SOČI - KVALIFIKACE: Dneska se určuje pořadí na startu zítřejšího závodu, jak sobotní kvalifikace probíhala?
V kvalifikaci se nedočkáme Carlose Sainze, který měl ve 3. tréninku velkou nehodu a skončil v nemocnici - je ale v pořádku.
První velký moment si v kvalifikaci "užil" Pastor Maldonado, který na konci prvního sektoru vyjel ze zatáčky zadní částí svého Lotusu napřed, nicméně zastavil na asfaltové únikové zóně, takže i nadále pokračuje v kvalifikaci.
Do čela jde Nico Rosberg na měkkých pneumatikách s časem 1:38,558, což je o více než sekundu rychlejší než Lewis Hamilton, který dokončil své rychlé kolo jen chvíli po Rosbergovi. V dalším rychlém kole se oba piloti ještě zlepšili, Hamilton se Rosbergovi přiblížil na 2 desetiny.
Svou chvilku si vybral i Sebastian Vettel, který již na superměkkých pneumatikách probrzdil, když ho před sebe pouštěl jeho týmový kolega.
Daniil Kvjat na domácí půdě v první části kvalifikace zazářil, bohužel jen doslova - od jeho vozu při průjezdu zatáčkami odlétávalo velké množství jisker.
Z kvalifikace vypadávají Alonso, Ericsson, Stevens, Merhi a Sainz, který se nezúčastnil.
2. část kvalifikaceV druhé části kvalifikace mezi prvními vyráží netradičně na trať i mercedesy. Tentokrát již všichni na superměkkých pneumatikách. Rosberg jde na čelo, ale Hamilton rychlé kolo vypouští a zajíždí až 6. čas, vzápětí však jede další rychlé kolo a je nejrychlejší. Bez zapsání času míří do boxů Massa.
Rosberg vrací úder a dostává se do čela s časem 1:37,500. Rusové důkladně sledují počínání svého jediného zástupce v poli, Daniila Kvjata, který je momentálně na příjemném 5. místě.
Ferrari vyrazila na trať až 7 minut před koncem - pojedou jen jedno rychlé kolo. Räikkönen jde na 3. místo, kde jej po chvíli střídá Vettel. To však neplatí dlouho, protože jde na 3. místo Bottas. Vysoko mířil i Massa, udělal chybu a musí zajet ještě jedno kolo, momentálně je poslední. A v dalším kole jej zdržel provoz. Ani v dalším kole se nezlepšil a Massa je až 15.!
Nezrychlil ani Maldonado, který je 14., Button se dostal až na 13. místo, pěkné 12. místo získal Nasr, který byl chvíli 9., na smutném 11. místě skončil místní miláček Daniil Kvjat.
3. část kvalifikaceV poslední části kvalifikace se piloti trápí s teplotou pneumatik, i když teplota poklesla jen o 1°C. Obě ferrari jedou dvě zahřívací kola a stějně tak činí i mercedesy. I díky tomu jde do čela Pérez a po něm Hülkenberg.
To se však mění po dalších pokusech ostatních pilotů, nejdříve jde do čela Iceman, poté Vettel, následně Bottas, po něm Rosberg, ale Hamilton jde až na 2. místo! Rosberg byl nejrychlejší ve všech sektorech, nadělil Hamiltonovi 320 tisícin! Pořadí po prvních pokusech: Rosberg, Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Hülkenberg a Pérez.
Na trati jsou piloti, kdož pojednou jen jedno rychlé kolo, Grosjean jde na 8. příčku. Verstappen na 9. místo. A Hamilton dělá chybu a míří do boxů, další kolo již nestihne! Rozjíždí se poslední rychlá kola, nicméně Rosberg již míří do boxů! Rychleji jet už asi nemohl.
Chybuje i Räikkonen, a to ve stejné zatáčce jako Hamilton před ním. Bottas nezrychluje, ale zůstává na 3. místě i po pokusu Sebastiana Vettela, který zůstává na 4. místě.
Z vítězství se tedy raduje Nico Rosberg, může za to i chyba Hamiltona.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.