Avizované právní kroky proti FIA vyvolaly značné dohady týkající se smysluplnosti týkající se tohoto kroku. Názory byly rozličné, Bianchiho rodina se však dočkala podpory ze strany bývalého šéflékaře FIA Gary Hartsteina. Jeho otevřený dopis uvádíme v plném znění.
Vážený pane a paní Bianchi.
Omluvte mě, že (opět) vstupuji do vašeho života.
Dovolte mi připomenout, že jste příkladem důstojnosti a humanity tváří v tvář nemyslitelné tragédie. Osobně nemohu dostatečně pochopit její hloubku, ale jako otec jsem s to porozumět její nezměrnosti. Přes všechnu bolest zůstáváte otevření a plni lásky a respektu. Jste úžasní lidé a navždy zůstanete v myslích a srdcích tisíců fanoušků vašeho Julese.
Ačkoliv nejsem oprávněn soudit „korektnost“ či vhodnost, věřím, že vaše jednání je motivováno správnou věcí a snahou o právní zadostiučinění za tragédii, která vás postihla. Je pochopitelné, že nemohou vzkřísit vašeho milovaného Julese, ale věřím, že jejich důvod spočívá v důležitých krocích.
Nejpodstatnější je větší kontrola a případné reformy bezpečnostních struktur současných závodů. Doufám, že váš postup je bezpochyby urychlí a spustí dlouho očekávaný proces.
Problém nejbližší mé profesi se týká zdravotních a záchranných služeb, lékařských nařízení a úrovně odborných znalostí a zkušeností zdravotních delegátů. Prosím, nechápejte mě špatně. Strávil jsem v této oblasti určitý čas. Snažil jsem se zlepšit podmínky, aby o naše chlapce a dívky bylo postaráno, když se dostanou do potíží. S ohledem na fakt, že už necestuji po světě a nevykonávám tuto profesi už nejsem tak zasvěcený. Ale cítím hořkost při nedostatcích bijících do očí, s ohledem na kvalitu, zkušenosti a schopnosti osoby, která má konečnou odpovědnost za lékařská a záchranná opatření ve FIA.
Není to „nedůležtitá“ pozice. A i když se využívání lékařské a záchranné služby díky lepším bezpečnostním opatřením stává stále vzácnějším, odpovědnost zůstává obrovská. Rozhodování zdravotního delegáta má často dramatické důsledky… jak jste sami mohli bolestivě pocítit.
Jak jsem zmínil dříve (s přihlédnutím k omezenému přísunu důvěrných informací), byly rozhodujícím prvkem, pokud se týče tragédie v Suzuce, meteorologické podmínky, které znemožnily nasazení záchranného vrtulníku. Jak potvrzují četné záznamy ze zasedání FIA, předpisy pro jeho použití jsou konstantním předmětem častých debat.
Podle platných předpisů (na kterých jsem se sám podílel) za podmínek, které v Suzuce panovaly, musel záchranný vrtulník zůstat na zemi. Závod mohl pokračovat pouze za předpokladu, pokud by bylo prokázáno, že by převoz případného pacienta do nemocnice trval kratší dobu než 20 minut. Nemusím připomínat, že ve skutečnosti tato akce trvala 45 minut, tedy více než dvojnásobek přípustného času.
Nejsem právník, ale domnívám se, že váš právní tým, pokud chce najít příčiny tragédie, která vám vzala milovaného syna, by se měl zaměřit na následující otázky:
- Proběhla simulace přepravy z okruhu do nemocnice, a pokud ano, jaký byl její čas?
- Pokud tato simulace byla provedena, stalo se tak na základě „reálných podmínek“ odpovídajících závodnímu provozu s určitou rezervou, pokud by nastaly natolik brutální meteorologické podmínky jako v neděli?
- Pokud k žádné simulaci nedošlo, na základě čeho byl stanoven čas určený pro transport? Všichni zkušení zdravotníci vědí, že průměrná rychlost sanitního vozu s ohledem na dopravu činí kolem 30 km/h – v nejlepším případě. I toto považuji za velice optimistický odhad, zvláště s ohledem na okolnosti, které tehdy panovaly.
Je asi běžné si položit otázku, zda by tyto okolnosti změnily něco v případu Julese. I když samozřejmě nemůžeme nic takového s jistotou tvrdit, rád bych položil prostřednictvím vašich právníků otázku odborníkům v oblasti akutní péče o pacienty s poraněním hlavy následující otázku:
Mohl by časový rozdíl mezi stanovenými 20 minutami a skutečnými 45 minutami významně přispět k ovlivnění hlubokého kómatu oběti?
Ostatní fakta, která nejsou s tímto případem relevantní, mohou narůstat v kontextu nezkušenosti s využitím moderní zdravotnické péče. Jedním z nejdůležitějších bodů strategie FIA je samotný akt vyproštění. Ten provádí v souladu se současnou praxí několik špičkových zdravotníků na všech okruzích F1 a postupují v návaznosti na vlastní předpisy FIA. Mohou se vydávat nebezpečí zanedbání povinné péče s ohledem na odchylky v jejích standardech. Je to záležitost natolik kritická, že se někteří rozhodli vystoupit se svými obavami na veřejnosti.
Očekávám od některých elementů FIA značně jízlivé odezvy. Po pokusech ukončit mé působení v předchozí nemocniční službě a poté, co mi bylo vyhrožováno žalobami (komické na tom je, že vůbec nebyly „opodstatněné“) teď očekávám ještě horší jednání. Ale bez ohledu na tato fakta – velkou část své lékařské kariéry jsem věnoval péči o piloty a nadále učiním vše, aby památka mého mentora profesora Sida Watkinse nebyla poskvrněna.
Jsem vám k dispozici pro jakoukoli pomoc nebo poskytnutí znalecké výpovědi. V čemkoli, co by vám pomohlo ve vašem odvážném a bolestivém pátrání po zodpovězení otázek, a co je nejdůležitější, co by přineslo změny, aby nikdo nemusel trpět jako vy.
S úctou, respektem a sympatiemi
Gary Hartstein
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.