Jak si vedli týmoví kolegové při vzájemném srovnání v kvalifikaci a v závodě minulý týden v Austrálii? Nico Rosberg sice v kvalifikaci podlehl Lewisovi Hamiltonovi, v neděli jej ale dokázal překonat na startu a velkou cenu vyhrát.
Nový formát přinesl rozporuplné reakce. Zatímco v prvních dvou částech postupné vypadávání přineslo pár překvapení (vypadnutí Kvjata v Q1 či Bottase v Q2), tak poslední část přinesla v závěru zklamání, protože trať zela prázdnotou - všichni to vzdali. Ferrari má nejlepší startovní systém, na což tak trochu spoléhal již v sobotu, proto diváci nechápali, proč jim jejich jezdci během procházky po boxové uličce mávají, když do konce zbývalo ještě několik minut.
Hamilton porazil Rosberga rozdílem 0,36 sekundy, Vettel s Ferrari ztrácel až 0,838 s. Zatímco Stříbrné šípy na dráze spolu bojovali, Seb se s Kimim už vážili - oba přitom měli dostatek super-měkkých gum a mohli si dovolit ještě jednu jízdu.
Zajímavý byl poměrně velký rozdíl mezi Mercedesy a Ferrari - 0,8 sekundy (Vettel přiznal, že by v dalším pokusu o moc rychlejší nebyl). Zdá se, že Mercedes má propracovanější kvalifikační mód motoru. V Brackley se během zimy soustředili na zlepšení délky spalování, oddálení hranice detonace a bezpečného dosažení vyššího výkonu po delší dobu. Proti Ferrari hrály i poměrně nízké teploty kolem 25 °C, obzvlášť Kimi se trápil se zahříváním pneumatik.
U Toro Rosso byl rychlejší Verstappen, který s loňským motorem Ferrari dokázal porazilt oba Williamsy. Před oba Red Bully se dostal i jeho týmový kolega Kvjat, jemuž v Q3 scházelo 0,148 s.
Těsný souboj u McLarenů, které se oba dostaly do Q2, vyhrál Alonso. Vozy z Wokingu byly o 1,5 s rychlejší než Renaulty, protože ty spotřebovaly všechny své super-měkké pneumatiky - RS16 jinak za sucha na MP4-31 ztrácel přibližně 0,7 s. Palmer při svém debutu překonal zkušenějšího Magnussena. Hondě na Mercedes schází stále kolem 100 koní, zlepšila se však spolehlivost i ERS systém - díky tomu je před Renaultem, Sauberem, Haasem i Manorem.
Nejtěsnější duel jsme viděli u Manoru, kde Harjanto porazil talent Mercedesu - Wehrleina - jen o 15 tisícin sekundy. Komisaři byl ale potrestán za svou kolizi s Grosjeanem během tréninku, proto startoval jako poslední. Zdá se, že Manor na předposlední Sauber ztrácí až 2 sekundy.
Týmy se ještě před začátkem závodu dohodly, že se už v příští Velké ceně Bahrajnu vrátí k loňskému formátu kvalifikace.
Závod
Většina z týmů mimo první osmičku doufala, že si vystačí s jedinou zastávkou, v záloze ale počítali s pomalejší dvouzastávkovou strategií. Super-měkké pneumatiky, na kterých museli startovat piloti z Q3, byly o sekundu rychlejší než měkké a o dvě sekundy rychlejší než středně-tvrdé pneumatiky, s degradací to však u těchto tří směsí bylo přesně opačně.
Obě Ferrari na startu potvrdila to, čeho si všimli soupeři už během předsezónních testů - bleskových rozjezdů, letos navíc komplikovaných tím, že piloti při nich mohou používat pouze jednu páčku spojky. Před Hamiltona se prosmýkl i Rosberg, který v úvodní šikaně ztížil pozici svému týmovému kolegovi, jenž se propadl na šestou příčku.
Nico se sice dostal po aktivaci DRS za záda Kimimu, nemohl ho však předjet. Na totéž si stěžoval v případě Verstappena i Hamilton, závod se tak pro Ferrari výborně vyvíjel. Lewisovy pneumatiky se drolily, když zůstával příliš dlouho v aerodynamickém stínu Toro Rosso, proto svůj tým vybízel, aby vymysleli nějakou alternativní strategii. To sice bylo původně v rámci zpřísnění radiokomunikací zakázáno, těsně před závodem však došlo k mírné úpravě - rozprava o strategii byla povolena.
Rosberg při prvních zastávkách dokázal Räikkönena podseknout a dostat se za záda Vettelovi. Toho Ferrari povolalo ve 13. kole do boxů pro čerstvou sadu super-měkkých pneumatik, které ušetřil v kvalifikaci, na trať se vrátil o 1 sekundu před Rosbergem. Předjel Hamiltona na starších pneumatikách a vyjel si pětivteřinový náskok. Lewis v boxech v 16. kole nasadil středně-tvrdou směs, čímž potvrdil záměr odjet Velkou cenu Austrálie na jedinou zastávku.
Jenže pak došlo k nehodě Alonsa a přerušení závodu. Všichni zamířili na 18 min do boxů, kde mohli těžit z výměny pneumatik zdarma, závod tak byl zcela neutralizován.
Ferrari nechtělo nasadit svým jezdcům středně-tvrdé pneumatiky, protože si myslelo, že na nich až do cíle závodu nevydrží, Mercedes si byl opakem jistý. U Scuderie také věděli, že je stříbrný tým dokáže zahřát a přimět k fungování rychleji. Mohli by tak Sebastiana předjet krátce po restartu. A i kdyby ne, dokázali by na nich s pomalejším vozem na stejných pneumatikách odolávat v rychlém tempu až do konce závodu?
Proto zvolili pro restart super-měkké. Už tušili, že se dostanou do úzkých, jelikož na nich Vettel musel ujet delší než ideální vzdálenost, aby na poslední stint mohl nasadit měkké, a proto je musel šetřit. Vettelovi už zbývala jen jedna sada měkkých, což jim svazovalo ruce. Ferrari moc možností v závodě nemělo, těžko je obvinit jednoduše ze špatné volby pneumatik - k té spíše došlo ještě před startem.
Vettel Rosbergovi moc neujel - náskok 3 sekund Němec brzy zlikvidoval. Vítězství dostávalo jasné obrysy. Netušil, jak blízko byl k odstoupení, protože kvůli omezení radiokomunikace mu tým nesměl sdělit, že teplota pravého předního brzdového třmene stoupá ke kritickým hodnotám. "Pak se to ale při vysoké teplotě stabilizovalo a přestalo to růst. Těsně před tím jsme si už mysleli, že budeme muset odstoupit," přibližuje sportovní ředitel Toto Wolff.
Vettel se v boxech objevil v 35. kole, mechanici mu nasadili měkké pneumatiky. Na dráhu se vrátil na čtvrtém místě, 10 sekund za Hamiltonem, jenž stíhal Ricciarda, jenž se nakonec vzdal naděje na to, že by to na měkkých pneumatikách dotáhl až do cíle. Zajel pro super-měkké a předvedl nejrychlejší kolo závodu.
Vypjatá situace byla u Toro Rosso, které se vzájemnými souboji týmových kolegů a špatnými zastávkami připravilo o podstatně větší bodový příděl po startu z 5. a 7. místa.
Verstappen o něco rychlejší než Sainz, který se trápil s předjetím Palmera, proto požadoval, aby si prohodili pozice. Španěl se však v návaznosti na události z loňského roku odmítal uposlechnout a Max vypjaté okamžiky psychicky nezvládal. V 32. kole se sám rozhodl, že zamíří do boxů, proto na něj tým nebyl připravený. Zastávka trvala 10 sekund a on se propadl na 12. příčku za Péreze. Kvůli tomu, že si stint neprotáhl, neměl ke konci ve starších pneumatikách dostatečný výkonnostní rozdíl na to, aby předjel Massu, Grosjeana, Hülkenberga a Bottase.
V jeden okamžik dokonce ťuknul do Sainze, který v předposlední zatáčce zablokoval kola, a dostal smyk. Dopustil se dvou velkých hříchů - piloti se musí za každou cenu vyvarovat kontaktu se svým týmovým kolegou, a nemůžou si sami rozhodovat o načasování svých zastávek, protože nemají plný přehled o situaci v poli jako inženýři na boxové zídce.
Na závěr nezbývá než pogratulovat Haasu k osmi bodům, které získal díky šestému místu Grosjeana hned při svém debutu. Auto mělo v závodě dobrou rychlost, dokázalo za sebou udržet Force Indii, která doplatila na špatné načasování červených vlajek (jela na jednu zastávku, stavěla těsně před jejich vyvěšením). Francouz těžil i ze strategie - začal na měkkých pneumatikách, pak přezul během přerušení. V obou dlouhých stintech dokázal šetřit pneumatiky a těšit se z nečekaného úspěchu, který považoval za vítězství.
Při strategii nešlo ale jen o štěstí - při nehodě Alonsa se totiž nehnali hned do boxů jako ostatní včetně Bottase, ale zůstali na dráze. Všimli si, že byla dost velká, což povede k červeným vlajkám.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.