RUSKO - ZÁVOD; Jak probíhal extrémně zajímavý závod pod dohledem Vladimira Putina? Dočkali jsme se několika zvratů, kolizí i kontroverzních momentů, které napověděly, kdo se stane mistrem světa.
Po kvalifikaci jsme se dočkali několika penalizací, které lehce promíchaly pořadí na konci startovního pole, proto se nezapomeňte podívat na grafiku postavení jezdců na startu.
Co se strategie týče, vypadá to i přes značnou degradaci na jednozastávkovou strategii, důležitým faktorem by mohl být výjezd safety-caru.
Důležitou zprávou je po včerejšku, že do závodu vyjede i Carlos Sainz, který těžce havaroval ve 3. tréninku a který nenastoupil do kvalifikace.
Lewis Hamilton před závodem prohlásil, že pro něj není nemožné vyhrát, nejdůležitější pro něj bude start, protože po něm následuje nejdelší rovinka do první zatáčky v kalendáři.
Clair Williamsová řekla zase toto: "Valtteri včera odvedl skvělou práci, Felipe měl těžkou kvalifikaci, dostal se do provozu a potom mu odešly pneumatiky. Důležitý bude dobrý start, můžeme vydělat opravdu hodně pozic. Našim cílem je dostat obě auta do nejlepší desítky, získat co nejvíce bodů. Možná je pro nás i dobré to, že se závod pojede nejspíše na jedinou zastávku v boxech. Máme zde opravdu rychlé auto. Potřebujeme jen trošku štěstí. Mercedesy jsou opravdu silné, neočekáváme, že bychom byli před nimi, kdyby se ale otevřela nějaká možnost..."
13:30 se otevírá boxová ulička, týmy volí zajímavé strategie zkoušení startů, například ferrari nebo lotusy při vyjetí z pit lane nezkoušely start, ale odjely jedno zahřívací kolo, zatímco ostatní auta zkoušela starty při prvním výjezdu z boxů.
Velká novinka, Pirelli uzavřelo novou smlouvu na dodávku pneumatik pro F1, ta bude trvat do konce roku 2019!
Stejně jako při loňské VC se v Paddocku pohybuje Vladimir Putin, určitě se ho dočkáme v prostřizích během závodu.
Felipe Massa je do sluchátek upozorňován, že jestli vyjede mimo trať v 2. zatáčce, musí následovat bílé čáry a další značení, které znemožní zkrátit si trať.
Na tvrdší sadě pneumatik jsou jen Maldonado, Massa, Ericsson a Alonso.
Při nájezdu na startovní rošt se nestalo nic zajímavého, žádné problémy, Nico Rosberg si snaží držet jezdce blízko za sebou.
Takže zde máme start! Rosberg odstartoval poměrně dobře, udržel za sebou týmového kolegu, kterého chvíli atakoval Bottas. V první zatáčce se ale roztočil Hülkenberg, trefil Verstappena, který dostal defekt. Do Hülkenberga narazil Ericsson, oba se zasekli, takže na trať vyjel safety car.
Dobře ještě zabojoval Räikkönen, který se vyšvihl na 3. místo těsně před tím, než vyjel safety car. Verstappen se na trať vrátil před safety carem, takže pokračuje ve stejném kole jako ostatní.
Ve 4. kole míří safety car do boxů, Rosberg si drží vedení, Bottas jde před Icemana. Nico Rosberg má menší problém s plynovým pedálem, trošku se mu zasekává, když jej pouští. Mezi sebou bojují obě ferrari.
Rosbergův problém se zvětšuje, nejdříve jej v první zatáčce předjíždí Hamilton, potom Bottas, nakonec zpomaluje a míří do boxů! Tam stojí a pokouší se restartovat monopost, to nepomáhá a Rosberg v závodě končí!
Po klidné chvíli přichází velká nehoda Romaina Grosjeana! Nezvládl třetí zatáčku a tvrdě naboural do svodidel, všude jsou trosky, naštěstí to vypadá, že je v pořádku. Několik jezdců míří do boxů: Perez, Ricciardo, Sainz či Button.
Oprava bariéry trvá poměrně dlouho, auto je již odklizeno, ale traťoví maršálové pracují na bariéře, do níž Grosjean narazil, a na menších úlomcích. Hamilton si stěžuje, že safety car jede hodně pomalu, nemůže udržet teploty v pneumatikách.
Nakonec jsme se dočkali, v 16. kole míří safety car do boxů. Vše je trošku zmatené, Vettel jde před Icemana, Nasr útočí na Kvjata. Hamilton ujíždí Bottasovi na čele. Räikkönen si do rádia stěžuje, že nemá rychlost na rovinkách.
Vettel se mírně dotahuje na Bottase. Zajímavé souboje se odehrávají ve středu pole, Massa stíha Nasra, za Massou se seskupují další jezdci, někteří z nich si již odybyli zastávku v boxech.
Vettel se dotáhl na Bottase, již je v DRS zóně. Sainz mezitím dostává 5vteřinovou penalizaci za přejetí bílé čáry při nájezdu do boxů. Bottas hlásí do vysílačky, že mu odchází pneumatiky, takže jede do boxů.
V 31. kole míří do boxů Vettel, je před Bottasem. O kolo pozdějí míří do boxů Räikkönen, ale Bottase nepředjel! O kolo později jede k mechanikům Hamilton. V 35. kole míří do boxů Nasr z 2. místa.
Bottas si chtěl vyšlápnout na Ricciarda, ale na moment jej předjet Räikkönen, avšak v zápětí mu předjetí vrátil. Iceman je přilepený na zadním křídle Bottase.
Ještě zajímavější je, že před touto dvojicí se nachází 3. Perez a 4. Ricciardo, kteří již byli v boxech, takže tam již teoreticky nemusí, pokud jim vydrží pneumatiky.
Jezdci tyto pozice stále drží, ale Bottas do sluchátek dostává informace, že je pódium v dosahu, zatím ale nepředjel ani Ricciarda na 4. místě. To se ale mění! Bottas předjíždí Ricciarda! Bottas ztrácí na 3. Pereze 2 vteřiny.
Räikkönen se trápí, 2× za sebou vyjel mimo trať, poprvé při snaze předjet Ricciarda. Sainzovi zřejmě selhala brzda a skončil v bariéře, vypadá to ale, že s poškozeným autem dojede do boxů - nakonec auto odstavil u trati.
Räikkönen jde před Ricciarda. Ricciardo končí v závodě, odstavuje auto u trati, zřejmě problémy se zavěšením. Bottas je na zadním křídle Pereze. Zbývají 4 kola.
Bottas se snaží, za ním už je ale Iceman. Bottas odvážně předjíždí Péreze, Räikkönen jde před něj taky, ještě si chce smlsnout na Bottasovi. Räikkönen ale trefil Bottase! Bottas je venku ze závodu. Räikkönen má poškozené auto. A to vše v posledním kole!
Závod vyhrává Lewis Hamilton, druhý Vettel, třetí senzačně Pérez. Iceman dokončil na 5. místě, ale incident mezi ním a Bottasem je vyšetřován.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.