Po prvním závodním víkendu sezóny 2015 se blíže podíváme na výkony týmových kolegů. Představilo se také několik nováčků, jak si v Austrálii vedli?
KvalifikacePo předsezónních testech se očekávala dominance Mercedesu, což Hamilton potvrdil ziskem pole-position poté, co Rosberga předčil o 6 desetin sekundy. Nico sice v Q3 chyboval, i tak by ale na svého týmového kolegu ztratil 3 desetiny sekundy.
Nejblíže Mercedesu měl být Williams, což Massa skutečně byl. Zajel třetí nejrychlejší čas, ale jen o 39 tisícin lépe než Vettel s Ferrari, které se během zimy nejvíce zlepšilo. Bottas si v Q2 zranil záda (drobné natržení anulární části ploténky). Poslední část odjel s bolestmi, proto nedokázal jet naplno. Za Brazilcem zaostal o 0,369 sekundy, do nedělního závodu ale kvůli svému zdravotnímu stavu už nenastoupil.
Red Bull si stěžoval na Renault, kde mohl - oproti testům se zhoršila ovladatelnost francouzské pohonné jednotky. Sedmé místo Ricciarda bylo maximem, Kvjat se do finále nedostal. Těsně za rakouskou stájí skončily Lotusy - po loňských potížích konečně postoupili s oběma vozy do Q3. V Grove si naopak pohonnou jednotku nemohou vynachválit - během zimy přešli od Renaultu k Mercedesu.
Se zájmem jsme sledovali také souboj nováčků u Toro Rosso. V sobotu byl o čtvrt sekundy rychlejší Sainz, teprve 17letý Verstappen jakožto nejmladší pilot historie F1 ale ostudu neudělal. Jeho závodní inženýr byl jeho výkony potěšen a spolupráci s Maxem si užíval.
Třetí nováček se představil u Sauberu, který byl rozrušený právním bitvou s Van der Gardem. V kvalifikaci Nasr porazil podstatně zkušenějšího Ericssona skoro o sekundu, což je slušný výprask. Mladý Brazilec postoupil do prostřední části, Švéd, který loni závodil za Caterham, vypadl v Q1 s McLareny.
U nich byl rychlejší Button, jenž měl během předsezónních testů k dispozici mnohem více dnů na seznámení se s novým vozem, Magnussen zaskakující za Alonsa ztratil 6 desetin. McLaren musel kvůli přehřívání motoru snížit výkon (hovořilo se o 200 - 250 koních), na Mercedes mu scházely téměř 4 sekundy.
Marussia/Manor se sice v Austrálii ukázala, o víkendu ale neujela ani jediné kolo.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodHamilton dobře odstartoval a nedal nikomu šanci. Rosberg se ho sice jako jediný dokázal držet, nikdy se však útoku na vedoucí pozici ani nepřiblížil. Překvapen byl Williams rychlostí Ferrari - Vettel se sice před Massu na rovince nedokázal dostat ani s aktivovaným DRS (viz maximální rychlosti), podařilo se mu to až po zastávce v boxech.
Williams se bránil podseknutí, proto povolal Brazilce na výměnu pneumatik, co nejdříve to bylo možné, ale zároveň tak, aby mu poté středně-tvrdá směs vydržela až do cíle. K tomu došlo v 21. kole. Vettel poté zabral a i když měl o 0,7 sekundy pomalejší zastávku (viz zastávky v boxech a strategie), vyjel před Felipem, kterého mezitím rozhodil bránící se Ricciardo v zatáčce č. 14, kde byl Massa příliš široký a ztratil 1,5 sekundy.
Räikkönen měl smůlu v dobře rozjetém závodě. Při první zastávce povolil mechanik přední zvedák o něco dříve, Kimi povolil spojku a protočil zadní kola, která byla ještě ve vzduchu. Ztížil tak práci mechanikovi upevňujícímu kolo. Procedura se protáhla na 8,6 sekundy, během ní ale došlo k poškození čepu kola, což Ferrari zjistilo až později.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Kimi i s poškozenou podlahou a předním křídlem jezdil rychleji než většina jeho soupeřů, podle týmu by se před koncem zapojil do souboje Vettela s Massou. Během svého prostředního stintu na ně stáhl 9 sekund. Při druhé zastávce ale kvůli poškozenému čepu mechanik nebyl schopen dotáhnout kolo. Po vyjetí mu tým dal pokyn, aby své auto odstavil. FIA záležitost prošetřila a byla spokojená s tím, jak se Ferrari zachovalo.
Výborně jezdil Nasr, který v úvodní fázi odolal tlaku Ricciarda, na kterého pak útočil Räikkönen. I když Nasr v sobotu do Q3 nepostoupil, tak začalo být zřejmé, že jeho Sauber je rychlejší. "Při vší úctě k Nasrovi jsme dnes se Sauberem nemohli nic udělat. To tedy vypovídá o tom, kde ztrácíme," pronesl zklamaný australský pilot.
Švýcarský tým využívá pohonnou jednotku Ferrari, která má v závodním režimu k dispozici mnohem více výkonu než ta od Renaultu, které je na tom hůře i s palivovou efektivitou. V Maranellu během zimy řádně vylepšili také motor, což zvětšilo problémy Red Bullu a jejich frustrace.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez úvodní fáze za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Rémi Taffin z Renaultu k tomu uvedl: "Problém se týká sešlapování pedálu a důvěry v zatáčkách, což nás stálo o víkendu čas a body. Týká se to mapování nebo způsobu, jakým je pohonná jednotka nakonfigurována. Řešení tedy není jednoduché, vyžaduje kompletní přepracování. Před Malajsií nás čeká spousta práce."
U Toro Rosso jezdili oba mladíci velmi dobře. Verstappen se i na tvrdších pneumatikách dokázal držet Sainze. Po zastávce Carlose odjel osm velmi rychlých a konzistentních kol. Mohl bojovat o sedmé místo s Hülkenbergem, že motor vypověděl svou službu. Dobrou zprávou je, že půjde opravit a Max jej bude moci ještě využít. Vzhledem k jeho strategii a tempu je zřejmé, že by Verstappen svého týmového kolegu v závodě s přehledem porazil.
Sainz se držel jen pět sekund zpět za Ricciardem. Postavilo Toro Rosso stejně rychlé šasi jako Red Bull? "To je falešný obrázek. Protože pohonná jednotka maskuje tolik věcí, které se týkají nájezdu, výjezdu, degradace, úhel skluzu pneumatik. Nedokážete s vozem jezdit pořádně. Přesouváte vyváženi, abyste to kompenzovali, a pak jste hodně daleko od optima. Ztrácíte teploty v brzdách a pneumatiky nefungují, jak by měly. Vše se spirálovitě zhoršuje. Je to frustrující, ale zaostáváme za tím, kde jsme byli loni v Abú Zabí jak po stránce výkonu, tak i po stránce ovladatelnosti," kroutil hlavou Horner.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
McLaren s Hondou letos poprvé ujely vzdálenost závodu. Button si na začátku užíval souboje s Pérezem. Využíval přitom svých zkušenosti, Mexičan do něj v 14. kole ve třetí zatáčce lehce narazil a dostal smyk. "Celá ta kola byl za mnou. Jak asi musel být zničený?" usmíval se po závodě britský jezdec, který skončil těsně za body - na 11. místě.
V den závodu bylo o něco chladněji, proto svůj systém pro rekuperaci energie (ERS) Honda nastavila na výkon vyšší než 65 % z maxima jako v sobotu. Trápit je může pouze porucha Magnussenova motoru, který nepůjde opravit (na rozdíl od pohonné jednotky Verstappena). Alonso si ve zbytku sezóny bude muset vystačit už jen se třemi kusy.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodůZávěrečná tabulka shrnuje body jednotlivých týmových kolegů po prvním podniku a jejich postavení v šampionátu. Oba piloti zabodovali pouze u Mercedesu, Sauberu a Force Indie.
Přes 500 fotografií z Velké ceny Austrálie 2015 včetně možnosti filtrování najdete zde.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.