "poskládat" do zatáček, ale neúspěšně. Drama připravil Marcus Ericsson, který za druhou šikanou trefil pravou stranou zeď a jentaktak nesestřelil Verstappena. Mercedesy se nakonec zmátožily a dostaly se pod 1:12,0 (Hamilton 1:11,835, Bottas 1:11,950), dominující Red Bully skončily na 5. a 6. místě.
Do Q2 nepostoupili: Gasly, Stroll, Sirotkin, Ericsson a Grosjean.
BREAKING: ELIMINATED (Q2)11 MAG12 HAR13 LEC14 ALO 📸15 VAN#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/eMxB6qlVfM
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018 Q2 - 15 minutOčekávalo se, že špičkové týmy zkusí alternativní strategii, ale nakonec na ultraměkké směsi vyrazili pouze zástupci Ferrari a Mercedesu. Räikkönen dosáhl v poklidu času 1:11,620, vzápětí ho zdolal Vettel 1:11,524, Bottas byl tentokrát rychlejší než Hamilton (1:11,514 vs. 1:11,740). Red Bully překvapivě nasadily hyperměkké pneu, ale Ricciardo neuspěl - 1:11,835, ovšem Verstappen šel do čela, ovšem s minimálním náskokem na Vettela (1:11,514). V druhé části prostředního klání zkusili nasadit hyperměkkou směs i Mercedesy s Ferrari, ale Vettel byl v rychlém kole na rovince k závěrečné šikaně zablokován hned několika vozy. Nakonec využil situace Ricciardo a rychlým kolem, ovšem na nejměkčích pneu, dosáhl času 1:11,434.
Do Q3 nepostoupili: Magnussen, Leclerc, Alonso, Verstappen, Hartley.
Q3 - 10 minut:Mercedesy se pustily do boje o pole-position, ale Hamilton měl určité problémy ve vracečce a tak ho možná překvapivě zdolal Bottas, na kterého protentokrát nestačil ani Räikkönen Pak zaútočil Vettel a jeho výkon byl historicky nejlepší - minimálně do druhých pokusů (1:10,776). Renaulty zaostávaly o více než vteřinu, když vyjely Red Bully, tak se pouze přiblížily hranici 1:11,0 (Verstappen 1:11,096, Ricciardo 1:11,281).
Incredible work from Sebastian Vettel 👏...and Ferrari's first pole at the #CanadianGP since 2001 😮#F1 pic.twitter.com/AvRf2G380D
— Formula 1 (@F1) June 9, 2018Do druhých pokusů vyrazil první Räikkönen, ale už ve třetí zatáčce chyboval, vyjel až na trávu a pokus tak vzdal. Hamilton se sice zlepšil o 0,231 vteřiny, ale ani to mu nestačilo na posun vpřed, protože opět v zatáčce 10 probrzdil. Vettel opět předvedl famózní kolo a zlepšil svůj několik minut starý rekord. A když se zlepšily oba Red Bully, přičemž Verstappen překonal Räikkönena a Hamiltona, bylo jasné, že tréninková snaha této stáje nakonec zůstane nenaplněna.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.