Jak si ve vzájemných duelech vedli během závodního víkendu v Šanghaji týmoví kolegové a jaké je mezi nimi skóre po třech letošních podnicích?
KvalifikaceU Mercedesu došlo k těsné bitvě, kterou o 42 tisícin sekundy vyhrál Hamilton a získal letošní třetí pole-position. Rosberg byl po svém pokusu frustrovaný, trochu jej rozhodilo popohánění k tomu, aby v Q3 uspíšil nájezd do měřeného kola.
Ferrari postoupilo do poslední části s oběma vozy, Räikkönen ale na Vettela ztratil přes půl sekundy a prohrál potřetí za sebou. Fin stěžující si na nestabilní přední část v rozhodujícím kole udělal chybu ve třetí zatáčce, protože neměl dostatečně zahřáté pneumatiky.
Williams se po zklamání v Malajsii dostal na čtvrté a páté místo, v kvalifikacích je letos zatím suverénní Massa, jenž předvedl výborný výkon. Bottas se trápil se stabilitou, nepomohla mu ani úprava tlaku v pneumatikách a v Q3 zaostal za spokojeným Brazilcem o dvě desetiny.
U Red Bullu tentokrát do Q3 postoupil Ricciardo, který byl o čtvrt sekundy rychlejší než jeho týmový kolega Kvjat. Podobná situace vyvstala u Lotusu, kde Grosjean nad Maldonadem vede také 3:0, jejich duel byl však vyrovnanější - Francouz do finále postoupil rozdílem 71 tisícin sekundy.
Do elitní desítky se dostaly také oba Saubery. Nasr o desetinku překonal Ericssona a skóre otočil ve svůj prospěch na 2:1. V sobotu bylo slabší Toro Rosso, které jako jediné nenasadilo nový software pro ECU (SR711). Verstappen překonal Sainze o 0,145 sekundy a vede 2:1. Třináctá a čtrnáctá pozice však kvůli chybám pilotů neodrážely skutečnou rychlost vozu.
U Force Indie se letos poprvé dočkal Pérez poté, co Hülkenberg překvapivě vypadnul po sérii drobných chyb hned v první části. Do té prostřední se nedostaly ani McLareny, jak původně doufaly. Button potřetí pokořil Alonsa, a to nejtěsnějším rozdílem ze všech týmových kolegů - rozhodly 4 tisíciny sekundy.
Marussie jsou beznadějně vzadu, byť se do limitu 107% vlezly s přehledem. Poprvé v sobotu nasadili oba vozy. Uspěl Stevens, který má oproti nováčkovi Merhimu k dobru cenné zkušenosti z minulé sezóny.
Více se o výkonnosti jezdců v kvalifikaci můžete dozvědět v sobotní analýze nejrychlejších sektorů (nejrychlejší sektory závodu zde).
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodV neděli si suverénně počínal Hamilton, který chvíli živil naděje fanoušků na změnu pořadí, jako tomu bylo v Malajsii. Před svou druhou zastávkou na to však přitlačil a bylo jasno, že Ferrari v Číně na Stříbrné šípy mít nebude. Na Lewise neměl ani Rosberg, který si na tiskové konferenci stěžoval na příliš pomalé tempo svého týmového kolegy, kvůli kterého se dostal pod tlak Vettela.
Scuderia je ale Mercedesu blíže, ten nyní při závodech takové pohodlí jako minulý rok nezažívá a musí být ve střehu. Nemá ani takový široký prostor pro dvě hodně odlišné strategie svých pilotů, protože Vettel je velmi blízko na to, aby tu pomalejší ihned využil.
Proto německý tým už nemůže pro některý ze stintů nasadit odlišnou směs, jako tomu bývalo minulý rok, když měli osmi či vícesekundový náskok. Rudý vůz je zezadu hlídal jen s dvouvteřinovým odstupem.
Ferrari v Šanghaji scházel přítlak i výkon motoru. V nastavení se to snažil řešit nižším přítlakem, aby neztrácel moc na rovince, chyběl ale v zatáčkách. Nedokázalo také rychle zahřát tvrdší směs po výjezdech z boxů, proto Vettelovy pokusy o podseknutí nefungovaly ani náznakem.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Konfigurace čínské trati také zvýraznila, jak náročná je jízda za soupeřem: vůz má méně přítlaku, pneumatiky se začnou smýkat, přehřívat a rychle odcházejí. Předjíždění v Číně je na dlouhé rovince jednoduché, jenže to vychází z dobré trakce v dlouhé otevírající se zatáčce č. 13. Zdá se, že u letošních pneumatik Pirelli se nedá šetřením vytvořit dostatečná výhoda pro předjetí. Proto piloti udržovali větší vzdálenosti.
"Tady opravdu nemůžete jezdit na skutečném limitu. Jezdíte o několik desetin, možná o půl sekundy pomaleji na začátku stintu, protože kdybyste jeli na maximum, tak byste v dalším kole byli o sekundu pomalejší a o kolo později by už pneumatiky byly zničené. Takže je těžké posoudit ten optimální limit," řekl Hamilton.
Vettela se v polovině závodu inženýr zeptal: "Mohl bys jezdit mnohem rychleji než teď?" "Ne o moc," odpověděl pilot Ferrari. "Dostanu se pak do špinavého vzduchu a zničím si pneumatiky," vysvětloval.
Jejich konstrukce se letos trochu změnily. Dobře to šlo vidět u Räikkönena, který se kvalifikoval až za Williamsy. Dokázal je předjet hned v prvním kole, pak si o dvě kola protáhl první stint a o čtyři druhý, v souboji s Vettelem to ale nesehrálo žádnou větší roli, jak jsme pozorovali minulý rok.
Kimi uvedl, že mu výjezdu safety car tři kola před koncem překazil šanci na předjetí, jenže Sebastian měl stejně dostatek rychlosti na to, aby si svou pozici pohlídal. Fin by potřeboval měkčí pneumatiky nebo středně-tvrdou směs, která by toho za sebou měla alespoň o osm kol méně než ta u jeho týmového kolegy.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez úvodní fáze za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Oba Williamsy projely cílem za Mercedesy a Ferrari, zajímavá však byla poznámka závodního inženýra gratulujícího Bottasovi k tomu, že "skončili před některými rychlejšími vozy." V průběhu velké ceny to sice kvůli provozu patrné nebylo, ale Grosjeanův Lotus podle nich měl lepší tempo.
U Toro Rosso byla škoda odstoupení Verstappena krátce před cílem. Max předváděl velmi vyspělou jízda, nádherné předjížděcí manévry a žádné chyby. V brzdných zónách si věřit a i při prudkém brždění v soubojích neblokoval kola a v zatáčce dokázal vůz přimět k rotaci. Ukázal velký talent a jeho výkon v Šanghaji osobně řadím nejvýše ze všech.
Škoda, že pak maršálové tolik bojovali s odklízením jeho vozu, který otloukali o boxovou zídku ve stylu Pata a Mata. Safety car by byl odvolán ještě před koncem závodu a Mercedes by mohl být postavený před hrozné dilema, které by mohlo vzbudit ještě více kontroverze, než nedělní tisková konference.
Ferrari se chytalo v samotném závěru povolat do boxů jeden ze svých vozů, protože díky obrovskému náskoku na Williamsy by přitom nepřišli o pozici. Pro poslední kolo by měli k dispozici čerstvé pneumatiky a mohli by se pokusit o útok - Stříbrné šípy na starých pneumatikách by pak mohly být snadnou kořistí. Pokud by na to Mercedes zareagoval, koho by povolal do boxů?
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodůV celkovém pořadí se po závodu v Číně posunul o jedno místo vpřed Valtteri Bottas, nově se v tabulce objevil poprvé od loňského Monaka (!) bodující Grosjean, který o šestou příčku připravil Nasra. Po jedné pozici ztratili také Ericsson, Hülkenberg, Kvjat, Pérez, Sainz a Verstappen.
Přes 450 fotografií z Velké ceny Číny 2015 včetně možnosti filtrování najdete zde.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.