GP Španělska - kvalifikace; jak probíhala příprava na nedělní závod?
Před víkendem se odehrálo několik důležitých věcí, nejzásadnější je výměna Verstappena za Kvjata do Red Bullu. Hamilton, kterého trápily problémy s MGU-H, dostal tento díl ve vylepšené verzi. Mercedes si však není jistý, zdali se problémy nebudou opakovat. Dále do Španělska týmy již tradičně přinesly velké množství nových dílů, které se budou zkoušet v testech po závodě.
1. část kvalifikace
Jako první na trať vyjíždí Pascal Wehrlein, jehož následuje týmový kolega Harjanto. Po nich se na trať chystají i saubery. Po více než 5 minutách je na čele Nasr, ale to je už na trati Hamilton. Ten se dostává do čela s náskokem více než 2,6 sekundy. Nejlepší výsledek ještě více vylepšuje Nico Rosberg s časem o 2 desetiny sekundy lepším.
Force India s velmi vylepšeným vozem se řadí za mercedesy, Pérez a Hülkenberg na 3. a 4. místě. Oba ale rozdělují piloti Renaultu. Na třetí místo jde Sainz, ale vzápětí ho překonává jeho bývalý týmový kolega Verstappen, kterého nedokázal překonat ani Räikkönen. Holanďan ztrácí na špičku půl vteřiny. Domácí miláček Alonso se mezitím řadí na 6. místo. Před něj se ale řadí Vettel na 5. místo a Bottas na 6. místo.
I Ricciardo zajel své rychlé kolo, ale na Verstappena ztratil 2 desetiny, což ho řadí na 4. místo. V posledních dvou minutách jsou na trati všichni piloti od 10. místa níže. Massa sice vyjel z boxů, ale rychlé kolo zajet nestihl, proto vypadává. O postup bojují haasy, Palmer a Button. Buttonovi se to povedlo a vyřadil Palmera.
Z Q1 vypadávají: Palmer, Massa, Ericsson, Nasr, Wehrlein a Harjanto.
2. část kvalifikaceTeplota na Circuit de Catalunya ukazuje 22°C, trať 43°C,vlhkost se zastavila na 50 % a fouká celkem silný vítr. Hamilton vyjíždí mezi prvními, asi 2 minuty po začátku, chvíli po něm vyjíždí i Rosberg. Mercedes se zřejmě domnívá, že trať bude spíše zpomalovat než zrychlovat.
Hamilton jde s prvním pokusem do čela, Rosberg se také řítí do cíle, ale ztrácí přesně 6 desetin sekundy na týmového kolegy. Jako další si rychlé kolo připisuje Nico Hülkenberg a jeho týmový kolega Pérez, oba ztrácí téměř 3 vteřiny. Sainz ztratil na Hamiltona jen 2 vteřiny, a tak jde na 3. místo. Alonso se řadí na 4. místo před force indie. Za něj jde Grosjean.
Ricciardo si také připsal rychlé kolo a řadí se na 3. místo, za ně jde Bottas. Vše ale mění Verstappen, který se posouvá před Ricciarda na 3. místo, na Hamiltona ztrácí sekundu, na týmového kolegu má náskok půl vteřiny. Co ukáže Ferrari? Räikkönen udělal chybu ve 3. zatáčce, a proto zamířil do boxů. Zůstane mu jediný pokus. Vettel jde na 4. místo.
Tři minuty před koncem je poslední pětice: Gutierrez, Hülkenberg, Kvjat, Button, Magnussen a bez času Räikkönen. Ten hned míří na trať. Na Hamiltona ztratil 1,3 desetiny a řadí se mezi Verstappena a Vettela. Button se zachraňuje na 10. místo, ale překonává ho Hülkenberg, před kterým je Alonso. Peréz jde na 7. místo. Grosjean, Magnussen a Gutierrez se nezlepšují z posledních pozic. 13. je Kvjat na Toro Rosso. Alonso je tedy po dlouhé době v TOP10!
Z Q2 vypadávají: Hülkenberg, Button, Kvjat, Grosjean, Magnussen a Guatierrez.
3. část kvalifikace
Na trati jako první znova mercedesy na měkkých pneumatikách. Hamilton udělal chybu - probrzdil do zatáčky číslo 10, ta ho stála průběžné první místo, na které se s náskokem 8 desetin řadí Rosberg. Räikkönen se trošku protrápil v posledním sektoru, konkrétně v zatáčce 12 a ztratil 2 vteřiny na Rosberga. Verstappen si to zamířil rovnou do průběžné první řady, těsně překonal Hamiltona!
Ferrari momentálně čtvrté a páté se ztrátou přes 1,5 sekundy. Ostatní zatím vyčkávají v boxech, takže má čas připsána jen pětice pilotů. Dvě minuty před koncem jsou na trati už všichni. Hamilton získal v prvním sektoru čtvrt sekundy na Rosberga. V druhém sektoru to natáhl na půlvteřinu. Ricciardo šel mezitím na 2. místo.
Hamiton jde na první místo, Rosberg ho stáhl na čtvrt sekundy, ale nepřekonal. Druhá řada patří Red Bullu, Ricciardo nakonec překonal Verstappena o 4 desetiny. Až za nimi je Ferrari v pořadí Räikkönen před Vettelem.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.