Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně a jaký je stav po třetím podniku letošní sezóny? Tradičně se ohlédneme za víkendovou kvalifikací i závodem, který přinesl další vítězství Nica Rosberga.
Sobotní odpoledne začínalo po dešti na mokré trati a stížností pilotů na příliš vysoké minimální tlaky (23,5 PSI vpředu / 21 PSI vzadu), které předepsalo Pirelli. To byl ostatně také důvod, proč se časy na rozdíl od Bahrajnu o tolik nezlepšily - sotva (o 0,38 sekundy) byl překonán loňský čas pole-position.
Rosberg to měl u Mercedesu tentokrát snadné, protože Hamilton měl problémy s motorgenerátorem pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) a v kvalifikaci nezajel ani jedno měřené kolo, stejně jako Harjanto, jehož týmový kolega Wehrlein svůj Manor rozbil hned za začátku na cílové rovince po najetí do kaluže. Němec z Q2 jako jediný postoupil na měkkých pneumatikách, které byly o 1 sekundu na kolo pomalejší než super-měkké.
S Red Bullem předvedl skvělé kolo Ricciardo, jenž předčil nejen Kvjata (o 0,482 s), ale překvapivě také obě Ferrari. Po Číně si udržuje neporazitelnost. S rudým vozem poprvé překonal Räikkönen svého týmového kolegu Vettela a snížil na 1:2.
Bottas s Williamsem v Q2 předčil Massu o půl sekundy, Brazilec ale stejně jako McLareny doplatil na červené vlajky - po nich už letmé kolo nikdo stihnout nemohl. Alonso, jenž se po nucené pauze v Bahrajnu vrátil opět do kokpitu, porazil Buttona o čtvrt sekundy. Frustrace ale jasně převažovaly - tentokrát měli oba na postup do Q3: nevyužili čerstvé super-měkké pneumatiky ani vyšší výkon motoru, který plánovali pro druhou ostrou jízdu.
Force India se radovala z postupu s oběma vozy do Q3, tam byl o 0,184 s lepší Pérez a zvýšil na 2:1. U Toro Rosso se naopak prvního úspěchu dočkal Sainz, jenž byl o 0,313 s rychlejší.
Grosjean u Haasu vede nad svým týmovým kolegou 3:0, stejně jako Ericsson u Sauberu, kde Nasr kvůli problému s brzdami ztratil ve svém nejrychlejším kole nejvíce ze všech 1,688 s. Magnussen byl s Renaultem o 0,855 s rychlejší a vyhrál tak druhou kvalifikaci za sebou. Výborný výkon vzhledem k tomu, že po selhání zavěšení v pátek v plné rychlosti šlo o jeho první kolo na suché trati a na super-měkkých pneumatikách.
Více jsme se výkonnosti jednotlivých jezdců věnovali v sobotní analýze sektorů.
Závod
Rosberg měl pro závod nejlepší pozici vzhledem k tomu, že startoval na měkkých pneumatikách, které mu zaručovaly výdrž 16 - 20 kol, zatímco ostatní kolem něj museli začínat na super-měkké směsi, která měla vydržet pouze 4 či 5 kol. Mohl si tak vybírat mezi dvouzastávkovou a třízastávkovou strategií, slabinou byl jen horší start (během prvních čtyř sekund se monopost dostane o 3 metry dále na super-měkkých pneumatikách.)
Kolize v první zatáčce však připravila o naději na vítězství obě Ferrari. Vettel se po závodě zbytečně rozčiloval (viz video) na Kvjata, kterému na vnitřní straně nechal dostatek prostoru.
Výborně startující Ricciardo přišel o závod po defektu na dlouhé rovince ve čtvrtém kole. Podle jeho šéfa Hornera byl příčinou nějaký úlomek na dráze, ředitelství závodu pro uklizení trosek povolalo na trať na 5 kol safety car, což jej ještě více vytrestalo - zpomalovací vůz jej zbrzdil v jeho výjezdovém kole, takže nemohl využít výkonnost svých čerstvých měkkých pneumatik.
Rosberg nakonec v prvním stintu vydržel na měkkých pneumatikách 20 kol (3 kola měly za sebou v kvalifikaci) a pohodlně mohl jet na dvě zastávky. Podruhé stavěl už po 16 kolech jenom proto, aby pokryl o druhé místo bojujícího Vettela s Kvjatem, kteří do boxů zamířil v 35. okruhu.
Mnoho lidí se ptalo, proč Hamilton stavěl v boxech během safety car fáze dvakrát: v 5. kole zajel pro super-měkké pneumatiky, aby je o kolo později vyměnil zase za měkké. Důvodem byla snaha splnit požadavek pravidel o nasazení dvou různých směsí během závodu: v tu chvíli se totiž stratégové Mercedesu rozhodli, že celou Velkou cenu Číny odjedou pouze na měkkých pneumatikách.
Později v jejím průběhu ale zjistili, že úvodní měkká sada, na níž absolvoval pouze jediné kolo a kterou mu chtěli nasadit pro poslední stint, je po kolizi v první zatáčce proříznutá. To bylo důvodem, proč nakonec sáhli po středně-tvrdé směsi, což učinilo zastávku v pátém kole zbytečnou. Lewis kvůli ní ale nic neztratil, protože se vše odehrálo během safety car fáze.
"Mám pocit, jako bych auta předjížděl všude, už to nepočítám. Jenže se zdá, že mě to stejně nikam nedostalo," uvedl Hamilton do rádia než se dostal za Massu, kterého už nedokázal předjet. Ztrácel zejména v pomalých zatáčkách a v nájezdu na dlouhou rovinku, takže se Brazilcovi nedokázal dostat na kobylku.
Ricciardo byl po své první nucené zastávce až 17., ale díky šetrnosti Red Bullu k pneumatikám a schopnosti natáhnout svůj prostřední stint byl schopen získat výhodu oproti vozům, na které narazil později - dokázal předjet oba McLareny i Sainze a po druhé zastávce byl už 7. Díky mladším pneumatikám (o 6 - 7 kol) se poté dostal před oba Williamsy i Hamiltona a dojel na čtvrtém místě.
Zajímavé také bylo, jak se Vettel dostal zpět do hry a po úvodní otloukávané s Räikkönenem vybojoval stříbro. Pomohlo mu k tomu sobotní rozhodnutí vsadit vše v poslední části kvalifikace pouze na jedno kolo a ušetřit tak sadu super-měkkých pneumatik.
Tu použil ve druhém stintu, takže se dokázal prokousat polem a dohnat část ztráty. Klíčové také bylo, že mu zůstala čerstvá sada měkkých pneumatik pro poslední stint, zatímco Kvjatovi nikoliv - závěr absolvoval na středně-tvrdých. Z toho je vidět, že se Ferrari poučilo z Austrálie a stejnou chybu už nezopakovalo. Vettel dokázal využít vyšší rychlosti svého vozu na měkkých pneumatikách a předjet Red Bull, jenž se po své zastávce trápil se zahřátím té nejtvrdší dostupné směsi v Číně.
Zajímavý byla strategie Verstappena, jenž v kvalifikaci podlehl Sainzovi. V závodě dokázal na středně-tvrdé směsi natáhnout svůj stint, čímž jeho ztráta narostla na 10 sekund. Jenže pak jej na měkkých stahoval na měkkých o 1,5 sekundy na kolo. Když po předjetí Buttona dojeli Péreze, dostal Carlos pokyn, aby svému mladšímu kolegovi Maxovi umožnil zaútočit na Force Indii. Ve vlásence se před ní dostali oba, poté mu Holanďan dále ujížděl. Ke konci se dostal téměř k útoku na Hamiltona, již mu ale nezbylo dost času. V cíli byl o 4,859 s dříve než Sainz.
Závodní tempo McLarenů bylo po nadějné sobotě zklamáním, zejména na středně-tvrdých pneumatikách. Button si pak opět stěžoval na příliš konzervativní strategii. Koncovku si zpestřil dodatečnou zastávkou a stintem na super-měkkých pneumatikách. Na nich se opět Alonsa přiblížil, pak mu ale odešly a cílem projel o 4,737 s po Španělovi.
Body a pořadí v šampionátu
Po závodu v Číně si nejvíce polepšil Kvjat, jenž poskočil o tři místa výše na sedmou pozici. Výše v šampionátu stoupali také Bottas, Massa a Vettel. Pohoršili si naopak Hülkenberg, Räikkönen, Verstappen a Grosjean - ten rovnou o tři místa.
Přes 520 fotografií ze závodního víkendu v Číně včetně možností filtrování najdete zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.