GP Španělska - kvalifikace; jak probíhala příprava na nedělní závod?
Před víkendem se odehrálo několik důležitých věcí, nejzásadnější je výměna Verstappena za Kvjata do Red Bullu. Hamilton, kterého trápily problémy s MGU-H, dostal tento díl ve vylepšené verzi. Mercedes si však není jistý, zdali se problémy nebudou opakovat. Dále do Španělska týmy již tradičně přinesly velké množství nových dílů, které se budou zkoušet v testech po závodě.
1. část kvalifikace
Jako první na trať vyjíždí Pascal Wehrlein, jehož následuje týmový kolega Harjanto. Po nich se na trať chystají i saubery. Po více než 5 minutách je na čele Nasr, ale to je už na trati Hamilton. Ten se dostává do čela s náskokem více než 2,6 sekundy. Nejlepší výsledek ještě více vylepšuje Nico Rosberg s časem o 2 desetiny sekundy lepším.
Force India s velmi vylepšeným vozem se řadí za mercedesy, Pérez a Hülkenberg na 3. a 4. místě. Oba ale rozdělují piloti Renaultu. Na třetí místo jde Sainz, ale vzápětí ho překonává jeho bývalý týmový kolega Verstappen, kterého nedokázal překonat ani Räikkönen. Holanďan ztrácí na špičku půl vteřiny. Domácí miláček Alonso se mezitím řadí na 6. místo. Před něj se ale řadí Vettel na 5. místo a Bottas na 6. místo.
I Ricciardo zajel své rychlé kolo, ale na Verstappena ztratil 2 desetiny, což ho řadí na 4. místo. V posledních dvou minutách jsou na trati všichni piloti od 10. místa níže. Massa sice vyjel z boxů, ale rychlé kolo zajet nestihl, proto vypadává. O postup bojují haasy, Palmer a Button. Buttonovi se to povedlo a vyřadil Palmera.
Z Q1 vypadávají: Palmer, Massa, Ericsson, Nasr, Wehrlein a Harjanto.
2. část kvalifikaceTeplota na Circuit de Catalunya ukazuje 22°C, trať 43°C,vlhkost se zastavila na 50 % a fouká celkem silný vítr. Hamilton vyjíždí mezi prvními, asi 2 minuty po začátku, chvíli po něm vyjíždí i Rosberg. Mercedes se zřejmě domnívá, že trať bude spíše zpomalovat než zrychlovat.
Hamilton jde s prvním pokusem do čela, Rosberg se také řítí do cíle, ale ztrácí přesně 6 desetin sekundy na týmového kolegy. Jako další si rychlé kolo připisuje Nico Hülkenberg a jeho týmový kolega Pérez, oba ztrácí téměř 3 vteřiny. Sainz ztratil na Hamiltona jen 2 vteřiny, a tak jde na 3. místo. Alonso se řadí na 4. místo před force indie. Za něj jde Grosjean.
Ricciardo si také připsal rychlé kolo a řadí se na 3. místo, za ně jde Bottas. Vše ale mění Verstappen, který se posouvá před Ricciarda na 3. místo, na Hamiltona ztrácí sekundu, na týmového kolegu má náskok půl vteřiny. Co ukáže Ferrari? Räikkönen udělal chybu ve 3. zatáčce, a proto zamířil do boxů. Zůstane mu jediný pokus. Vettel jde na 4. místo.
Tři minuty před koncem je poslední pětice: Gutierrez, Hülkenberg, Kvjat, Button, Magnussen a bez času Räikkönen. Ten hned míří na trať. Na Hamiltona ztratil 1,3 desetiny a řadí se mezi Verstappena a Vettela. Button se zachraňuje na 10. místo, ale překonává ho Hülkenberg, před kterým je Alonso. Peréz jde na 7. místo. Grosjean, Magnussen a Gutierrez se nezlepšují z posledních pozic. 13. je Kvjat na Toro Rosso. Alonso je tedy po dlouhé době v TOP10!
Z Q2 vypadávají: Hülkenberg, Button, Kvjat, Grosjean, Magnussen a Guatierrez.
3. část kvalifikace
Na trati jako první znova mercedesy na měkkých pneumatikách. Hamilton udělal chybu - probrzdil do zatáčky číslo 10, ta ho stála průběžné první místo, na které se s náskokem 8 desetin řadí Rosberg. Räikkönen se trošku protrápil v posledním sektoru, konkrétně v zatáčce 12 a ztratil 2 vteřiny na Rosberga. Verstappen si to zamířil rovnou do průběžné první řady, těsně překonal Hamiltona!
Ferrari momentálně čtvrté a páté se ztrátou přes 1,5 sekundy. Ostatní zatím vyčkávají v boxech, takže má čas připsána jen pětice pilotů. Dvě minuty před koncem jsou na trati už všichni. Hamilton získal v prvním sektoru čtvrt sekundy na Rosberga. V druhém sektoru to natáhl na půlvteřinu. Ricciardo šel mezitím na 2. místo.
Hamiton jde na první místo, Rosberg ho stáhl na čtvrt sekundy, ale nepřekonal. Druhá řada patří Red Bullu, Ricciardo nakonec překonal Verstappena o 4 desetiny. Až za nimi je Ferrari v pořadí Räikkönen před Vettelem.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.