Rok 2017 by měl být dobou velkých změn a nového přístupu k F1. Dá se proto předpokládat, že nastane nemalý boj o pozice, zvláště také proto, že některým špičkovým pilotům doběhnou v letošním roce kontrakty.
Stačí se podívat do týmů Ferrari, McLaren a Mercedes. Zůstává otázkou, jestli se Kimi Räikkönen definitivně nerozloučí s F1, to samé lze za jistých okolností čekat u Jensona Buttona. Rosbergovi letos vyprší smlouva a není zcela jisté, zda se prozatím vedoucí pilot průběžné klasifikace rozhodne u Mercedesu zůstat nebo bude čelit novým okolnostem.
Nejinak je tomu i u Williamsu. Klasická stáj, která se pohybuje v historických tabulkách na třetím místě v počtu vítězství, pole-positions, nejrychlejších kol, bodovém zisku a pódiových umístění (jen v počtu mistrovských titulů je na druhém místě za Ferrari) může na konci roku přijít o oba piloty. Proto se chce její vedení chopit iniciativy a ne jen sedět s rukama založenýma v klíně a čekat, kdo z jezdecké "burzy" vybyde.
Stáj, jejíž kořeny sahají až do roku 1969, se může těšit ze statutu jednoho z konkurenceschopných týmů, který není pod ničím diktátem, proto může být zájem o posty pilotů nebývale velký. Claire Williamsová to tak cítí, jak uvedla pro server motorsport.com: "Chceme se sami rozhodnout pro nějaké piloty a ne čekat na domino efekt způsobený tím, kdo z kterého týmu odejde. To není náš program..."
Zůstane v týmu Massa?U Williamsu mají jisto - zajímaví pro něj budou jen špičkoví pilot, kteří budou zárukou dobrých výsledků, které se od týmu s takovou historií očekávají. "To je cíl, který jsme si pro naši jezdeckou sestavu stanovili, když před několika lety tým prošel restrukturalizací. Museli jsme si být jisti, že piloti v našich vozech odvádějí týmu vše, co je v jejich silách - zkušenosti jsou jedním z takových elemetů. Určité jméno pilota ve vašem voze slouží dobře i ke komerčním účelům. Takové jméno také představuje dlouhodobé úspěchy v F1. V současné době ale existuje mnoho různých prvků a také určitý rozhodovací a poté vyhodnocovací proces. V tomto období se právě nyní nacházíme," pokračuje Williamsová.
Kolem Williamsu se vznášejí spekulace, že by tým měl navázat první kontakty s Jensonem Buttonem, ovšem s nimi vyvstává otázka, zda rozdělit úspěšnou sestavu Massa - Bottas, která nadále pokračuje ve slibných výsledcích. Massa se navíc může opřít o své dlouholeté zkušenosti z F1.
"Je to nejen jeho dlouhodobé působení, ale i způsob, jakým závodí. Vždy jsme říkali, že je nedílnou součástí našeho týmu a s jeho výkony jsme velmi spokojeni. Zrovna tak s těmi, kterých dosáhl v letošním roce, a to samé bychom mohli říci o Valtterim. Felipe je u nás třetí rok a my požadujeme, aby naši piloti nadále šli cestou pokroku a splňovali kritéria, která od nich očekáváme. Je to seznam o více než deseti bodech - dokud ho někdo zvládá, má pochopitelně náš zájem. Massa je velkým talentem a má v F1 zvučné jméno. Ale je nutné vyčkat. Nyní požadujeme, aby se oba piloti plně soustředili na letošní ročník a přivezli maximum bodů z každého závodu. Letos se dá očekávat tuhý boj - a my rozhodně nechceme přepustit svou třetí příčku Red Bullu," hodnotí Brazilcův přístup Williamsová
Bottas coby horké "zboží"Není to nic nelichotivého, jezdecká "burza" prostě funguje a Valtteri Bottas už si svůj kredit v F1 vydobyl. Claire Williamsová samozřejmě cítí, že by se talentovaný Fin mohl ocitnout v hledáčku jiných týmů. "Jsem si jistá, že to tak je. Oba naši piloti jsou předmětem zájmu našich soupeřů."
Zástupkyně zakladatele týmu Franka Williamse ale věří, že pokud bude tým na výši, nemusí ani jeden z dvojice Massa-Bottas řešit případný přestup jinam: "Zájem o Felipeho a Valtteriho jenom svědčí o tom, jaké talenty v týmu máme. Můžeme si je udržet tak dlouho, dokud budeme mít konkurenceschopné auto, pak bude jméno Williams na seznamu míst, o nějž budou i opětovně usilovat."
Jaká je Lynnova pozice?Testpilot Alex Lynn se už předvedl v testovacích jízdách a pochopitelně je jeho jméno spojeno s otázkou, zda by se v případě úspěšné sezóny v GP2 ocitl na seznamu kandidátů pro tým F1, kdyby někdo ze stávající dvojice pilotů hodlal změnit působiště.
"Byl označen jako nováček roku v uplynulé sezóně GP2, myslím, že i několikrát zaváhal, nicméně prokázal, že má talent. V letošním roce zůstává u našeho týmu jako zkušební pilot. Alex musí všechny přesvědčit, že má talent a zaslouží si závodní sedačku ve voze F1 - ale sezóna je teprve na svém počátku, takže počkáme a uvidíme," taktizuje Williamsová.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.