Opravdu to není překlep. Piloti ještě možná polykají poslední doušky krátkého odpočinku před nedočkavě očekávanou sezónou 2017 doprovázenou mnohokrát zmíněnými změnami, ale u Ferrari se zaměřují na delší budoucnost.
Pro mnohé může být rok 2018 ještě daleko, zvláště když se nelze odrazit od jasných výsledků, které by napomohly k rozhodování, ale prezident Ferrari Sergio Marchionne zopakoval, že projednání nové smlouvy se Sebastianem Vettelem nebude probíhat uspěchaně - je třeba se řádně poučit z chyb, které tým v roce 2016 vyprodukoval. Marchionne rovněž prohlásil, že se tým začal "rozhlížet" po trhu pilotů a doufá, že čtyřnásobný šampion předvede v příští sezóně klidnější závodní projev a představí se ve svém posledním roce současné smlouvy v nejlepší formě.
První rok u Ferrari může Vettel považovat za úspěšný - podařilo se mu vyhrát tři závody a naladil tak optimisticky tým i fanoušky v domění, že je schopen dostihnout do té doby dominantní Mercedes. Jenže letošní sezóna byla z tohoto pohledu neúspěšná, Ferrari nedokázalo vyhrát ani jeden závod a ihned se začaly objevovat zprávy o napětí mezi týmem a někdejším šampionem.
"Sebastian byl včera na simulátoru a opravdu tvrdě pracuje. Musíme mu dát vítězný vůz a poskytnout mu větší komfort při jeho řízení, to víme dobře. Nemůže být tak nervózní jako v Mexiku, třebaže se poté omluvil za své výroky do radiokomunikace. Musí se soustředit na co nejlepší výkon a jezdit co nejlépe. Nespěcháme na obnovení smlouvy, nejdřív musíme začít opět vítězit," uvedl Marchionne při tradičním vánočním obědu italským médiím.
Mládí vpřed, zatím výhledověSituace u Ferrari je zřejmá - jak Vettel tak Räikkönen mají smlouvy do konce roku 2017. Mnoho odborníků vidí první náznak zamyšlení nad situací v angažmá Antonia Giovinazziho. Tím spíše, že co se týče Icemanových plánů panuje určitá nejistota.
"Nevím, co hodlá Kimi dělat po sezóně 2017. My se samozřejmě rozhlížíme kolem a máme v hledáčku několik zajímavých mladíků, jako třeba Antonio Fuocco, který odvádí na simulátoru dobrou práci, Charlese Leclerca, který triumfoval v GP3 nebo už zmíněného Giovinazziho, který pro nás bude pracovat hlavně na simulátoru a doufáme, že dostane nějakou příležitost v pátečních trénincích u Sauberu," pokračuje Marchionne.
Mohl by Vettel odejít?Zmíněného oběda v Maranellu se účastnil i známý komentátor stanice Sky pro Itálii Carlo Vanzini. Podle jeho názoru je pravděpodobné, že spojení Ferrari - Vettel bude pokračovat i po roce 2017, ale v současné době má v otázce vyjednávání navrch tým.
"Ferrari ohledně nové smlouvy opravdu nespěchá a Marchionne nepůsobí, že by měl ze ztráty Vettela obavy. Může to být díky přesvědčení, že pilot dostane pro rok 2017 opravdu dobrý vůz. Pak tu panuje domněnka, že jednoho dne zamíří k Ferrari, ale tady hodně záleží na očekávané dohodě mezi Mercedesem a Bottasem a jak dlouhý tento kontrakt bude. Ferrari má silnou pozici. Naposledy nastala situace, kdy oběma pilotům končila smlouva ve stejný rok, v roce 1995 v případě Gerharda Bergera a Jeana Alesino. Ty pak nahradili Michael Schumacher a Eddie Irvine. Ale hlavní představa je pokračovat se Sebastianem a s ním dosáhnout slavného vítězství," komentuje situaci Vanzini.
Špičky prokázují jednotuOd léta se u Ferrari neustále přetřásá otázka restrukturalizace technického oddělení po odchodu inženýra Jamese Allisona. Tým opustil v červenci a na jeho post technického ředitele byl povýšen Mattia Binotto. Vanzini bere "přítomnost italštiny" v depu jako snahu ze strany vedení týmu prokázat, že tým je pro sezónu 2017 "kompaktní a jednotný". Marchionne se rovněž vrátil opakovaně k možnému angažmá Paddyho Lowea odcházejícícho od Mercedesu a podotkl, že o jeho služby tým nikdy zájem neprojevil.
"Jsem si jist, že nynější stav je v pořádku. Nemyslím si, že by jeden člověk dokázal změnit situaci, musíme se zaměřit na tým. Jsem Ital a jsem si jist, že Italové jsou nejlepší, na rozdíl od některých lidí, kteří tvrdí, že se v tomto prostředí neobejdete bez Britů. Mattia odvádí skvělou práci, zejména pokud jde o tmelení týmu v různých oblastech," říká k tomu Marchonne.
"Loni jsem udělal velkou chybu, když jsem pronášel silné výroky, že si můžeme být jistí vítězstvím. Teď už vím mnohem víc než před rokem. Naučil jsem se pro jistotu nemluvit tolik před sezónou, ale je samozřejmé, že cílem Ferrari je opět vyhrávat," dodává Marchionne.
Může to znít jako poslední zvonění, ale je třeba si uvědomit, že současné období ještě není zdaleka to nejhorší, jaké tým prožíval. Stačí vzpomenout na sezónu 1973, slabší období v letech 1980 a 1981 (kdy ovšem Ferrari přecházelo na přeplňované motory) nebo roky 1991 - 1995, kdy rudé oře z Maranella vyhrály pouhé dva závody a uprostřed této neslavné doby získali Berger a Alesi pouhých pět umístění na stupních vítězů (1992-1993). Z tohoto hlediska si ještě tým pod vládou Marchionneho ještě nevede tak špatně. Ale co naplat, Italové vždy chtěli a chtějí vítězit.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.