Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně a jaký je stav po třetím podniku letošní sezóny? Tradičně se ohlédneme za víkendovou kvalifikací i závodem, který přinesl další vítězství Nica Rosberga.
Sobotní odpoledne začínalo po dešti na mokré trati a stížností pilotů na příliš vysoké minimální tlaky (23,5 PSI vpředu / 21 PSI vzadu), které předepsalo Pirelli. To byl ostatně také důvod, proč se časy na rozdíl od Bahrajnu o tolik nezlepšily - sotva (o 0,38 sekundy) byl překonán loňský čas pole-position.
Rosberg to měl u Mercedesu tentokrát snadné, protože Hamilton měl problémy s motorgenerátorem pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) a v kvalifikaci nezajel ani jedno měřené kolo, stejně jako Harjanto, jehož týmový kolega Wehrlein svůj Manor rozbil hned za začátku na cílové rovince po najetí do kaluže. Němec z Q2 jako jediný postoupil na měkkých pneumatikách, které byly o 1 sekundu na kolo pomalejší než super-měkké.
S Red Bullem předvedl skvělé kolo Ricciardo, jenž předčil nejen Kvjata (o 0,482 s), ale překvapivě také obě Ferrari. Po Číně si udržuje neporazitelnost. S rudým vozem poprvé překonal Räikkönen svého týmového kolegu Vettela a snížil na 1:2.
Bottas s Williamsem v Q2 předčil Massu o půl sekundy, Brazilec ale stejně jako McLareny doplatil na červené vlajky - po nich už letmé kolo nikdo stihnout nemohl. Alonso, jenž se po nucené pauze v Bahrajnu vrátil opět do kokpitu, porazil Buttona o čtvrt sekundy. Frustrace ale jasně převažovaly - tentokrát měli oba na postup do Q3: nevyužili čerstvé super-měkké pneumatiky ani vyšší výkon motoru, který plánovali pro druhou ostrou jízdu.
Force India se radovala z postupu s oběma vozy do Q3, tam byl o 0,184 s lepší Pérez a zvýšil na 2:1. U Toro Rosso se naopak prvního úspěchu dočkal Sainz, jenž byl o 0,313 s rychlejší.
Grosjean u Haasu vede nad svým týmovým kolegou 3:0, stejně jako Ericsson u Sauberu, kde Nasr kvůli problému s brzdami ztratil ve svém nejrychlejším kole nejvíce ze všech 1,688 s. Magnussen byl s Renaultem o 0,855 s rychlejší a vyhrál tak druhou kvalifikaci za sebou. Výborný výkon vzhledem k tomu, že po selhání zavěšení v pátek v plné rychlosti šlo o jeho první kolo na suché trati a na super-měkkých pneumatikách.
Více jsme se výkonnosti jednotlivých jezdců věnovali v sobotní analýze sektorů.
Závod
Rosberg měl pro závod nejlepší pozici vzhledem k tomu, že startoval na měkkých pneumatikách, které mu zaručovaly výdrž 16 - 20 kol, zatímco ostatní kolem něj museli začínat na super-měkké směsi, která měla vydržet pouze 4 či 5 kol. Mohl si tak vybírat mezi dvouzastávkovou a třízastávkovou strategií, slabinou byl jen horší start (během prvních čtyř sekund se monopost dostane o 3 metry dále na super-měkkých pneumatikách.)
Kolize v první zatáčce však připravila o naději na vítězství obě Ferrari. Vettel se po závodě zbytečně rozčiloval (viz video) na Kvjata, kterému na vnitřní straně nechal dostatek prostoru.
Výborně startující Ricciardo přišel o závod po defektu na dlouhé rovince ve čtvrtém kole. Podle jeho šéfa Hornera byl příčinou nějaký úlomek na dráze, ředitelství závodu pro uklizení trosek povolalo na trať na 5 kol safety car, což jej ještě více vytrestalo - zpomalovací vůz jej zbrzdil v jeho výjezdovém kole, takže nemohl využít výkonnost svých čerstvých měkkých pneumatik.
Rosberg nakonec v prvním stintu vydržel na měkkých pneumatikách 20 kol (3 kola měly za sebou v kvalifikaci) a pohodlně mohl jet na dvě zastávky. Podruhé stavěl už po 16 kolech jenom proto, aby pokryl o druhé místo bojujícího Vettela s Kvjatem, kteří do boxů zamířil v 35. okruhu.
Mnoho lidí se ptalo, proč Hamilton stavěl v boxech během safety car fáze dvakrát: v 5. kole zajel pro super-měkké pneumatiky, aby je o kolo později vyměnil zase za měkké. Důvodem byla snaha splnit požadavek pravidel o nasazení dvou různých směsí během závodu: v tu chvíli se totiž stratégové Mercedesu rozhodli, že celou Velkou cenu Číny odjedou pouze na měkkých pneumatikách.
Později v jejím průběhu ale zjistili, že úvodní měkká sada, na níž absolvoval pouze jediné kolo a kterou mu chtěli nasadit pro poslední stint, je po kolizi v první zatáčce proříznutá. To bylo důvodem, proč nakonec sáhli po středně-tvrdé směsi, což učinilo zastávku v pátém kole zbytečnou. Lewis kvůli ní ale nic neztratil, protože se vše odehrálo během safety car fáze.
"Mám pocit, jako bych auta předjížděl všude, už to nepočítám. Jenže se zdá, že mě to stejně nikam nedostalo," uvedl Hamilton do rádia než se dostal za Massu, kterého už nedokázal předjet. Ztrácel zejména v pomalých zatáčkách a v nájezdu na dlouhou rovinku, takže se Brazilcovi nedokázal dostat na kobylku.
Ricciardo byl po své první nucené zastávce až 17., ale díky šetrnosti Red Bullu k pneumatikám a schopnosti natáhnout svůj prostřední stint byl schopen získat výhodu oproti vozům, na které narazil později - dokázal předjet oba McLareny i Sainze a po druhé zastávce byl už 7. Díky mladším pneumatikám (o 6 - 7 kol) se poté dostal před oba Williamsy i Hamiltona a dojel na čtvrtém místě.
Zajímavé také bylo, jak se Vettel dostal zpět do hry a po úvodní otloukávané s Räikkönenem vybojoval stříbro. Pomohlo mu k tomu sobotní rozhodnutí vsadit vše v poslední části kvalifikace pouze na jedno kolo a ušetřit tak sadu super-měkkých pneumatik.
Tu použil ve druhém stintu, takže se dokázal prokousat polem a dohnat část ztráty. Klíčové také bylo, že mu zůstala čerstvá sada měkkých pneumatik pro poslední stint, zatímco Kvjatovi nikoliv - závěr absolvoval na středně-tvrdých. Z toho je vidět, že se Ferrari poučilo z Austrálie a stejnou chybu už nezopakovalo. Vettel dokázal využít vyšší rychlosti svého vozu na měkkých pneumatikách a předjet Red Bull, jenž se po své zastávce trápil se zahřátím té nejtvrdší dostupné směsi v Číně.
Zajímavý byla strategie Verstappena, jenž v kvalifikaci podlehl Sainzovi. V závodě dokázal na středně-tvrdé směsi natáhnout svůj stint, čímž jeho ztráta narostla na 10 sekund. Jenže pak jej na měkkých stahoval na měkkých o 1,5 sekundy na kolo. Když po předjetí Buttona dojeli Péreze, dostal Carlos pokyn, aby svému mladšímu kolegovi Maxovi umožnil zaútočit na Force Indii. Ve vlásence se před ní dostali oba, poté mu Holanďan dále ujížděl. Ke konci se dostal téměř k útoku na Hamiltona, již mu ale nezbylo dost času. V cíli byl o 4,859 s dříve než Sainz.
Závodní tempo McLarenů bylo po nadějné sobotě zklamáním, zejména na středně-tvrdých pneumatikách. Button si pak opět stěžoval na příliš konzervativní strategii. Koncovku si zpestřil dodatečnou zastávkou a stintem na super-měkkých pneumatikách. Na nich se opět Alonsa přiblížil, pak mu ale odešly a cílem projel o 4,737 s po Španělovi.
Body a pořadí v šampionátu
Po závodu v Číně si nejvíce polepšil Kvjat, jenž poskočil o tři místa výše na sedmou pozici. Výše v šampionátu stoupali také Bottas, Massa a Vettel. Pohoršili si naopak Hülkenberg, Räikkönen, Verstappen a Grosjean - ten rovnou o tři místa.
Přes 520 fotografií ze závodního víkendu v Číně včetně možností filtrování najdete zde.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.