Opravdu to není překlep. Piloti ještě možná polykají poslední doušky krátkého odpočinku před nedočkavě očekávanou sezónou 2017 doprovázenou mnohokrát zmíněnými změnami, ale u Ferrari se zaměřují na delší budoucnost.
Pro mnohé může být rok 2018 ještě daleko, zvláště když se nelze odrazit od jasných výsledků, které by napomohly k rozhodování, ale prezident Ferrari Sergio Marchionne zopakoval, že projednání nové smlouvy se Sebastianem Vettelem nebude probíhat uspěchaně - je třeba se řádně poučit z chyb, které tým v roce 2016 vyprodukoval. Marchionne rovněž prohlásil, že se tým začal "rozhlížet" po trhu pilotů a doufá, že čtyřnásobný šampion předvede v příští sezóně klidnější závodní projev a představí se ve svém posledním roce současné smlouvy v nejlepší formě.
První rok u Ferrari může Vettel považovat za úspěšný - podařilo se mu vyhrát tři závody a naladil tak optimisticky tým i fanoušky v domění, že je schopen dostihnout do té doby dominantní Mercedes. Jenže letošní sezóna byla z tohoto pohledu neúspěšná, Ferrari nedokázalo vyhrát ani jeden závod a ihned se začaly objevovat zprávy o napětí mezi týmem a někdejším šampionem.
"Sebastian byl včera na simulátoru a opravdu tvrdě pracuje. Musíme mu dát vítězný vůz a poskytnout mu větší komfort při jeho řízení, to víme dobře. Nemůže být tak nervózní jako v Mexiku, třebaže se poté omluvil za své výroky do radiokomunikace. Musí se soustředit na co nejlepší výkon a jezdit co nejlépe. Nespěcháme na obnovení smlouvy, nejdřív musíme začít opět vítězit," uvedl Marchionne při tradičním vánočním obědu italským médiím.
Mládí vpřed, zatím výhledověSituace u Ferrari je zřejmá - jak Vettel tak Räikkönen mají smlouvy do konce roku 2017. Mnoho odborníků vidí první náznak zamyšlení nad situací v angažmá Antonia Giovinazziho. Tím spíše, že co se týče Icemanových plánů panuje určitá nejistota.
"Nevím, co hodlá Kimi dělat po sezóně 2017. My se samozřejmě rozhlížíme kolem a máme v hledáčku několik zajímavých mladíků, jako třeba Antonio Fuocco, který odvádí na simulátoru dobrou práci, Charlese Leclerca, který triumfoval v GP3 nebo už zmíněného Giovinazziho, který pro nás bude pracovat hlavně na simulátoru a doufáme, že dostane nějakou příležitost v pátečních trénincích u Sauberu," pokračuje Marchionne.
Mohl by Vettel odejít?Zmíněného oběda v Maranellu se účastnil i známý komentátor stanice Sky pro Itálii Carlo Vanzini. Podle jeho názoru je pravděpodobné, že spojení Ferrari - Vettel bude pokračovat i po roce 2017, ale v současné době má v otázce vyjednávání navrch tým.
"Ferrari ohledně nové smlouvy opravdu nespěchá a Marchionne nepůsobí, že by měl ze ztráty Vettela obavy. Může to být díky přesvědčení, že pilot dostane pro rok 2017 opravdu dobrý vůz. Pak tu panuje domněnka, že jednoho dne zamíří k Ferrari, ale tady hodně záleží na očekávané dohodě mezi Mercedesem a Bottasem a jak dlouhý tento kontrakt bude. Ferrari má silnou pozici. Naposledy nastala situace, kdy oběma pilotům končila smlouva ve stejný rok, v roce 1995 v případě Gerharda Bergera a Jeana Alesino. Ty pak nahradili Michael Schumacher a Eddie Irvine. Ale hlavní představa je pokračovat se Sebastianem a s ním dosáhnout slavného vítězství," komentuje situaci Vanzini.
Špičky prokázují jednotuOd léta se u Ferrari neustále přetřásá otázka restrukturalizace technického oddělení po odchodu inženýra Jamese Allisona. Tým opustil v červenci a na jeho post technického ředitele byl povýšen Mattia Binotto. Vanzini bere "přítomnost italštiny" v depu jako snahu ze strany vedení týmu prokázat, že tým je pro sezónu 2017 "kompaktní a jednotný". Marchionne se rovněž vrátil opakovaně k možnému angažmá Paddyho Lowea odcházejícícho od Mercedesu a podotkl, že o jeho služby tým nikdy zájem neprojevil.
"Jsem si jist, že nynější stav je v pořádku. Nemyslím si, že by jeden člověk dokázal změnit situaci, musíme se zaměřit na tým. Jsem Ital a jsem si jist, že Italové jsou nejlepší, na rozdíl od některých lidí, kteří tvrdí, že se v tomto prostředí neobejdete bez Britů. Mattia odvádí skvělou práci, zejména pokud jde o tmelení týmu v různých oblastech," říká k tomu Marchonne.
"Loni jsem udělal velkou chybu, když jsem pronášel silné výroky, že si můžeme být jistí vítězstvím. Teď už vím mnohem víc než před rokem. Naučil jsem se pro jistotu nemluvit tolik před sezónou, ale je samozřejmé, že cílem Ferrari je opět vyhrávat," dodává Marchionne.
Může to znít jako poslední zvonění, ale je třeba si uvědomit, že současné období ještě není zdaleka to nejhorší, jaké tým prožíval. Stačí vzpomenout na sezónu 1973, slabší období v letech 1980 a 1981 (kdy ovšem Ferrari přecházelo na přeplňované motory) nebo roky 1991 - 1995, kdy rudé oře z Maranella vyhrály pouhé dva závody a uprostřed této neslavné doby získali Berger a Alesi pouhých pět umístění na stupních vítězů (1992-1993). Z tohoto hlediska si ještě tým pod vládou Marchionneho ještě nevede tak špatně. Ale co naplat, Italové vždy chtěli a chtějí vítězit.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.