Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně a jaký je stav po třetím podniku letošní sezóny? Tradičně se ohlédneme za víkendovou kvalifikací i závodem, který přinesl další vítězství Nica Rosberga.
Sobotní odpoledne začínalo po dešti na mokré trati a stížností pilotů na příliš vysoké minimální tlaky (23,5 PSI vpředu / 21 PSI vzadu), které předepsalo Pirelli. To byl ostatně také důvod, proč se časy na rozdíl od Bahrajnu o tolik nezlepšily - sotva (o 0,38 sekundy) byl překonán loňský čas pole-position.
Rosberg to měl u Mercedesu tentokrát snadné, protože Hamilton měl problémy s motorgenerátorem pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) a v kvalifikaci nezajel ani jedno měřené kolo, stejně jako Harjanto, jehož týmový kolega Wehrlein svůj Manor rozbil hned za začátku na cílové rovince po najetí do kaluže. Němec z Q2 jako jediný postoupil na měkkých pneumatikách, které byly o 1 sekundu na kolo pomalejší než super-měkké.
S Red Bullem předvedl skvělé kolo Ricciardo, jenž předčil nejen Kvjata (o 0,482 s), ale překvapivě také obě Ferrari. Po Číně si udržuje neporazitelnost. S rudým vozem poprvé překonal Räikkönen svého týmového kolegu Vettela a snížil na 1:2.
Bottas s Williamsem v Q2 předčil Massu o půl sekundy, Brazilec ale stejně jako McLareny doplatil na červené vlajky - po nich už letmé kolo nikdo stihnout nemohl. Alonso, jenž se po nucené pauze v Bahrajnu vrátil opět do kokpitu, porazil Buttona o čtvrt sekundy. Frustrace ale jasně převažovaly - tentokrát měli oba na postup do Q3: nevyužili čerstvé super-měkké pneumatiky ani vyšší výkon motoru, který plánovali pro druhou ostrou jízdu.
Force India se radovala z postupu s oběma vozy do Q3, tam byl o 0,184 s lepší Pérez a zvýšil na 2:1. U Toro Rosso se naopak prvního úspěchu dočkal Sainz, jenž byl o 0,313 s rychlejší.
Grosjean u Haasu vede nad svým týmovým kolegou 3:0, stejně jako Ericsson u Sauberu, kde Nasr kvůli problému s brzdami ztratil ve svém nejrychlejším kole nejvíce ze všech 1,688 s. Magnussen byl s Renaultem o 0,855 s rychlejší a vyhrál tak druhou kvalifikaci za sebou. Výborný výkon vzhledem k tomu, že po selhání zavěšení v pátek v plné rychlosti šlo o jeho první kolo na suché trati a na super-měkkých pneumatikách.
Více jsme se výkonnosti jednotlivých jezdců věnovali v sobotní analýze sektorů.
Závod
Rosberg měl pro závod nejlepší pozici vzhledem k tomu, že startoval na měkkých pneumatikách, které mu zaručovaly výdrž 16 - 20 kol, zatímco ostatní kolem něj museli začínat na super-měkké směsi, která měla vydržet pouze 4 či 5 kol. Mohl si tak vybírat mezi dvouzastávkovou a třízastávkovou strategií, slabinou byl jen horší start (během prvních čtyř sekund se monopost dostane o 3 metry dále na super-měkkých pneumatikách.)
Kolize v první zatáčce však připravila o naději na vítězství obě Ferrari. Vettel se po závodě zbytečně rozčiloval (viz video) na Kvjata, kterému na vnitřní straně nechal dostatek prostoru.
Výborně startující Ricciardo přišel o závod po defektu na dlouhé rovince ve čtvrtém kole. Podle jeho šéfa Hornera byl příčinou nějaký úlomek na dráze, ředitelství závodu pro uklizení trosek povolalo na trať na 5 kol safety car, což jej ještě více vytrestalo - zpomalovací vůz jej zbrzdil v jeho výjezdovém kole, takže nemohl využít výkonnost svých čerstvých měkkých pneumatik.
Rosberg nakonec v prvním stintu vydržel na měkkých pneumatikách 20 kol (3 kola měly za sebou v kvalifikaci) a pohodlně mohl jet na dvě zastávky. Podruhé stavěl už po 16 kolech jenom proto, aby pokryl o druhé místo bojujícího Vettela s Kvjatem, kteří do boxů zamířil v 35. okruhu.
Mnoho lidí se ptalo, proč Hamilton stavěl v boxech během safety car fáze dvakrát: v 5. kole zajel pro super-měkké pneumatiky, aby je o kolo později vyměnil zase za měkké. Důvodem byla snaha splnit požadavek pravidel o nasazení dvou různých směsí během závodu: v tu chvíli se totiž stratégové Mercedesu rozhodli, že celou Velkou cenu Číny odjedou pouze na měkkých pneumatikách.
Později v jejím průběhu ale zjistili, že úvodní měkká sada, na níž absolvoval pouze jediné kolo a kterou mu chtěli nasadit pro poslední stint, je po kolizi v první zatáčce proříznutá. To bylo důvodem, proč nakonec sáhli po středně-tvrdé směsi, což učinilo zastávku v pátém kole zbytečnou. Lewis kvůli ní ale nic neztratil, protože se vše odehrálo během safety car fáze.
"Mám pocit, jako bych auta předjížděl všude, už to nepočítám. Jenže se zdá, že mě to stejně nikam nedostalo," uvedl Hamilton do rádia než se dostal za Massu, kterého už nedokázal předjet. Ztrácel zejména v pomalých zatáčkách a v nájezdu na dlouhou rovinku, takže se Brazilcovi nedokázal dostat na kobylku.
Ricciardo byl po své první nucené zastávce až 17., ale díky šetrnosti Red Bullu k pneumatikám a schopnosti natáhnout svůj prostřední stint byl schopen získat výhodu oproti vozům, na které narazil později - dokázal předjet oba McLareny i Sainze a po druhé zastávce byl už 7. Díky mladším pneumatikám (o 6 - 7 kol) se poté dostal před oba Williamsy i Hamiltona a dojel na čtvrtém místě.
Zajímavé také bylo, jak se Vettel dostal zpět do hry a po úvodní otloukávané s Räikkönenem vybojoval stříbro. Pomohlo mu k tomu sobotní rozhodnutí vsadit vše v poslední části kvalifikace pouze na jedno kolo a ušetřit tak sadu super-měkkých pneumatik.
Tu použil ve druhém stintu, takže se dokázal prokousat polem a dohnat část ztráty. Klíčové také bylo, že mu zůstala čerstvá sada měkkých pneumatik pro poslední stint, zatímco Kvjatovi nikoliv - závěr absolvoval na středně-tvrdých. Z toho je vidět, že se Ferrari poučilo z Austrálie a stejnou chybu už nezopakovalo. Vettel dokázal využít vyšší rychlosti svého vozu na měkkých pneumatikách a předjet Red Bull, jenž se po své zastávce trápil se zahřátím té nejtvrdší dostupné směsi v Číně.
Zajímavý byla strategie Verstappena, jenž v kvalifikaci podlehl Sainzovi. V závodě dokázal na středně-tvrdé směsi natáhnout svůj stint, čímž jeho ztráta narostla na 10 sekund. Jenže pak jej na měkkých stahoval na měkkých o 1,5 sekundy na kolo. Když po předjetí Buttona dojeli Péreze, dostal Carlos pokyn, aby svému mladšímu kolegovi Maxovi umožnil zaútočit na Force Indii. Ve vlásence se před ní dostali oba, poté mu Holanďan dále ujížděl. Ke konci se dostal téměř k útoku na Hamiltona, již mu ale nezbylo dost času. V cíli byl o 4,859 s dříve než Sainz.
Závodní tempo McLarenů bylo po nadějné sobotě zklamáním, zejména na středně-tvrdých pneumatikách. Button si pak opět stěžoval na příliš konzervativní strategii. Koncovku si zpestřil dodatečnou zastávkou a stintem na super-měkkých pneumatikách. Na nich se opět Alonsa přiblížil, pak mu ale odešly a cílem projel o 4,737 s po Španělovi.
Body a pořadí v šampionátu
Po závodu v Číně si nejvíce polepšil Kvjat, jenž poskočil o tři místa výše na sedmou pozici. Výše v šampionátu stoupali také Bottas, Massa a Vettel. Pohoršili si naopak Hülkenberg, Räikkönen, Verstappen a Grosjean - ten rovnou o tři místa.
Přes 520 fotografií ze závodního víkendu v Číně včetně možností filtrování najdete zde.
Sergio Pérez přiznal, že mu čas mimo Formuli 1 pomohl získat jiný pohled na závodění. Pauza mu umožnila znovu si užít samotnou podstatu sportu.
Kimi Antonelli měl letos v Mercedesu několik slabších chvil, ale postupně sbírá cenné zkušenosti. Max Verstappen přesto vyjádřil nováčkovi jasnou podporu.
Současný prezident FIA Mohammed Ben Sulayem se ocitl v unikátní pozici před prosincovými volbami, když byl potvrzen jako jediný způsobilý kandidát. Jeho další kroky ve vedení motorsportu a plánované iniciativy nyní přitahují pozornost odborné i fanouškovské veřejnosti.
Lewis Hamilton vyjádřil nadšení nad postupem britského nováčka Olivera Bearmana, který debutuje ve Formuli 1 pod záštitou Ferrari.
Lando Norris promluvil o tom, jak se během své klíčové sezony ve Formuli 1 učí zvládat tlak i neustálou pozornost veřejnosti.
Güenther Steiner se ostře vyjádřil k veřejným komentářům prezidenta Ferrari Johna Elkanna ohledně jezdců týmu.
Yuki Tsunoda si z Interlagosu odnesl tvrdou lekci poté, co jeho kolize s Lansem Strollem vedla k dvěma desetisekundovým trestům.
Sezona 2025 vstupuje do finále a napětí v McLarenu nikdy nebylo vyšší. Oscar Piastri prochází obtížným obdobím a musí se pokusit zvrátit vývoj proti svému týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Lando Norris vede před Oscarem Piastrim o 24 bodů, ale Andrea Stella odmítá řeči o tom, že by měl titul jistý. Podle něj jsou podobné úvahy jen akademické a nic nemění na pokračujícím boji o prvenství.
Šéf týmu Audi ve Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že jeho jezdci si pomalu zvykají na nové podmínky pro sezonu 2026 a začínají je objevovat z nové perspektivy.
Helmut Marko připustil, že tým čelí výzvám, které mohou ovlivnit šance Maxe Verstappena v závěru sezony. Podle něj se některé problémy začaly objevovat po závodě v Imole.
Člen týmu Racing Bulls byl během Velké ceny Brazílie zachycen, jak povzbuzuje fanoušky k bučení na Landa Norrise.